Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare under marknivå

Jag har precis grävt ur i en slänt för att på sikt bygga en vinkällare.
Den kommer till stor del ligga under mark, dörrsidan kommer vara öppen mot väst.
Försöker hitta svar på 2 frågor:
  1. Behöver man isolera väggar? Om ja kan det fungera med leca som har isolering.
  2. Platonmatta utvändigt?
  3. Ska man Isolera grunden? Alt 1 gjuta en sockel och lägga tegelgolv på paddad yta, alt 2 platta med isolering
Mvh
Anders
 

Pontus

Medlem
Jag har precis grävt ur i en slänt för att på sikt bygga en vinkällare.
Den kommer till stor del ligga under mark, dörrsidan kommer vara öppen mot väst.
Försöker hitta svar på 2 frågor:
  1. Behöver man isolera väggar? Om ja kan det fungera med leca som har isolering.
  2. Platonmatta utvändigt?
  3. Ska man Isolera grunden? Alt 1 gjuta en sockel och lägga tegelgolv på paddad yta, alt 2 platta med isolering
Mvh
Anders
Ska du ha aktiv kyla? Hur djupt ligger den?
 

Pontus

Medlem
Den ska ligga på ca 220cm djup och tanken är gjutet betongtak.
Ingen aktiv kyla
Ok! Leca med isolering i väggar och isolerat tak om du vill hålla relativt konstant temperatur (läs golvets temp +- någon grad) över året. Golvet bör inte isoleras. 2.20 är så djupt att du kan överväga att utesluta all isolering förutom dörren och västsidan. Platonmatta låter klokt.

Men svaret beror som du förstår på vilka krav du har på temperaturen.
 
Trådskapare
A

Anders Olsson

Medlem
Tack för svaren. Jag har nog nästan kommit fram till samma sak. Dvs att det kanske inte behövs.
Vi bor i Borås, vad tror du har störst temperaturpåverkan, värme eller kyla.
Jag hade väl tänk att temperaturen skulle landa på 14 kanske?

Vad är för coh nackdelar med isolering vs inte? Hade du isolerat?

Kan bli så att jag bygger själva källaren 4x4m sedan längst in en gång 2-2,5m bred x 4m lång. Då kan gången vara vinlagring och "källaren" kan riddarrummet :). Som har en dörr som gör temperaturen konstant där inne. Lite som ett stängt valv.
Hur ska man tänka på ventilationen? Inlopp högst upp innevändigt utlopp västdsidan?
 

Pontus

Medlem
Låter klokt!

Oavsett är nog kylan på vintern det enda som kan göra att du kanske vill påverka temperaturen. Men att höja några grader kostar inte mycket, det lär räcka med en liten frostvakt på några hundra Watt om det nu ens behövs.

Jag hade troligen isolerat västväggen, dörr och tak och skippat resten.
 
Trådskapare
A

Anders Olsson

Medlem
Tack! Då får det bli så!
Leca med isolering i väst och resterande med Vanlig leca. Gjuten platta eller sockel med stengolv?
EN fråga till, jag har på sikt tänkt bygga ett attefall ovanpå som poolhus/bastu .
Betongtak isolerat.... Sedan en platta till på det dvs 10cm + hur mycker isolering +10cm?
För en 10 minst?
 
Toppen