Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkylsförvaring, planering och indelning

Mattias Schyberg

Administratör
Mina två vinkylar är nu installerade och kalibrering samt planering pågår. Bilder kommer så småningom när jag känner att jag har kommit en bit på vägen.

Så här har jag tänkt att fördela facken:

Bild på etikett.JPG


Synpunkter på min fördelning? Varje fack rymmer ca 58 flaskor maximalt, men jag utgår från att fylla dem med 40 st för att ha lite luft och ta höjd för olika flaskformer med mera. Som ni ser är planen att fortsätta undvika champagnefällan med tanke på utrymmeskvoten. ;)
 
M

Mouton

Mina två vinkylar är nu installerade och kalibrering och planering pågår. Bilder kommer så småningom när jag känner att jag har kommit en bit på vägen.

Så här har jag tänkt att fördela facken:

Visa bifogad bild 12060

Synpunkter på min fördelning? Varje fack rymmer ca 58 flaskor maximalt, men jag utgår från att fylla dem med 40 st för att ha lite luft och ta höjd för olika flaskformer med mera. Som ni ser är planen att fortsätta undvika champagnefällan med tanke på utrymmeskvoten. ;)
Ett eget fack för röda fransoser måste applåderas:)
 

Silex

Medlem
Mina två vinkylar är nu installerade och kalibrering och planering pågår. Bilder kommer så småningom när jag känner att jag har kommit en bit på vägen.

Så här har jag tänkt att fördela facken:

Visa bifogad bild 12060

Synpunkter på min fördelning? Varje fack rymmer ca 58 flaskor maximalt, men jag utgår från att fylla dem med 40 st för att ha lite luft och ta höjd för olika flaskformer med mera. Som ni ser är planen att fortsätta undvika champagnefällan med tanke på utrymmeskvoten. ;)
Naturligtvis skall fördelningen spegla vad du har, vilket det verkar göra, med eget fack för t ex Sydafrika (som skulle bli ganska tomt för mig). En fundering jag har är blandningen av vitt och rött från samma land. Jag gjorde så från början men har nu delat upp rött och vitt helt, då jag vid några tillfällen höll på att börja öppna "fel" vin. I skåpet är det dåligt ljus och producenter som gör både rött och vitt i samma flaska med samma namn gör att det kan vara svårt att se vad som är vad vid en hastig anblick. Men du kan ju naturligtvis dela upp vitt och rött inom "facket".
 
Snyggt Mattias!

Jag inledde med ett liknande system med ett fack för ett eller flera områden/länder. Efter ett tag fylldes dock ett par fack upp lite för snabbt och jag fick tänka om. Har väl lite att göra med vilken disciplin man har ;)

Nu har jag istället allokerat ett par fack till ”långlagring” oavsett vilket land eller område de härstammar från. Då dessa fack ska lagras länge är det bara att fylla upp dessa maximalt då man inte behöver tänka på att enkelt komma åt flaskorna. I och med att dessa är uppfyllda maximalt frigörs optimalt med utrymme till de övriga hyllplanen. Om man exempelvis bestämmer sig för att använda 3 plan till långlagring kan man dessutom dela upp per flasktyp för att kunna utnyttja utrymmet maximalt.

Viner som kan jag planerar att dricka upp inom en överskådlig framtid har jag sorterade så gott det går. Jag har alla registrerade i såväl excel som i CT där jag i excelarket även anger ”hylla” för att enkelt kunna hitta det vin jag letar efter.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Känns klent med bara ett fack för Italien. Kollade vad jag har hemma (som inte har överdrivet många flaskor) och jag hamnade på 55 italienare. Fast du är ju en SA kille så det kanske går.
Ja, Italien kommer aldrig bli särskilt stort hos mig, dessutom är det få vita som lyckats imponera än så länge. Misstänker att det mest kommer att vara Piemonte och Toskana som fyller det facket.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Snyggt Mattias!

