Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare

Winerer

Medlem
Hallå alla kunniga!

Ska fylla en liten vinkällare på cirka 30 flaskor. Behöver tips på vad jag måste ha att tillgå i den. Eftersom det ska vara lite utav en "plock-källare" så har jag satt prisklassen till max 400kr/ flaska. Vad bör jag ha? :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Viner för att starta en vinkällare (valt viner långt under 400/flaska, men ändå inga pizzaviner:)). Viner från olika områden .... :

Alto Cabernet Sauvignon
Astralabe
Ata Rangi Crimson Pinot Noir
Baron de Ley
Catena Chardonnay Tupungato
Catena Malbec Vista Flores
Château Cantemerle
Château de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier
Château des Annereaux Lalande de Pomerol
Château Suduiraut (halv flaska)
Côtes du Rhône Les Quatre Terres Domaine Santa Duc
Cuvée du Vatican
E. Guigal Crozes-Hermitage
Fonterutoli No10
Graham Beck Blanc de Blancs Brut
Graham's Selection of Finest Ports
Les Hauts de Granget Saint-Emilion Grand Cru
Rabl Käferberg Grüner Veltliner Reserve
The Dead Arm Shiraz d'Arenberg
Viña Pedrosa Crianza
Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon

+ två ytterligare bubbel:

Palmer Blanc de Blancs
Launois Vintage Blanc de Blancs Brut

Forumet kommer säkert att hitta ytterligare bubbel i intervallet 301-400 kr ;)
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Viner för att starta en vinkällare (valt viner långt under 400/flaska, men ändå inga pizzaviner:)). Viner från olika områden .... :

Alto Cabernet Sauvignon
Astralabe
Ata Rangi Crimson Pinot Noir
Baron de Ley
Catena Chardonnay Tupungato
Catena Malbec Vista Flores
Château Cantemerle
Château de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier
Château des Annereaux Lalande de Pomerol
Château Suduiraut (halv flaska)
Côtes du Rhône Les Quatre Terres Domaine Santa Duc
Cuvée du Vatican
E. Guigal Crozes-Hermitage
Fonterutoli No10
Graham Beck Blanc de Blancs Brut
Graham's Selection of Finest Ports
Les Hauts de Granget Saint-Emilion Grand Cru
Rabl Käferberg Grüner Veltliner Reserve
The Dead Arm Shiraz d'Arenberg
Viña Pedrosa Crianza
Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon

+ två ytterligare bubbel:

Palmer Blanc de Blancs
Launois Vintage Blanc de Blancs Brut

Forumet kommer säkert att hitta ytterligare bubbel i intervallet 301-400 kr ;)


En bra början på listan "Viner rekommenderade av finewines.se"
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Ngn bra Nebbiolo skadar ju inte heller. T.ex den här:
Barbaresco Serraboella Cigliuti (finns både 2009 och 2010) (78445 och 72077)
En Sancerre eller Pouilly Fumé bör kanske också finnas. T.ex: Sancerre Les Baronnes (32253) eller den lite vassare Sancerre Les Anges Lots (99250).
Personligen gillar jag ju också Alvarinho så en sådan kan vara t.ex: 1583 Albarinho de Fefinanes (99311).
På starkvinssidan tycker jag att du skall komplettera med ngn bra Tawny Port också: Krohns 20 years old (76240), Grahams 20 years old (88200) eller Fonseca 20 years old (70512).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hallå alla kunniga igen!

Lite dålig fart på denna tråd. Visst finns det kunniga personer om vin på detta forum? ;) Visst vore det kul om vi fick lite bättre fart på denna tråd, så att alla som ”nya” som läser på forumet kan få lite tips om viner upp till 400 kr. Jag vet att de ”gamla” i gemet oftast vill diskutera viner i spannet över 400 kr, men alla som varit här ett tag har väl varit i den situationen att de velat förkovra sig inom vinets värld (Hoppas att de flesta fortfarande känner det, då man aldrig blir fullärd).

