Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagring för en nybörjare

K.Björk

Medlem
Hej,
Börjar som många andra o säga att jag är ny här men läst runt lite ett tag. Jag har ett ganska nytt vinintresse. Har försökt lära mig lite i taget o testat väldigt mycket zinfandel från USA för att sen gå vidare till Italien o nu är det mycket ripasso.

Så nu är jag lite sugen att lagra vin i mindre skala. Med en väldigt låg budget så börjar jag med ett vinställ i min garderob.
http://www.quercia.se/Vin-produkter.htm#Modell 48
Börjar med 30 då det är enkelt att bygga ut.

Då mina förhållande inte är optimala med fukt eller temp (runt 20 grader). Kommer dock vara mörkt med bara lyse från led. Så tänkte jag lagra 1-2år och spendera runt 200kr i månaden på vin. Alltså köpa en flaska var och varannan månad.

Jag behöver tips på bra vinet att köpa. Eller rättare sagt vart man själv kan hitta denna info. Jag har några enklare flaskor hemma som kanske passar för lagring?
IMG_20181026_072932.jpg

Även tänkt köpa in dessa 3 viner som jag läst om i någon tråd innan.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/baigorri-7632301
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-murrieta-261201
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-riscal-257301

Har ni några tips eller synpunkter? Tanken är ett lagringskåp vid ett senare tillfälle men bättre förutsättning än så här har jag inte just nu.
 

Attachments

  • Screenshot_20181026-080402.jpg
    Screenshot_20181026-080402.jpg
    27 KB · Visningar: 180
Last edited:

jrick

Medlem
Vad är det du vill uppnå med lagringen? Det är väldigt få viner som inte "tål" 1-2 år men också få som förändras särskilt märtkbart på så kort tid, annat än om de förvarats så varmt att de har förstörts. Om du inte har druckit Vin X vid samband med köp kommer du inte heller veta på vilket sätt Vin X har förändrats när du dricker det ett år senare heller. En eventuell förändring på 1-2 års sikt lär normalt bestå i subtila skillnader, inte t.ex. en mattning av syran och framträdande av mer "ofruktiga" toner, vilket därmot är fallet med säg 7-20 års lagring.

Annars är mitt stalltips att köpa årgångslösa champagner och lagra för där tycker jag faktiskt att de blir (i min smak) märkbart bättre av 1-2 år. Men det är svårt med budgeten 200 kr i månaden. Kan hända att det fungerar likadant med mousserande viner från andra regioner som kostar under 200, t.ex. cremant de bourgogne, cremand d'alsace och cava, det har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Jag måste säga att jag förstår inte riktigt upplägget med att köpa en flaska i månaden, dricker du bara en flaska i månaden eller ska du skilja på drickviner och lagringsviner när du handlar?

När det gäller dina föreslagna viner: de är allihop från Rioja. Baserat på att du druckiy Zinfandel och Ripasso innan är det faktiskt svårt att säga om du kommer tycka om dem. Om jag vore du skulle jag alltså köpa någon av dem och prova, eller allihopa, innan jag går vidare med att lägga undan dem oavsett tidshorisont.
 
Trådskapare
K

K.Björk

Medlem
Igentligen handlar det nog om att jag vill ha vinsamling som samtidigt lagras i den mån jag har möjlighet till. Skulle absolut kunna lagra dom längre än två år men är det lönt i 20+ grader?
Dom 3 vinerna ligger i min lista att testa på efter tips i en annan äldre tråd här på forumet. Trådskaparen verkade ha ungefär liknade kunskap o smak som mig själv.

200kr är för just detta ändamål, dock ingen fast summa utan det lär ligga högre vissa månader så säkert runt 10 flaskor på år. Mer pengar läggs på vin som konsumeras samma månad.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igentligen handlar det nog om att jag vill ha vinsamling som samtidigt lagras i den mån jag har möjlighet till. Skulle absolut kunna lagra dom längre än två år men är det lönt i 20+ grader?
Dom 3 vinerna ligger i min lista att testa på efter tips i en annan äldre tråd här på forumet. Trådskaparen verkade ha ungefär liknade kunskap o smak som mig själv.

200kr är för just detta ändamål, dock ingen fast summa utan det lär ligga högre vissa månader så säkert runt 10 flaskor på år. Mer pengar läggs på vin som konsumeras samma månad.
Du behöver inte vara orolig för att vinerna förstörs med dina lagringsförhållanden med en lagringshorisont på några år, men som @jrick säger kan du inte heller räkna med någon direkt utveckling.

Det låter mer som att du vill ha lite viner hemma för att konsumera när tillfället ges. Köp på bara! :)

Välkommen till forumet!
 

fxr

Medlem
Välkommen! Man kan ibland hitta dammiga flaskor på hyllorna på bolaget som lagrats under liknande förhållanden under ett par år. Personalen har säkert koll på vad de säljer. Jag vet att det finns fyra flaskor kvar av ett vin jag handlat 8 st av vid flera tillfällen. Ingen annan som vill ha dem. :)
 
Toppen