Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare Göteborg

Essle

Medlem
Vad finns det för alternativ att hyra in sig på ett fack i Göteborgstrakten? Några rekommendationer?

Göteborgs vinkällare och La Cuvee är dom jag känner till på rak arm, Eriksberg finns också eller?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad finns det för alternativ att hyra in sig på ett fack i Göteborgstrakten? Några rekommendationer?

Göteborgs vinkällare och La Cuvee är dom jag känner till på rak arm, Eriksberg finns också eller?
Har själv enbart erfarenhet av @Göteborgs Vinkällare som är lysande. Vet dock folk som gillar både La Cuvée och Eriksbergs Vinsällskap också. Pris- och utrymmesmässigt så har jag ingen koll på vilket ställe som är bäst, men det borde du lätt kunna kolla upp. För egen del så går Eriksberg bort på grund av läget (Hisingen känns bara så trist) och likaså La Cuvée (fel sida av stan).
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Jag har mina viner på Eriksberg, vilket ju tyvärr är på Hisingen. Men jag får lagring av ~300 viner för 2000:- om året. Tillgång till mina viner 24:7 och tillgång till en trevlig lokal med allt som behövs för att prova lite vin. Och det har ju faktiskt hänt att jag besökt källaren mitt i natten...
Göran, vet du om det finns plats i Eriksberg?
 

akaSami

Livsnjutare
Jag har nyligen ställt mig i kö för inträde i Eriksberg.
hade varit ett toppenläge för mig som bor 150m därifrån.
Fick dock höra att kötiden är 2-3år :(
 
Vad finns det för alternativ att hyra in sig på ett fack i Göteborgstrakten? Några rekommendationer?

Göteborgs vinkällare och La Cuvee är dom jag känner till på rak arm, Eriksberg finns också eller?
Hej! Vi har lediga vinfack och vore kul att få ner dig på ett besök så vi kan visa dig runt och visa hur vår verksamhet funkar i praktiken! Låter det intressant skicka mig ett PM så hittar vi en tid och datum som passar oss bägge. :)
 

chambertin

Medlem
Har själv enbart erfarenhet av @Göteborgs Vinkällare som är lysande. Vet dock folk som gillar både La Cuvée och Eriksbergs Vinsällskap också. Pris- och utrymmesmässigt så har jag ingen koll på vilket ställe som är bäst, men det borde du lätt kunna kolla upp. För egen del så går Eriksberg bort på grund av läget (Hisingen känns bara så trist) och likaså La Cuvée (fel sida av stan).
Fel sida av stan ????
Hela 2km från herrns hemvist.;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fel sida av stan ????
Hela 2km från herrns hemvist.;)
Hela poängen med vinförvaring i form av vinkällare/vinskåp är att snabbt kunna hämta en flaska och poppa direkt. Att förhålla sig till speciella dagar och begränsade tider är långt ifrån optimalt (nästan som att behöva besöka bolaget när man blir vinsugen). Om jag ska vara ärlig så hade jag mest troligt inte valt att förvara mina viner externt även om det så var gratis med tanke på det utbud som finns i stan. En tio minuters promenad hade varit ok och om jag hade haft möjlighet att komma åt källaren 24/7, alla dagar i veckan, så hade det dock lätt varit värt en stadig slant!

En egen vinkällare eller ett eget vinskåp är löjligt lyxigt och precis vad en vinnörd förtjänar!

En fördel finns dock – det är svårt att dricka upp lagringsviner som man inte kommer åt med enkelhet när man sitter hemma och suktar impulsivt efter att man läst en smaskig rapport från någon vänlig själ på forumet. Å andra sidan så har man vinerna mitt i lejonkulan när det vankas vinnördsträffar. Lite lagom salongsberusad så är det lätt att plocka fram sina rariter efter påtryckningar från vargaflocken som sitter och suktar, redo att besudla ens flaskor. ;)
 

chambertin

Medlem
Hela poängen med vinförvaring i form av vinkällare/vinskåp är att snabbt kunna hämta en flaska och poppa direkt. Att förhålla sig till speciella dagar och begränsade tider är långt ifrån optimalt (nästan som att behöva besöka bolaget när man blir vinsugen). Om jag ska vara ärlig så hade jag mest troligt inte valt att förvara mina viner externt även om det så var gratis med tanke på det utbud som finns i stan. En tio minuters promenad hade varit ok och om jag hade haft möjlighet att komma åt källaren 24/7, alla dagar i veckan, så hade det dock lätt varit värt en stadig slant!

En egen vinkällare eller ett eget vinskåp är löjligt lyxigt och precis vad en vinnörd förtjänar!