Alla som idag är ”gamla” i gemet, har vi väl varit noviser och intresserade av ”bättre” viner. Hade inte ni önskat att de fanns de som hade kunskap gav råd om hur man skall starta resan. De flesta på forumet har väl startat med enklare viner och undrat vilka viner som man skall börja prova om man skall införskaffa sig lite ”bättre” viner.

Utmaning: Kan inte de som har lite kunskap om vilka viner man skall ”starta” med och vilka viner man skall börja ”spara” svara på denna tråd? Lite tips om "Finewines" upp till 400 kr önskas således!
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Antar att det är nollåttan du syftar på... Den tror jag också kan bli kul om några år.

-Bra lista i övrigt!
Kanske ska tillägga att 30 flaskor snart kommer kännas lite :)

Med en låda av varje så är lagret raskt uppe i 180 flaskor.
 

Sörplarn

Medlem
Skall det endast införskaffas från bolaget eller utlandet, i sånna fall så kvalar vissa viner in!?

Lite jag både tittat på och införskaffat från olika källor.
Rödtjut som finns hos Glasbanken, dags för hockey-träning så hinner inte med Chile!
  1. Frankrike; Château Barril du Blanc 2005 (75425) 219,00 kr
  2. Italien; Giacomo Borgogno Barolo 2008 (75148) 349,00 kr
  3. Spanien; Castillo Ygay Reserva Especial 2005 (70527) 539,00 kr (Har denna alltid hemma och är på konsumtions lista, köps ej hos SB)
  4. Australien; Peter Lehmann Stonewell Shiraz 2009 (87157) 412,00 kr
  5. U.S.A; Ojai Pinot Noir 2012 (72351) 331,00 kr
  6. Argentina; Catena Zapata Alta Cabernet Sauvignon 2006 (95039) 297,00 kr (Begränsat antal)
  7. Sydafrika; De toren Fusion V 2012 (71539) 279,00 kr
  8. Nya Zeeland; Craggy Range Te Muna (92329) 201,00 kr
 

Silenos

Medlem
Utmaning: Kan inte de som har lite kunskap om vilka viner man skall ”starta” med och vilka viner man skall börja ”spara” svara på denna tråd? Lite tips om "Finewines" upp till 400 kr önskas således!

Frågan är för bred. Det är nog därför det blir dåligt med svar. Att helt hux flux börja lägga ner randomiserade flaskor som någon tjomme rekat på ett fora; jag tror inte det har potential att bli bra.
 

Per Stade

Lege artis
Frågan är för bred. Det är nog därför det blir dåligt med svar. Att helt hux flux börja lägga ner randomiserade flaskor som någon tjomme rekat på ett fora; jag tror inte det har potential att bli bra.

Att köpa och prova en flaska "som någon tjomme rekat på ett forum" är inte fel. Och om jag gillar det så kan jag köpa en låda att lägga i källaren.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Att köpa och prova en flaska "som någon tjomme rekat på ett forum" är inte fel. Och om jag gillar det så kan jag köpa en låda att lägga i källaren.
Kan inte annat än instämma, man upphör aldrig att förvånas över vilka kul viner som dyker upp när man hänger sig åt att prova flaskor rekade av diverse märkliga tjommar på ett forum.
Hade jag inte hittat hit kanske jag fortfarande bara druckit vad Håkan Larsson sa till mig att dricka :neej:
 

sunqan

Vinös
Problemet brukar vara (när det handlar om systenbolagsviner) att man köper den där flaskan, provar den efter ett par veckor, tycker den är god, går tillbaks för att köpa den där lådan bara för att få veta att den är slutsåld.
Tyvärr har man ju bara två veckors öppet köp, men om man hittar ett vin man tror kan vara bra köper man så många man vill ha plus en som man provar inom ångerperioden och lämnar tillbaks resten om man inte gillade det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En bra början på listan "Viner rekommenderade av finewines.se"
Som sagt innan. Jag inväntar @Anders Landström när det gäller detta förslag, då det kan krävas mer än moderator-kunskaper för att få till något riktigt genomtänkt och bra. Det jag kan bistå med är att administrera trådar på ganska grundläggande nivå. Det som skulle behövas är att integrera konceptet bättre än så. Om det nu går att få till vill säga. Jag vill hemskt gärna också få till något. :)
 
Toppen