Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare i 20talshus med naturstensgrund

Misfit

Medlem
Hej!
Tänkte försöka låta bli att uppfinna hjulet så tar tacksamt emot tips på eventuella fallgropar och även tips på bra lösningar.
Tilltänkta rummet har två väggar med granitsten och två väggar med tegel som ska putsas om eller alternativt behållas putsfria.
Har kollat på wine and barrels olika vinrack och fastnat för winerex eller möjligen renato. Har lite värme i källaren och nu håller det ca 16 grader och 60%. Ska ha en skjutdörr i härdat glas in till vinrummet så kommer stänga ute lite av värmen och hoppas landa på gissningsvis 10-14 grader (oklart innan jag testat). Jag vet heller inte hur många flaskor jag ska bygga för men tänker att jag ska utnyttja utrymmets fulla potential. Dricker både vitt rött och champagne. Ska givetvis läsa alla trådar men ville skriva av mig till likasinnade medans jag är upprymd efter lite mätningar och drömmande .
/Vänligen Kim
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Ska tilläggas att idén kom ifrån Emanuel här på forumet efter att ha läst hans inlägg om vinkällare i äldre hus. Check på alla punkter så det vore rent av fel att inte genomföra detta projekt när man har en källare med dessa förhållanden :)
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Hej!
Här kommer en liten uppgradering sen mitt förra inlägg . Status just nu och sen sist är att jag håller fortfarande på att få bort Vit färg ifrån grundmuren som någon (inte jag) målat utan tanke på min framtida vinkällare . Har provat ta mig tusan allt jag kan komma på och är väldigt nära att ringa en firma för att komma och isblästra så jag kan lägga min tid på något mindre frustrerande! Riva puts ifrån dom inre tegelväggarna är hands on men otroligt dammigt. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla teglet framme eller puts väggarna. Ska lägga upp bilder men längre fram. Det är idag en trappa ner ifrån köket och ett litet tillhörande rum när man kommer ner i källaren där tanken är att ha någon form av ”hängmöjlighet” för att spekulera och öppna vin (själva vinkällaren blir innanför detta rum). Tänker mig en ljugarbänk och några hyllor att förvara glas,vinöppnare karaff etc på. Måste erkänna att det har blivit en liten extra guldkant på tillvaron här hemma när målbilden passerar revy emellanåt . Har någon något bra tips angående färgen på graniten så mottages tips tacksamt!

väl mött
 

lukastollig

Pudelfantast
Hej!
Här kommer en liten uppgradering sen mitt förra inlägg . Status just nu och sen sist är att jag håller fortfarande på att få bort Vit färg ifrån grundmuren som någon (inte jag) målat utan tanke på min framtida vinkällare . Har provat ta mig tusan allt jag kan komma på och är väldigt nära att ringa en firma för att komma och isblästra så jag kan lägga min tid på något mindre frustrerande! Riva puts ifrån dom inre tegelväggarna är hands on men otroligt dammigt. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla teglet framme eller puts väggarna. Ska lägga upp bilder men längre fram. Det är idag en trappa ner ifrån köket och ett litet tillhörande rum när man kommer ner i källaren där tanken är att ha någon form av ”hängmöjlighet” för att spekulera och öppna vin (själva vinkällaren blir innanför detta rum). Tänker mig en ljugarbänk och några hyllor att förvara glas,vinöppnare karaff etc på. Måste erkänna att det har blivit en liten extra guldkant på tillvaron här hemma när målbilden passerar revy emellanåt . Har någon något bra tips angående färgen på graniten så mottages tips tacksamt!

väl mött

Varför måste du ha bort färgen? Är ett elände att ta bort på sten.
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Varför måste du ha bort färgen? Är ett elände att ta bort på sten.


