Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare - ventilation?

Nickebe

Medlem
Hej,

Jag har precis konverterat ett litet förråd i huset till vinkällare. Det går inte överdrivet snabbt framåt, eftersom det där med "fritid" är lite av en bristvara, men jag har i vart fall byggt färdigt förvaringsenheten för den första av tre väggar i rummet och kan snart påbörja det trevligare arbetet med att (långsamt) fylla på i hyllorna.

Ett Eurocave Inoa 25 aggregat kommer att sköta kylningen av rummet, så den biten är löst. Det jag funderar på är ventilation. Oavsett hur mycket jag googlar och läser på forum och i olika böcker hittar jag inte någon tydlig best practice här. Det skrivs en del om ventilation, men f.f.a. som faktor i fråga om att hålla kyla och luftfuktighet i schack. Mindre om hur ventilation är viktig eller oviktig för luftkvalitén eller hur det är bra eller dåligt för att säkerställa kylaggregatets funktion och effektivitet.

I min källare - som är belägen i suterrängplan och till ca 80% under marknivå - finns en friskluftsventil (standardtalrik) nära taket, som leder ut i friska luften. Däremot finns inget insug från något angränsande rum, vilket innebär att det i nuläget (oavsett om ventilen är öppen eller stängd) inte blir någon påtaglig cirkulation av luften i rummet. Som jag ser det finns några olika alternativ:

1) Stänga till befintlig ventil och göra rummet "tätt" utan något egentligt utbyte av luften, förutom när dörren öppnas emellanåt.
2) Låta ventilen vara öppen, men inte ta upp någon ytterligare ventil för insug av ny luft från omgivande rum.
3) Låta ventilen vara öppen och ta upp en ventil nära golvet på motstående sida (från befintlig ventil betraktat) för att på så vis få omsättning på luft i källaren.

Min oro med alternativ 2) och 3) är att det kan störa kylaggregatets funktion om jag släpper in ny, varm luft från utanför källaren eller att den kalla luften från aggregatet knuffas ut genom ventilen med lägre effektivitetsgrad på aggregatet som resultat. Min oro med alternativ 1) är att det kan vara skadligt för vinerna att bara snurra samma luft i källaren hela tiden, med eventuell dåligt lukt (och på sikt kanske smak på vinet) etc. som följd.

Aggregatet installeras i rummet bredvid källaren och den kalla luften, liksom returluften från källaren, leds till/från källaren genom ledningar genom väggen. Inget utbyte av luft från utanför källaren sker genom aggregatet, då den "varma sidan" har sin egen cirkulation med luft till/från rummet som aggregatet står i.

Hoppas nu på den samlade visdomen från medlemmarna på forumet!

Tack på förhand,

Niclas


Vinkällare 2.jpg
Vinkällare1.jpg
 

Johan L

Medlem
Har du koll på luftfuktigheten i rummet? Är det alltför fuktigt finns ju risk för påväxt även i hyllorna. Är det låg luftfuktighet är nog inte risken för att dålig lukt uppstår särskilt stor. Å andra sidan vill du inte ha alltför torrt då det sägs kunna påverka korkarna negativt.

Om du inte behöver köra aggregatet året om verkar det bästa att köra alternativ 3 med modifikationen att du stänger ventilerna den tid på året då aggregatet är igång för att undvika att belasta det i onödan.

Man kan även beakta alternativ 4, ta upp två ventilationshål mot anslutande rum, så kan du välja om du vill ventilera mot ute eller mot annat rum.

Eller alternativ 5, sätta in en luftavfuktare.
 
Trådskapare
N

Nickebe

Medlem
Hej Johan,

Tack för svar! Luftfuktigheten ligger och hoovrar runt 60% i dagsläget. Under vintern är den betydligt lägre och kan pendla mellan så lågt som 35% till ca 50%. Utan att veta hur fuktigheten kommer att påverkas när jag börjar kyla luften är min gissning att jag snarare kommer att behöva fundera på metoder för att höja fuktigheten (på vintern) än att avfukta.

Temperaturen ligger ganska stabilt runt 15 grader vintertid, vilket är en smula varmare än jag skulle önska. Jag föreställer mig att aggregatet nog kommer att ligga på året om, men inte behöva jobba särskilt hårt under vintertid. Bra tips att ordna med alternativa ventilationsvägar för att testa mig fram vad som är bäst! Det ska jag fundera på. Dock lite bekymrad över att ta upp för mkt hål i den konstruktion som jag lagt en hel del kraft på att isolera/täta (även om det går att stänga en ventil är det ju en oisolerad punkt i konstruktionen, tänker jag).
 

lukastollig

Pudelfantast
Hej

Vad gäller oron för att dålig lukt på grund av bristande ventilation skulle påverka vinet tror jag inte du behöver bekymra dig speciellt mycket, såtillvida det inte är mycket stark lukt som vid spill av bensin eller andra kemikalier. Betydligt viktigare att temp och fuktighet är väl inställda. Har inte Eurocave Inoa ett system för fuktning av luften också?

Jag har en källare på 25 -30 m2, cirka 80% under jord (100% två väggar, 60-70% två väggar) utan några ventiler alls. Har inget kylaggregat (funderar på att skaffa dock) men måste tillföra lite värme på vintern. Sommartid ligger maxtemp på cirka 17 grader. Luftfuktigheten varierar mellan 55 och 80%. Nu är källaren inte speciellt tät. 100 år gammal med murade stenväggar, knappt metertjocka, putsade enbart på insidan, vanligt bjälklag med sågspån i taket, så det drar nog igenom lite luft. Det luktar källare, men inte på ett obehagligt sätt. På 10 år har jag inte noterat någon negativ inverkan på vinerna, de verkar utvecklas som förväntat.
 
Trådskapare
N

Nickebe

Medlem
Hej,

Eurocave Inoa reglerar inte luftfuktigheten själv, även om de slår sig för bröstet lite för att deras metod för kylning inte torkar ut luften (lika mycket) som andra system kan göra.

Tack för infon om hur det funkar i din källare - värdefull input! Min är nog tätare, dels pga grundkonstruktionen men också för att jag ansträngt mig en del för att täta i samband med att jag tilläggsisolerade inför källarbygget. Svårt att sia om hur det kommer att påverka lukterna på sikt, utan ventilation. Just för tillfället luktar det fortfarande lite från målarfärgen och enorma mängder massiv ek som jag använt för att bygga inredningen, men det bör såklart gå att vädra ut och bli av med ganska snabbt.
 
Toppen