Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning champagne

Nu är det dags igen, att dra ner grannarna i detta fördärv. Denna gång tänkte vi ge oss in i champagne. Planen är 4 sorter mellan 3-400 (handlar ju delvis om att folk faktiskt ska vilja välja det över billigaste prossecon nån gång), men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.
En idé är väl att testa en bdb, en bdn och två med olika mix. Annars lite olika stilar. Fokus bör väl vara mer åt aperitifhållet.

Som sagt, ingen idé med en Krug vertikal, men andra förslag och mothugg mottages tacksamt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varför bolaget? Blandlåda från FVL är kul för att den täcker in de flesta stilar.
Men om du ska gå på SB är väl Damien Hugot 06 ett absolut måste!
 

Ekdahl

Medlem
Kommer själv att hålla i en provning på en möhippa nu i mars. Kör följande uppställning för att visa på ett par prisvärda mousserande i olika prisklass samt en billig skumpa (som också är PM dominerad) och två bra lite äldre (15 år) skumpor som också är en BdB och BdN (nästan, 90% PN)
Vilarnau Brut Nature Organic
Graham Beck Blanc de Blancs Brut, 2010
Beaumont des Crayères
Paul Bara 2002
R & L Legras Cuvée Présidence 2002

Har också med de två 2002orna för att jag själv inte testat dem och detta blir en ypperlig chans. Men de är ju bl.a. omtalade här på forumet.

Vill du ha någon mer skumpa för 400 kr så rekommenderar jag också Leclerc Briant Divine 2004
 

kimnyblom

Medlem
Dessa tycker jag är schyssta i prisklassen.
Damien Hugot NV för 315 :-
Legras & Haas Grand Cru BdB NV 324:-
Louis Roederer Brut Pemiere NV 411:-
Vve Fourny Cuvée R Extra Brut 399:-

Redan nämnda som är riktigt bra:
Leclerc Briant Divine 2004 400:-
Palmer Vintage 2008 329:-
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Damien Hugot NV och divine 04 är intressant kombi, men hur får man temat och vad kompletterar man med
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Ska du ha en provning för folk som inte är insatta så kommer de nog att tolka temat som "bubblor", mer precisa teman är nog mest för din egen skull.
Utbildningsfråga också, kul med ett lättförstått tema, 4 vanliga sätt att blanda, NV eller årgång, osv. Svårt att få en röd tråd om det är en i varje hörn
 

MB2014

Medlem
Då skulle jag nog gå på 2 NV och 2 Årgång. Gärna av samma producent. Tycker nog det är en ögonöppnare för de flesta att även testa den där proseccon eller cavan samtidigt, tycker att de flesta som inte är vinnördar har oftast inte har lika lätt att jämföra med ett vin ur minnet som de kanske drack för 2 månader sedan.
Det var väl en ambition att få dem att förstå och uppskatta champagne jmf annat?
 

Pontus

Medlem
Det är enklare och oftast billigare att handla från diverse webbutiker än på SB. Helt oavsett om man är nörd eller inte :).
Vad du än väljer tycker jag du ska ta med ett referensvin runt 100-lappen eller så. Det kan bli en ordentlig ögonöppnare för dina gäster. Eller inte :).
 
Toppen