Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkylskåp i stängt rum?

Hej!

Skall inreda en garderob med vinställ där jag främst skall ”lagra” vardagsviner (kommer ej att ha kyla). Jag har dessutom ett vinkylskåp där jag tänkt att lagra de mer exklusiva vinerna. Min fråga är nu om man kan ha ett vinkylskåp inne i en stängd gaderob? Det finns viss ventilation i rummet. Men min tanke är att kylskåpet släpper ifrån sig värme, och att det således kommer att bli varmt i rummet?? Kan kylskåpet bli skadad? Kan det vara farligt? Detta är säkert en dum fråga, men jag måste ändå ställa den. Mvh
 

Pontus

Medlem
Hej!

Skall inreda en garderob med vinställ där jag främst skall ”lagra” vardagsviner (kommer ej att ha kyla). Jag har dessutom ett vinkylskåp där jag tänkt att lagra de mer exklusiva vinerna. Min fråga är nu om man kan ha ett vinkylskåp inne i en stängd gaderob? Det finns viss ventilation i rummet. Men min tanke är att kylskåpet släpper ifrån sig värme, och att det således kommer att bli varmt i rummet?? Kan kylskåpet bli skadad? Kan det vara farligt? Detta är säkert en dum fråga, men jag måste ändå ställa den. Mvh
Ungefär hur stor är garderoben i förhållande till vinkylen?
 

Pontus

Medlem
hej!

Den är ganska stor för att vara en garderob.
Kanske 6 ggr större än skåpet.

Mvh
Då borde det vara typ hur lugnt som helst. Typ 0,5 kWh per dag = samma som att ha en 20W lampa tänd i utrymmet. Om du vill vara "säker" kan du alltså sätta en in lampa med ca 20W och se vad som händer med temperaturen i garderoben.
 

Uncle_Bob

Medlem
Hej, svärfar kör ett 200+ flaskor skåp i ett mindre förråd, inga som helst problem, han öppnar inte dörren till förrådet varje dag. Lite varmare kan det bli men skåpen är ju byggda för att kunna stå i de flesta klimatzoner iaf i EU. Sen gissar jag, observera gissar för jag är ingen expert, att hur mycket värme det genererar borde bero på hur stor differens mellan temperaturen i skåpet och rummet det står i så om du kan ju testa att köra 12 resp 14 grader i det och se om det gör någon skillnad på temperaturen i rummet.
 
Toppen