Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinmässa i Umeå

Oggy

Medlem
Någon som ska besöka vinmässan i Umeå i helgen, på Scandic Plaza?

Jag ska dit i egenskap av fotograf, för att dokumentera det hela. Hoppas att jag hinner prova lite viner också...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon som ska besöka vinmässan i Umeå i helgen, på Scandic Plaza?

Jag ska dit i egenskap av fotograf, för att dokumentera det hela. Hoppas att jag hinner prova lite viner också...
Jag ser framemot ett bildreportage här på forumet sedan om du får tid och möjlighet! :)
 

Mats

Gone todash....
Ska dit på kvällspasset på fredag men har inte bokat in mig på någon speciell aktivitet.
 
Trådskapare
Oggy

Oggy

Medlem
Ska dit på kvällspasset på fredag men har inte bokat in mig på någon speciell aktivitet.
Gött! Ses där... fångar dig kanske på bild. I fråga om aktiviteter kommer jag att vara med på vinmakarmiddagen på lördag kväll (mina bilder från mässan kommer att visas där i ett bildspel i bakgrunden).
 

Hipshot

Medlem
Det var en rätt trevlig tillställning. Min första vinmässa :)
Favoriterna blev:
image.jpg
image.jpg
 

Mats

Gone todash....
Ja, pust, det var ett hårt jobb men någon var ju tvungen att göra det. Tio importörer och en producent utan importör (Ch. Rombeau). Totalt ca 170 viner. Efter att ha sorterat bort all rosé och det mesta vita och bubbliga fanns det ca 50 viner kvar jag ville prova. Gick först dit på fredagen med en bekant och hans fru men hann inte prova allt så det blev till att gå dit igår igen. Med så mycket vinet skriver jag inga smaknoter utan bara poäng och söker viner och producenter som kan vara intressanta att köpa.

Den absoluta vinnaren var Ch. Rombeau från Rivesaltes. Deras ”Vieus Millésime Rivesaltes Legend Vintages 1960” som @Hipshot gillade här ovan var helt fantastisk och jag gav den 95p! Provade även 1955 och -56 där -55 var precis lika bra som 1960 men 56an gav jag bara 90p. Sen hade de en röd syrah ”Cuvée Elise VV Cotes du Roussillon Villages” från 2011 som var otroligt bra (93p) för priset (15 eller 20€), men -06 var långt ifrån lika bra. Det hade även flera oxiderade vita både söta och torra som alla var 90+. Helt klart en producent jag hoppas hittar en svensk importör.

Andra viner som kröp över mitt 90-sträck (som jag är snål med) var Tapiz malbecer ”Black Tears 2008” och ”Seleccion de Barriguas 2009”, Masis amarone ”Serego Alighieri Vaio Armaron 2007”, Ch. Plince 2011, självklart Ch. Figeac 2011 och sen Xaviers CdP ”Cyvée Anonyme 2010” som var en blandning av 9 (?) olika viner (inte druvor) och här var ett stort plus att Xavier Vignon själv var där så man fick vinerna serverade av honom och han kunde berätta lite om dem och om sin filosofi kring vinmakande mm.

Det enda torra vita, förutom Ch. Rombeaus oxiderade, som jag gav höga poäng var Louis Jadot ”Ladoix Le Clou d’Orge 2012”, men det är inget för dem som inte gillar ek! Helblint hade jag sagt det var rött.

I den söta avdelningen var största behållningen Grahams portviner där den stora vinnaren var deras 20-åriga tawny, härligt oxiderad och god, och på andra plats kom deras Vintage Port 1983.

Det som är synd är att nästan ingen importör tar med sig de bästa vinerna utan oftast bara andravinet, som t.ex. Villa Antinori isf Tignanello, Ch. Bouscassé isf Ch. Montus och Castelnau de Suduiraut isf Ch. Suduiraut.

Ja som sagt, ett tufft jobb och det var en konstig känsla när man kom hem efteråt och skulle grilla och nästa blev illamående vid tanken att öppna ett vin utan snabbt tog fram öl istället. :)
 
Toppen