Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare i BRF?

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vår BRF har planer på att bygga om en källarlokal till vinkällare. Kommer få plats för ca 72 fack och tanken är att hyra ut till medlemmar såväl som externa intressenter.

Grus på golvet, aktiv kyla, luftfuktare och larmat utrymme tillgängligt dygnet runt. Skåp tänkte vi något liknande som på bilden.

IMG_0695.JPG


Fråga 1: Är det någon som har erfarenhet från vinkällare i BRF?

Uthyrningsgrad, pris, m.m.

Tanken är att ta ca 100 kr/mån för medlemmar och 300 kr/mån för externa för ett fack (3 hyllplan på bilden = 100-150 flaskor).
Vinkällare finns i Göteborg men är antingen dyrare, ligger utanför staden eller har begränsad tillgänglighet.

Fråga 2: Skulle ni tänka er att hyra skåp i en BRF som ni själva inte bor i och till vilket pris?
 

Ekdahl

Medlem
Jag är själv inte i målgruppen längre (har egen vinkällare i gammal villa) men det jag tänker direkt från mina egna år i Brf är stöldrisken!? Behöver vara ett separat utrymme med säker dörr. Och även då kan det vara många personer i omlopp med access. Hur tänker ni där?
 

Uncle_Bob

Medlem
Fantastiskt initiativ. Egen BRF hade jag definitivt hyrt i, sannolikt även i hus inom 5-10min gångavstånd.
Säkerheten är en stor issue precis som Ekdahl påpekar, behöver vara på en nivå som övertygar.
Pris, jämför med Göteborgs Vinkällare som tar 6kkr/år för 100 flaskor, dock med möjlighet att utnyttja lokalen för sittning osv så ca hälften av det för externa som du själv föreslår kan väl anses som ganska rimligt och minst en hundralapp i månaden för medlemmar så det används av folk med intresse och inte bara "jag har också rätt till ett skåp för jag bor här".
 

Pontus

Medlem
För att jag överhuvudtaget som boende eller ej i BRF skulle kunna tänka mig att lagra:
  • Extremt svårforcerat utrymme, gärna flera dörrar i rad
  • Larm och kameraövervakning, brandlarm, diverse sensorer
  • Endast ett fåtal betrodda inom BRF har nycklar och larmuppgifter
  • Tillgänglighet endast på bestämda tider och "under övervakning" av den som öppnar
  • Försäkringsfrågan måste vara fullständigt utredd
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag är själv inte i målgruppen längre (har egen vinkällare i gammal villa) men det jag tänker direkt från mina egna år i Brf är stöldrisken!? Behöver vara ett separat utrymme med säker dörr. Och även då kan det vara många personer i omlopp med access. Hur tänker ni där?

Lokalen har egen dörr och nås från gården. Tanken är att även montera en säkerhetsdörr klass 4 på insidan i en sluss. Vi har redan ett passersystem som möjliggör individuella brickor så inga nycklar är i omlopp. Med larmet och brickorna ser man vem som är där. Ska vara omöjligt att larma på utan att låsa.

För att jag överhuvudtaget som boende eller ej i BRF skulle kunna tänka mig att lagra:
  • Extremt svårforcerat utrymme, gärna flera dörrar i rad
  • Larm och kameraövervakning, brandlarm, diverse sensorer
  • Endast ett fåtal betrodda inom BRF har nycklar och larmuppgifter
  • Tillgänglighet endast på bestämda tider och "under övervakning" av den som öppnar
  • Försäkringsfrågan måste vara fullständigt utredd

Fort Knox? ;)

Brandlarm har vi inte tänkt på men det är lätt monterat då vi redan har en central. Larm är redan bestämt. Kameraövervakning kan tänkas men finns det vinkällare med det idag?

Tillgängligheten är ett måste och är ett försäljningsargument. Ingen i styrelsen har lust att springa upp och ner och öppna åt 72 tänkta skåpägare...

Försäkringsfrågan är enkel. Varje skåpägare får försäkra sina egna flaskor. Föreningen ansvarar bara för skada orsakad av vårdslöshet.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad kostar en sådan försäkring för föreningen?
Det är ingen försäkring utan en allmän skadeståndsrättslig princip. Fysisk eller juridisk person kan endast bli skadeståndsskyldig vid vårdslöst vållande av skadan. Föreningens handlande ska alltså vara vårdslöst och vållat/orsakat skadan för att föreningen ska bli skadeståndsskyldig.
 

Pontus

Medlem
Det är ingen försäkring utan en allmän skadeståndsrättslig princip. Fysisk eller juridisk person kan endast bli skadeståndsskyldig vid vårdslöst vållande av skadan. Föreningens handlande ska alltså vara vårdslöst och vållat/orsakat skadan för att föreningen ska bli skadeståndsskyldig.
Absolut, men gäller det inte att hålla föreningen fri från eventuella skadestånd genom att försäkra bort detta? Vi pratar om betydande summor.
 

Essle

Medlem
Vet inte hur säkerheten är på Gbg Vinkällare eller ex Eriksberg men några av listorna ovan låter grymt seriösa. Men med en vettig setup säkerhetsmässigt, bra lagringsmiljö och centralt i stan så låter väl 250-300 per månad rimligt.
 

Uncle_Bob

Medlem
Lokalen har egen dörr och nås från gården. Tanken är att även montera en säkerhetsdörr klass 4 på insidan i en sluss. Vi har redan ett passersystem som möjliggör individuella brickor så inga nycklar är i omlopp. Med larmet och brickorna ser man vem som är där. Ska vara omöjligt att larma på utan att låsa.



Fort Knox? ;)

Brandlarm har vi inte tänkt på men det är lätt monterat då vi redan har en central. Larm är redan bestämt. Kameraövervakning kan tänkas men finns det vinkällare med det idag?

Tillgängligheten är ett måste och är ett försäljningsargument. Ingen i styrelsen har lust att springa upp och ner och öppna åt 72 tänkta skåpägare...

Försäkringsfrågan är enkel. Varje skåpägare får försäkra sina egna flaskor. Föreningen ansvarar bara för skada orsakad av vårdslöshet.

Alltså sätter ni en sluss med dörr som inte går att forcera med en kofot, och ser till att ingen har tillträde till utrymmet som inte har eget intresse i att ingen obehörig är där så bör det ju lösa sig... Men en kamera är inte dumt.
 
Toppen