Jag inledde med ett liknande system med ett fack för ett eller flera områden/länder. Efter ett tag fylldes dock ett par fack upp lite för snabbt och jag fick tänka om. Har väl lite att göra med vilken disciplin man har ;)

Nu har jag istället allokerat ett par fack till ”långlagring” oavsett vilket land eller område de härstammar från. Då dessa fack ska lagras länge är det bara att fylla upp dessa maximalt då man inte behöver tänka på att enkelt komma åt flaskorna. I och med att dessa är uppfyllda maximalt frigörs optimalt med utrymme till de övriga hyllplanen. Om man exempelvis bestämmer sig för att använda 3 plan till långlagring kan man dessutom dela upp per flasktyp för att kunna utnyttja utrymmet maximalt.

Viner som kan jag planerar att dricka upp inom en överskådlig framtid har jag sorterade så gott det går. Jag har alla registrerade i såväl excel som i CT där jag i excelarket även anger ”hylla” för att enkelt kunna hitta det vin jag letar efter.
Bra tankar, har varit där men övergett den. Kanske kommer jag tänka om i en snar framtid. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Naturligtvis skall fördelningen spegla vad du har, vilket det verkar göra, med eget fack för t ex Sydafrika (som skulle bli ganska tomt för mig). En fundering jag har är blandningen av vitt och rött från samma land. Jag gjorde så från början men har nu delat upp rött och vitt helt, då jag vid några tillfällen höll på att börja öppna "fel" vin. I skåpet är det dåligt ljus och producenter som gör både rött och vitt i samma flaska med samma namn gör att det kan vara svårt att se vad som är vad vid en hastig anblick. Men du kan ju naturligtvis dela upp vitt och rött inom "facket".
Vettiga synpunkter väl värda att fundera på!
 

sunqan

Vinös
För egen del har jag 5 kylar tre stora i förrådet, en lagom hög under trappen till övervåningen (climadiff har en 107cm hög som rymmer typ 120 flaskor) samt en liten serveringskyl i köket. Utrymmet under trappen är dessutom buffertförråd för flaskor som nyss köpts och för sånt som ska drickas typ närmaste halvåret.

De tre i förrådet brukar jag vara tvungen att plocka om i typ en gång om året av tre anledningar - få drickklara flaskor mer lättillgängliga; flaskvariaton stjäl utrymme; slarv med bokföringen under året.
Kylen under trappen rör jag nästan aldrig (mest bordeauxer från 2004 och framåt, som jag inte tänker dricka på ett tag till).

Så att försöka ha uppdelat på region är nog mest en övning i futilitet. Men det är en början...
Champagne är väl franskt vitt? Du har förresten glömt hyllan för rosé...

Just nu har jag fyra eller fem kartonger under trappen som jag borde försöka få ut i vinkylarna ute - DET är en utmaning.
 
Synpunkter på min fördelning? Varje fack rymmer ca 58 flaskor maximalt, men jag utgår från att fylla dem med 40 st för att ha lite luft och ta höjd för olika flaskformer med mera. Som ni ser är planen att fortsätta undvika champagnefällan med tanke på utrymmeskvoten. ;)

I vinlagringsskåp påbörjade jag ett motsvarande upplägg som ditt. Det jag dessvärre märkte på sikt (men förvånansvärt snabbt) var att flaskformerna påverkade kapaciteten oerhört. Bordeauxflaskor/bourgogneflaskor/champagneflaskor/rieslingflaskor och variationer däremellen bidrog med att flaskkapaciteten per skåp gick i botten :eek:.

Beakta detta och kanske ska du satsa på Frankrike rött-vitt bordeauxflaskor på ett hyllplan och Frankrike rött-vitt bourgogneflaskor på ett annat. För att hålla kolla är ett bra lagerhållningssystem med angivna hyllplatser för respektive flaska, t.ex. Cellartracker värt mödan att underhålla! :)
 

Wintermute

Medlem
Om du fördelar det på samma sätt som svensken fördelade sina systembolagsköp av helflaskor under 2017, skulle det bli ungefär såhär (utan att ta prisdiskussionen).

1 Fack Italienskt Mousserande
1 Fack med hälften Franskt och hälften Spanskt Mousserande
½ Fack Rosé, mest Franskt, men också Italienskt, Spanskt, Sydafrikanskt och från USA
2 Fack Italienskt Rött
1 Fack Franskt/Spanskt Rött
1 Fack Australien, USA, Chile, Rött
1 Fack Övrigt Rött
1 Fack med Mest Franskt Vitt, men också en aning Italienskt
1 Fack med Vitt från ZA, AU, CL, DE och NZ
½ Fack med Övrigt Vitt.
 

