Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlandet Österrike

Vino fino

Medlem
När nu Farbror Ordningsmakten har stängt ned den bästa importören vi hade får man hålla till godo med mindre pålästa tomtar. I min mailkorg damp det ner ett reklamutskick från Gaston. Tydligen är texten skriven av en inte helt okänd sommelier. Stämmer det så borde hon åka hem och hämta en skämskudde.

Räck upp handen alla ni som förknippar Österrike med glukos-skandalen !!! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Vinlandet Österrike
Det är få idag, tack och lov, som förknippar Österrike och landets viner med glukos-skandalen under 80-talet. De trettio år som har passerat sedan dess känns mycket längre bort än så. De toppar och dalar vi tänker på idag är snarare det enastående branta landskapet i Wachau.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Misstag händer.

Men är det verkligen någon som fortfarande på allvar förknippar Österrikes viner med kylarvätska?
 

Sörplarn

Medlem
Hela länken finns här, tycker den lådan de försöker kränga var lite väl dyr, samtidigt om man nu inte vill förknippa Österrike med detta som skedde 85 så behöver man väl inte ens nämna det, konstigt sälj argument kan ju jag tycka.

"1985 visade det sig att ett litet antal producenter av viner från Österrike hade tillsatt dietylenglykol i sina viner för att få dem sötare och mer fylliga. Den tillsatta mängden var ej tillräckligt hög för att orsaka förgiftning, det skulle tydligen krävas ett intag i storleksordningen 28 flaskor vin per dag i två veckor för att förgiftas av dietylenglykolen."

Om någon vill ha info så gör Austrian Wine sida ett utmärkt jobb.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
samtidigt om man nu inte vill förknippa Österrike med detta som skedde 85 så behöver man väl inte ens nämna det, konstigt sälj argument kan ju jag tycka.
Det beror ju på om vederbörande förstått skillnaden mellan glukos och glykol, vilket jag tvivlar på. Finns inget stavningsprogram i världen som har vare sig glykolskandalen eller glukosskandalen med i sitt index så jag uppfattar det som att det skrivits med avsikt, inte maskinrättat. Men visst är det märkligt att nämna det, men det är hon ju inte ensam om, faktiskt. Det känns som en smaskig anekdot som ska dras i vinkretsar så fort Österrike kommer på tal. Jag har tappat räkningen. Men det är första gången som någon hävdar att glukos var boven i dramat. Hehehehe
 
Last edited:

Peder

Medlem
Hela länken finns här, tycker den lådan de försöker kränga var lite väl dyr, samtidigt om man nu inte vill förknippa Österrike med detta som skedde 85 så behöver man väl inte ens nämna det, konstigt sälj argument kan ju jag tycka.

Så trött på det här med glykol. Det är dock inte glömt utan har under åren sprungit på mycket putslustiga, bland annat munskänkar som skrockar på mässor och provningar och tycker det är roligt och frågar om det är glykol i vinet eftersom det kommer från Österrike.

Skulle man köpa vinerna i Österrike skulle man kunna räkna med ungefär 650-700:- totalt istället för 1135:-, men vi lever ju i Sverige.

Loimers Rosé som finns på bolaget för 119 kronor verkar kosta 70 kronor i Österrike. Så för egen del blir det att shoppa loss direkt nere i Österrike i framtiden med bilen och ha det lite trevligt med familjen samtidigt där dottern kan leka i vingårdarna. Det finns även mycket trevliga Franska och Italienska viner att köpa med sig även om man i Österrike inte har Systembolaget.
 

Peder

Medlem
Hey, vi munskänkar är inte värre än andra, det är nog endast så att denna kategori av vinnördar har tillräckligt med vinkunskap för att känna till historien. ;)

Finns många underbara munskänkar och jag känner en del av dessa, det ska tydligen finnas även en del Kristdemokrater som är vettiga har jag hört. ;) Så inget ont om dig Mattias. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finns många underbara munskänkar och jag känner en del av dessa, det ska tydligen finnas även en del Kristdemokrater som är vettiga har jag hört. ;) Så inget ont om dig Mattias. :)
Tydligen finns det en del helt ok vinimportörer också enligt lösryckta rykten...;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hey, vi munskänkar är inte värre än andra, det är nog endast så att denna kategori av vinnördar har tillräckligt med vinkunskap för att känna till historien. ;)
Munskänkarna medelålder innebär att det nog finns en och annan medlem som nog var vinintresserad redan på 1980-talet och därmed själva minns glykolskandalen, till skillnad från de yngre och spänstigare personer som "upptäckt" de österrikiska vinerna de senaste 5-10 åren... Men jag håller med om att det är märkligt att minnet varit så långlivat trots att ingen dog av att dricka vinerna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tydligen är texten skriven av en inte helt okänd sommelier. Stämmer det så borde hon åka hem och hämta en skämskudde.

Räck upp handen alla ni som förknippar Österrike med glukos-skandalen !!!
Äntligen känns det helt OK att använda begreppet somalier för sommelierer, måste väl i konsekvensens namn vara samma sak ju!? :D
Kemisten i mig tycker att den som har något mått av formell vinutbildning som inkluderar vinframställning borde känna igen glukos, trivialnamn druvsocker, som en av de två huvudsakliga sockerarterna i vindruvor, vid sidan av fruktos (fruktsocker).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äntligen känns det helt OK att använda begreppet somalier för sommelierer, måste väl i konsekvensens namn vara samma sak ju!? :D
Kemisten i mig tycker att den som har något mått av formell vinutbildning som inkluderar vinframställning borde känna igen glukos, trivialnamn druvsocker, som en av de två huvudsakliga sockerarterna i vindruvor, vid sidan av fruktos (fruktsocker).
I min värld är de alla from nu: somalier med viss vinkunskap.
*kan inte sluta gapskratta*

ladda ned.jpg
 
Toppen