Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp maxbredd 60?

Waruda

Medlem
Jag är ute efter ett skåp som får vara max 60 cm brett. Budgeten är ca 15', så vi pratar sannolikt kompressorskåp. Följande alternativ har jag hittat:
mQuvée WineStore 177
mQuvée GrandCru 600
Liebherr Wkb 4212
Något av dessa som är det självklara valet? Liebherr vs mQuvée? Fler alternativ?
Det ska stå i en garderob, så utseendet spelar ingen större roll. Driftsäkerhet och låg ljudnivå är viktigare.
Något särskilt att tänka på om jag ska ha skumpa i skåpet? (Tänker att hyllor eller skåpets djup kanske har betydelse.)
(Det verkar finnas en del skåp som är 62 breda, men det är för mycket.)
 
Trådskapare
Waruda

Waruda

Medlem
Jag såg det. I värsta fall är det ett problem, men jag tror inte att jag behöver kunna få upp dörren på vid gavel.
 

Per Stade

Lege artis
De exklusiva skåpen från Miele och Gaggenau är tillverkade av Leibherr så vitt jag vet.
Vi har ett Mieleskåp, som är mycket tyst.
 
Trådskapare
Waruda

Waruda

Medlem
Hur gick det då? Jag bestämde mig för en annan placering. Trots att det är hyfsat högt i tak tänkte jag att det kunde bli varmt och då måste kompressorn gå ännu mer, och så blir det ännu varmare osv. Det finns tydligen också regler för minsta volym i utrymmet för att undvika explosionsrisk om kylmediumet läcker ut. Kanske extremt osannolikt, men jag vill inte att det smäller hemma. Nåväl, det blev en Climadiff Avintage AV176A+ med plats för 178 flaskor. Climadiff beskriver Avintage som deras "premiumkollektion". Jag vill helst inte se hur deras vanliga kollektion ser ut ... Skåpet är 100% plast exteriört, med så där byggkvalitet (tänk fransk bil). Det funkar dock bra, och verkar vettigt att ha vin i. Ljudnivån är låg tycker jag. Det finns olika hyllor:
  • Premium - standardhylla för bordeaux
  • Collector - vändbar bordeaux/bourgogne
  • Modulpelli - justerbar bordeaux, bourgogne, champagne, magnum
Två Premium och en Collector följer med. Jag skaffade ett par Modulpelli för skumpa. Lite sladdriga, men limmar man lite så funkar de.
Skåpet har griffeltavla med krita på insidan av dörren för "bokföring". Ganska tramsigt om ni frågar mig.
Skåpet har ingen belysning eller annan lyx. Jag låter lite missnöjd, men det ska nog bli bra! Jag har testat att lägga in skumpa, vänta några dagar, sen ta ut den och dricka upp den. Inga problem! Men tanken är att lagra lite längre tid också.
 
Last edited:
Toppen