Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkyl - Något att tänka på?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Vet att det finns flera trådar sen tidigare, men jag gör en ny ändå.
Jag skulle vilja köpa en fristående vinkyl, som man kan placera lite var som helst. Troligtvis kommer den att hamna i vår garderob/klädkammare. Visst finns det vinkylar som man bara kopplar in som går på el?

Är det något speciellt att tänka på?
Något märke som är bättre eller sämre?

Jag tänker mig ett skåp som är max 1.80 högt, och önskar att det rymmer ca 150 flaskor.
Pris vet jag ingenting om ännu, inte riktigt undersökt marknaden. Får man något bra för 10000kr?
 

Larseman

Medlem
Hej!

Vet att det finns flera trådar sen tidigare, men jag gör en ny ändå.
Jag skulle vilja köpa en fristående vinkyl, som man kan placera lite var som helst. Troligtvis kommer den att hamna i vår garderob/klädkammare. Visst finns det vinkylar som man bara kopplar in som går på el?

Är det något speciellt att tänka på?
Något märke som är bättre eller sämre?

Jag tänker mig ett skåp som är max 1.80 högt, och önskar att det rymmer ca 150 flaskor.
Pris vet jag ingenting om ännu, inte riktigt undersökt marknaden. Får man något bra för 10000kr?
Det är alltid lika kul att följa din utveckling ner i fw-träsket :)
 

Pessoa

Medlem
Vinkylar är bara att koppla in. Kan vara nåt filter som ska bytas årligen. Antal flaskor du får plats med beror på formen på flaskan. Bordeaux tar mindre plats än Bourgogne et c. Dra av ca 50 flaskor från angivet antal flaskor så ligger du närmare vad du får in. Också ganska jobbigt att rota fram de som ligger underst.
 

Elvis

Medlem
Jag kan inte rekommendera några särskilda märken men om du ska ha kylen undangömd så ökar nog chansen att hitta en till rimligt pris. Det känns som man kan få betala en hel del extra för utseende.

Enda gången jag köpt en vinkyl köpte jag en Electrolux. Den skulle jag ha i köket och det var viktigt att den var snygg. Dessutom var den då en av få modeller som gick att bygga in i ett kök med 60 cm djup - de flesta andra vinkylar var djupare. Jag var rätt nöjd med den men inredningen var inte direkt optimal om man ville få in många flaskor.
 

MartinE

Medlem
Själv gillar jag Dometics vinskåp. De bygger på den gamla svenska uppfinningen absorptionsteknik och är helt tysta och vibrationsfria. Nackdelen är att de är dyra, både avseende inköp och drift. Men flaskorna har det riktigt bra! :) Se exempelvis det här: http://www.dometic.se/product/dometic-macave-a192g/

Är det något speciellt att tänka på?
Ja, var du vill placera nästa skåp! Du kommer snart ha fyllt din första kyl och då är det inte frågan om om utan om när du köper nästa... :)
 
Toppen