En fördel finns dock – det är svårt att dricka upp lagringsviner som man inte kommer åt med enkelhet när man sitter hemma och suktar impulsivt efter att man läst en smaskig rapport från någon vänlig själ på forumet. Å andra sidan så har man vinerna mitt i lejonkulan när det vankas vinnördsträffar. Lite lagom salongsberusad så är det lätt att plocka fram sina rariter efter påtryckningar från vargaflocken som sitter och suktar, redo att besudla ens flaskor. ;)
Blev kanske lite off-topic men som vinkällarinnehavare sedan länge tillbaka så håller jag med dig om det mesta.
Menade bara att Kålltorp ju inte är direkt "fel sida" av stan om man bor där du gör.:)

Hade själv en period i början av mitt vinintresse då merparten av mina viner fanns 7mil bort och endast en mindre del hemma i lådor och det funkade bra det också. Forum och Internet fanns ju inte då så spontanimpulser som man får här var heller inte ngt problem.

Idag så hade jag nog klarat mig bra med ett vinskåp för vardagsvinerna och en vinkällare för de andra lite längre bort. Visst blir suget och inspirationen stor ibland när man läser ngt här men ofta vill i alla fall jag planera lite med mat och annat för lite bättre viner och då är det ju inget problem om källaren inte finns hemma.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev kanske lite off-topic men som vinkällarinnehavare sedan länge tillbaka så håller jag med dig om det mesta.
Menade bara att Kålltorp ju inte är direkt "fel sida" av stan om man bor där du gör.:)

Hade själv en period i början av mitt vinintresse då merparten av mina viner fanns 7mil bort och endast en mindre del hemma i lådor och det funkade bra det också. Forum och Internet fanns ju inte då så spontanimpulser som man får här var heller inte ngt problem.

Idag så hade jag nog klarat mig bra med ett vinskåp för vardagsvinerna och en vinkällare för de andra lite längre bort. Visst blir suget och inspirationen stor ibland när man läser ngt här men ofta vill i alla fall jag planera lite med mat och annat för lite bättre viner och då är det ju inget problem om källaren inte finns hemma.
Äsch, lätt att säga när man har en egen källare! Känslan av att kunna vara spontan är mycket värd enligt mig. :) Det är ju dessutom ganska smidigt att förvara vin hemma om man inte bor i en skokartong. Visst, en vinkyl kostar en slant, men man får se det som en investering. Utrymmet man brukar få på de externa förvaringsplatserna (de jag känner till) är dessutom allt annat än särskilt stora så man behöver ändå komplettera med mer utrymme för att täcka ett normalt vinnördsbehov.
 

kayaker

Cyklist
Blev kanske lite off-topic men som vinkällarinnehavare sedan länge tillbaka så håller jag med dig om det mesta.
Menade bara att Kålltorp ju inte är direkt "fel sida" av stan om man bor där du gör.:)
Betydligt närmare än för mig som bor i Stockholm iallafall. :) Nu har jag iallafall krympt ner till ett "fack".
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Har ett vinlagringsskåp hemma men det är inte obegränsat med plats där. Rymmer ju bara 100 flaskor vilket täcker behovet om suget faller på. Tänker vinkällaren mer som komplement för längre lagring och för att sprida riskerna lite med var man förvarar saltet och ting. Så att det ligger långt bort och inte har tillgång 24/7 är inte så viktigt...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Eriksberg är överlägset när det gäller pris. Finns även ett bra kök så man kan laga mat och man blir aldrig utkörd av någon annan än sällskapet.

Till skillnad från @Mattias S så ser jag det som en klar fördel att det är otillgängligt. Enklare vin för konsumtion har jag hemma medan rariterna är en båtfärd bort.

Själv hörde jag 5 års kötid vid en provning men det kanske var skryt...
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Ställt upp mig i kö till Eriksberg, är svårt att få exakt kötid men gissning var ca 3 år.

Bör räcka i tid för att hitta en referens som är medlem idag då det var ett krav när man väl fick en plats :)
 

akaSami

Livsnjutare
Ställt upp mig i kö till Eriksberg, är svårt att få exakt kötid men gissning var ca 3 år.

Bör räcka i tid för att hitta en referens som är medlem idag då det var ett krav när man väl fick en plats :)

Med lite tur så kanske det anordnas en BYOB i Eriksbergs Vinsällskap inom 2-3 år så kan vi knyta lite kontakter för referens ;)
 

fluff

Medlem
Jag lagrar på Le Pub (mellan andra och tredje Långgatan), lite dyrt men lagom långt hemifrån. Har funderat på La Cuvee för att komma undan lite billigare men det är också andra sidan stan för mig. Har dock virtualiserat min hemmaserverpark så nu börjar det faktiskt bli lite utrymme i klädkammaren, kanske för ett vinlagringsskåp.
 
Toppen