Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagring – kåserier och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar verkligen Per och Britt på BKWine och deras förmåga att beskriva saker pedagogiskt och avdramatiserande baserat på fakta och stor erfarenhet.

Tänk dock på vad många vinproducenter svarar när man frågar hur länge man kan/ska lagra deras vin: ”Tycker du att det är gott nu? Drick det nu i så fall!” Å andra sidan, tycker man inte att det är gott nu så blir det nog inte bättre med tiden.

I det här fallet är det Britt som formulerat en utmärkt artikel om vinlagring på en bra och grundläggande nivå som jag tror att många av våra läsare kommer ha stor nytta av att läsa, speciellt om man ännu inte har så stor erfarenhet av vinlagring, men har tankar på att börja utforska den delen av sitt vinintresse.

Vad säger forumet, vad vill ni addera och hur resonerar ni?

Läs här!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Själv så saknar jag mousserande vin i texten med tanke på vintypens fina lagringsförmåga. I min värld är det nog där jag har provat mest mogna utropstecken om jag bortser från sött och starkt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Håller med dig om att artikeln är välskriven. Jag tror att det kan vara bra att ha en riktlinje på hur länge olika viner behöver sparas. För mig är det här en länk värd att spara, informationen blir lätt för mig att ta till mig, och jag får ett hum också över hur jag kan styra vinköpen baserat på hur länge jag vill lagra mina viner.

Ibland kan jag uppleva att spannet på cellartracker kan vara alldeles för stort, exempelvis drick 2018-2035. Då hade det varit lättare att veta, kan drickas mellan 2018-2022 på ung frukt, kommer troligtvis vara i tunnel 2023-2027, kommer dricka fint på åldern mellan 2028-2032.
 

Poussard

Medlem
Då hade det varit lättare att veta, kan drickas mellan 2018-2022 på ung frukt, kommer troligtvis vara i tunnel 2023-2027, kommer dricka fint på åldern mellan 2028-2032.

Problemet är väl att ingen vet när ett vin kommer va i tunneln (om ens ”tunneln” är nåt som existerar). Lättare då att hålla koll på flödet när andra dricker ett vin du har, för att se om det verkar bra nu eller inte. Dock så är det ju högst personligt, så även det kanske inte stämmer. Även drickfönstret är ju bara ett medel baserat på ett antal personers gissningar.
 

lukastollig

Pudelfantast
Välskrivet som oftast av Britt men jag håller inte med om hennes rekommendationer vad gäller röd bourgogne. Visst, de enklare bourgogne rouge är inga lagringsobjekt men många village mår bra av 10 år och en bra 1er eller grand cru kan leva många decennier. Bland mina största vinupplevelser är bourgogne med 40-50 år på nacken.
 

Magikern

Medlem
Precis som flera andra på forumet har jag flera viner med låg fyllnadsnivå i flaskan. Ett av dem av dem är en 06 och man undrar lite om det är pga. korkskada. Finns det någon riktlinje för vad som är en ok fyllnadsnivå får ett så pass ungt vin?
 

Silenos

Medlem
@Magikern , om det är en flaska av bordeauxtyp så finns det ju ett gängse beskrivningssätt av hur stort ullaget är. För bourgogneflaskor brukar man prata om centimeter. Så, vad innebär "låg fyllnadsnivå" för din flaska?

Men oavsett så hade jag nog öppnat den pavan förr snarare än senare. En 06;a ska i min värld ha ett minimalt ullage jämfört med en nybuteljerad flaska.
 

Magikern

Medlem
@Magikern , om det är en flaska av bordeauxtyp så finns det ju ett gängse beskrivningssätt av hur stort ullaget är. För bourgogneflaskor brukar man prata om centimeter. Så, vad innebär "låg fyllnadsnivå" för din flaska?

Men oavsett så hade jag nog öppnat den pavan förr snarare än senare. En 06;a ska i min värld ha ett minimalt ullage jämfört med en nybuteljerad flaska.

Det här en flaska Haut-brion 2006 så det är ingen vanlig bordeaux flaska. kanske värt att kontakta producenten?
 

MagnusH70

Medlem
Som alltid måste den personliga smaken få vara med. Vissa tycker om unga viner, andra föredrar äldre. Det bästa är naturligtvis att prova sig fram. Dessutom utvecklar man ofta sin smak med erfarenhet.
 

Sigdarve

Medlem
Vinlagring Johan Liljenberg 1979. Varför finns det inga svalskåp längre?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-12-12 kl. 22.12.31.png
    Skärmavbild 2020-12-12 kl. 22.12.31.png
    609,7 KB · Visningar: 177
  • Skärmavbild 2020-12-12 kl. 22.15.04.png
    Skärmavbild 2020-12-12 kl. 22.15.04.png
    642,3 KB · Visningar: 155
Toppen