Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp - varm sommar

winefocus

Medlem
Under denna varma sommar har mitt Climadiff CVP 270A fått jobba en hel del för att hålla kylan. När det var som varmast mätte jag lufttemperaturen inne i skåpet till 7 - 8 grader. Skåpet är fyllt till hälften ungefär.
Har sett någonstans ett tips om att man kan fylla upp vinlagringsskåp med flaskor fyllda med vatten för att underlätta för skåpet att hålla kylan. Kan det vara en god idé?
Det blir ju svårare att hitta det man vill komma åt i skåpet men kanske att det blir en skonsammare tillvaro för skåpet. Eller är det inga problem för denna typ av skåp med varma somrar?
 

gece

Man vänjer sig.
Först och främst, är inte 7-8 grader ganska lågt? Är inte 12 grader det man brukar rekommendera?

Men för att svara på frågan, man brukar ju rekommendera att man lägger in frysklampar i frysen om den är halvfull så vattenflaskor i kylen borde ju hjälpa på samma sätt. Ju mer nerkyld massa i kylen desto större tröghet i temperaturväxlingarna.
 

Thirsty

Smygnykterist
Under denna varma sommar har mitt Climadiff CVP 270A fått jobba en hel del för att hålla kylan. När det var som varmast mätte jag lufttemperaturen inne i skåpet till 7 - 8 grader. Skåpet är fyllt till hälften ungefär.
Har sett någonstans ett tips om att man kan fylla upp vinlagringsskåp med flaskor fyllda med vatten för att underlätta för skåpet att hålla kylan. Kan det vara en god idé?
Det blir ju svårare att hitta det man vill komma åt i skåpet men kanske att det blir en skonsammare tillvaro för skåpet. Eller är det inga problem för denna typ av skåp med varma somrar?
Hur många grader brukar det vara när den är som kallast? o_O
 
Trådskapare
winefocus

winefocus

Medlem
Temperaturen brukar konstant ligga på 10-12 grader, då mäter jag lufttemperaturen med en givare inne i skåpet. Eftersom temperaturen normalt inte varierar nämnvärt borde också vinets temperatur i flaskorna normalt vara 10-12 grader. När det nu var som varmast rumstemperatur i somras sjönk lufttemperaturen i skåpet till som kallast 7-8 grader vilket iofs inte behöver innebära att innehållet i flaskorna hade den temperaturen.
Men hur som helst förstår jag att skåpet fick jobba en hel del så därför funderingen på vattenflaskor.
Självklart förstår jag att den ultimata lösningen till nästa tropiska sommar är att fylla skåpet med vinflaskor, men tycker ändå att det där med vattenflaskor kan vara en intressant lösning.
 

gece

Man vänjer sig.
Temperaturen brukar konstant ligga på 10-12 grader, då mäter jag lufttemperaturen med en givare inne i skåpet. Eftersom temperaturen normalt inte varierar nämnvärt borde också vinets temperatur i flaskorna normalt vara 10-12 grader. När det nu var som varmast rumstemperatur i somras sjönk lufttemperaturen i skåpet till som kallast 7-8 grader vilket iofs inte behöver innebära att innehållet i flaskorna hade den temperaturen.
Men hur som helst förstår jag att skåpet fick jobba en hel del så därför funderingen på vattenflaskor.
Självklart förstår jag att den ultimata lösningen till nästa tropiska sommar är att fylla skåpet med vinflaskor, men tycker ändå att det där med vattenflaskor kan vara en intressant lösning.
Om du inte skiljer dig radikalt från andra medlemmar på forumet är det orealistiskt att tro att det finns plats kvar till vattenflaskor nästa sommar. ;)

Temperatur som går från 12 till 7 grader är inget att noja över (om det inte sker för snabbt och för ofta, antar jag). Men stoppa in vattenflaskor du, om inte annat får du antagligen lägre elräkning.
 
Toppen