MartinE

Medlem
Som ni ser är planen att fortsätta undvika champagnefällan med tanke på utrymmeskvoten. ;)
Ha-ha! Good one. :D

Seriöst nu: Det är lika bra att du ger upp den tanken direkt och börjar bunkra 2008or medan det fortfarande finns en möjlighet! Om x år kommer du ändå ångra att du inte köpte ännu fler! :)

För övrigt tycker jag det är bra att du tänker på indelning och sortering. Och det du utgår ifrån kommer att funka bra så länge du inte hunnit köpa allt för många flaskor. Men förr eller senare, i takt med att inköpen ökar och utrymmet börjar kännas begränsat, tror jag att sorteringen och de olika facken kommer att flyta ihop.

En tanke, så långe du inte har hunnit köpa så många ”lagringsflaskor”: varför inte använda den ena kylen som ”lagringskyl” (inställd på ca 12 grader) och den andra som ”konsumtionskyl” (inställd på ca 17-18 grader), för flaskor som du planerar att dricka inom 0-3 år?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Snyggt Mattias!

Jag inledde med ett liknande system med ett fack för ett eller flera områden/länder. Efter ett tag fylldes dock ett par fack upp lite för snabbt och jag fick tänka om. Har väl lite att göra med vilken disciplin man har ;)

Nu har jag istället allokerat ett par fack till ”långlagring” oavsett vilket land eller område de härstammar från. Då dessa fack ska lagras länge är det bara att fylla upp dessa maximalt då man inte behöver tänka på att enkelt komma åt flaskorna. I och med att dessa är uppfyllda maximalt frigörs optimalt med utrymme till de övriga hyllplanen. Om man exempelvis bestämmer sig för att använda 3 plan till långlagring kan man dessutom dela upp per flasktyp för att kunna utnyttja utrymmet maximalt.

Viner som kan jag planerar att dricka upp inom en överskådlig framtid har jag sorterade så gott det går. Jag har alla registrerade i såväl excel som i CT där jag i excelarket även anger ”hylla” för att enkelt kunna hitta det vin jag letar efter.
Om dina skåp har dubbelrader vore det väl bättre att lägga långlagring på bakre raden på 6 hyllplan.
 
Om dina skåp har dubbelrader vore det väl bättre att lägga långlagring på bakre raden på 6 hyllplan.
Hittills har jag bara en kyl som enligt beskrivning ska hålla 264 flaskor. https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3815

Antalet i den pendlar rätt mycket mellan 170 och 200 och än finns där en del plats kvar. Ja, jag har funderat lite på det också, ingen dum idé! Kan nog bli att jag gör så vid nästa ommöblering.

Tack för tipset!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En tanke, så långe du inte har hunnit köpa så många ”lagringsflaskor”: varför inte använda den ena kylen som ”lagringskyl” (inställd på ca 12 grader) och den andra som ”konsumtionskyl” (inställd på ca 17-18 grader), för flaskor som du planerat att dricka inom 0-3 år?
Har bearbetat den typen av indelning men övergett den för att ha en så luftig tillvaro som möjligt så länge det nu varar.

Jag är dock ingen hoarder, och tror faktiskt inte att det ligger nära tillhands att jag blir det heller om jag känner mig själv rätt. Jag kommer att klara mig länge med mitt utrymme. Det vet jag av erfarenhet, då jag länge har försökt bygga upp min vinsamling utan lycka att ens komma upp i ett hundratal. :)

(Kanske kommer det ändras, låt oss utvärdera det hela om ett par år och se hur saldot ser ut. Vad forumet tror, det vet jag! ;))
 

Pontus

Medlem
Jag valde initialt att göra som du @Mattias Schyberg, men av praktiska skäl funkar det inte så bra när det börjar bli fullt. Bättre att som någon skrev gömma undan långliggare på bakre raderna och dedikera främre raderna till det som ska drickas i hyfsad närtid. Flaskformen är annars den viktigaste parametern, viktigare än vintyp, ursprung osv. Men som sagt, detta gäller när det börjar bli hyfsat fullt...
 
Toppen