Tack för idéen haha har varit fast besluten att göra det ifrån början och har inte kollat i backspegeln. För en mer gedigen känsla så tror jag det hade gjort sig bättre med graniten synlig men ska ha vinracken där delvis så kanske kan tänka om
 
Jag har gjort exakt denna resa. Hus från 1929, 2 granitstens väggar, 2 väggar med tegel. Tagit bort färg, fogat om granitstens väggarna, byggt egna vinfack i lättbetong och överliggande hyllplan gjutna i betong. Kul jobb men har tagit lite tid
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej!
Här kommer en liten uppgradering sen mitt förra inlägg . Status just nu och sen sist är att jag håller fortfarande på att få bort Vit färg ifrån grundmuren som någon (inte jag) målat utan tanke på min framtida vinkällare . Har provat ta mig tusan allt jag kan komma på och är väldigt nära att ringa en firma för att komma och isblästra så jag kan lägga min tid på något mindre frustrerande! Riva puts ifrån dom inre tegelväggarna är hands on men otroligt dammigt. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla teglet framme eller puts väggarna. Ska lägga upp bilder men längre fram. Det är idag en trappa ner ifrån köket och ett litet tillhörande rum när man kommer ner i källaren där tanken är att ha någon form av ”hängmöjlighet” för att spekulera och öppna vin (själva vinkällaren blir innanför detta rum). Tänker mig en ljugarbänk och några hyllor att förvara glas,vinöppnare karaff etc på. Måste erkänna att det har blivit en liten extra guldkant på tillvaron här hemma när målbilden passerar revy emellanåt . Har någon något bra tips angående färgen på graniten så mottages tips tacksamt!

väl mött
Du använder förstås en 125mm vinkelslip med god effekt och av hög kvalité bestyckad med en svagt kupad rostfri axialbortste. Klart på en kvart.
Behöver jag nämna skyddsglasögon?

https://a-store.se/10/verktyg--maskiner-1/kap-slip-och-borst/maskin--och-radialborstar/231728/
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Jag har gjort exakt denna resa. Hus från 1929, 2 granitstens väggar, 2 väggar med tegel. Tagit bort färg, fogat om granitstens väggarna, byggt egna vinfack i lättbetong och överliggande hyllplan gjutna i betong. Kul jobb men har tagit lite tid

det låter exakt som min vinkällare, får man fråga hur du gjorde? Är skapligt frustrerad över graniten även om jag håller modet uppe så hade jag gärna förenklat denna procedur !
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Hade kontakt med en vän som jobbat med isblästring som sa att det kostar ca 1200kr tim + is samt att det dammar något kopiöst pga högt lufttryck oavsett om man plastar in etc och det lät halvbra får jag säga. Dessutom lägger jag hellre pengarna på vin . Har till 99% bestämt mig för Redracks på vinlagring.se någon som har erfarenhet av dessa?
 
Jag hade tur med granitstenen, det var nästan inget målat på den. Den färg som fanns slet jag hårt med att få bort genom diverse frätande vätskor o stålborste. Största problem var hur fogning gjort tidigare. Jag fick knacka bort allt o foga om. Bifogar före o efter bilder, samt hur jag byggt upp mina fack med lättbetong block
 

Attachments

  • IMG_1812.JPG
    IMG_1812.JPG
    113,3 KB · Visningar: 401
  • IMG_1813.JPG
    IMG_1813.JPG
    71,9 KB · Visningar: 395
  • IMG_1366.JPG
    IMG_1366.JPG
    94,5 KB · Visningar: 409
Jag hade tur med granitstenen, det var nästan inget målat på den. Den färg som fanns slet jag hårt med att få bort genom diverse frätande vätskor o stålborste. Största problem var hur fogning gjort tidigare. Jag fick knacka bort allt o foga om. Bifogar före o efter bilder, samt hur jag byggt upp mina fack med lättbetong block
Tegel murarna var delvis putsade, delvis målade - de var ganska enkla att få rena, det dammade dock ordentligt
 
Trådskapare
Misfit

Misfit

Medlem
Tegel murarna var delvis putsade, delvis målade - de var ganska enkla att få rena, det dammade dock ordentligt

Tack för att du dela med dig, säger sig självt att graniten ska fram. Mig kittlar det igång iallafall ! Ja jag kommer göra det bästa jag kan för att hamna där jag vill med vinkällaren dock så är min tid för detta begränsad just nu då vi samtidigt bygger badrum etc så det blir mellan varven och priolistan uppfattas olika här hemma finare utryckt . Ingen som hade erfarenhet av Redracks vinställ?
 
Toppen