Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

vinprovning hemma

Ska tillsammans med arbetskamrater ha vinprovning hemma.

För egen del skulle jag vilja köra halvblint så jag får träna lite men för deras skull är det bästa om jag håller i den, såklart. Beslutsångest.
Sedan funderar jag på vilka man ska välja, hur skulle ni tänka och varför?
Jag skulle lätt kunna välja Piemonte och köra något men det kanske blir för nördigt från min sida.
Bättre att satsa på stora skillnader, typiska viner osv?

Behöver tips/tankar och idéer
 

Wintermute

Medlem
Om det är oerfarna/ointresserade deltagare, bör man göra det så enkelt som möjligt. Jag har lekt med tanken att t ex ta typiska vita viner från olika regioner och låta proverna para ihop dem med motsvarande beskrivningar (t ex från bolaget). Redan det kan nog vara utmanande, men ändå locka till att analysera vinerna.
 
Trådskapare
Northmountains
Om det är oerfarna/ointresserade deltagare, bör man göra det så enkelt som möjligt. Jag har lekt med tanken att t ex ta typiska vita viner från olika regioner och låta proverna para ihop dem med motsvarande beskrivningar (t ex från bolaget). Redan det kan nog vara utmanande, men ändå locka till att analysera vinerna.
Lite den tanken jag också hade, men med röda viner. Men behöver tips på vilka viner man då bör satsa på. Behöver få lite inputs känner mig så låst i tankarna
 

Poussard

Medlem
Hur många viner och prisklass? Jag skulle absolut köra 1 vin per druva/blandning från en del klassiska druvor/regioner, så provarna kan lära sig om sig själva vad de gillade mer respektive mindre. Och köra allt (halv)blint även mot dig själv, typ strumpor på flaskorna och blanda dem.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
För egen del skulle jag vilja köra halvblint så jag får träna lite men för deras skull är det bästa om jag håller i den, såklart. Beslutsångest.
Sedan funderar jag på vilka man ska välja, hur skulle ni tänka och varför?
Jag skulle lätt kunna välja Piemonte och köra något men det kanske blir för nördigt från min sida.
Bättre att satsa på stora skillnader, typiska viner osv?

Behöver tips/tankar och idéer
Jag har varit i samma sits några gånger och har haft olika "teman". Det har bland annat varit årstider (höst = mustiga viner, vår/sommar = mycket vitt + rosé etc) men även enbart ett visst land. Italien är tacksamt att börja med, finns så extremt stor variation på viner så det är bara att plocka regionstypiska.

Jag har, precis @Wintermute nämner, valt att köra halvblint. Deltagarna får veta vad det är vi provar men inte i vilket glas. Sedan berättar jag hur varje vin beskrivs på SB's site och låter deltagarna utifrån det försöka säga vilket vin som är vilket.

Om du önskar göra som ovan är det bäst att hitta viner som har något unikt i smak/doft så att det inte blir för svårt att skilja dem åt.
 

Ekdahl

Medlem
Jag skall själv ha en provning för mina kollegor nästa vecka och kommer att börja med en vällagrad Champagne mot en standard Cava för att visa de stora skillnaderna. Sedan kommer jag köra en röd provning med syfte att visa olika vanliga druvor (och regioner) och har tänkt följande:
  • Pinot Noir, Julia Bertram Ahrweiler, 229 kr
  • Nebbiolo, Vajra Albe Barolo, 239 kr
  • Cabernet Sauvignon (USA), Black Stallion, 229 kr
  • Sangiovese, Brunello di Montalcino Fattoi, 259 kr
  • Shiraz (Aus), Penfolds Kalimna Bin 28, 239 kr

Dessa finns också lätt att få tag på om någon blir förtjust i något och vill köpa senare. Blir nog halvblint (även för mig då jag vill se om jag sätter dem).
Passar också på att fråga om mina val då jag inte testat alla själv. Något som inte är druv-/regionstypiskt? Lite tråkigt att jag inte fick med något från Frankrike heller (förutom Champagnen då). Eller om det finns något som är bättre till samma peng?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Passar också på att fråga om mina val då jag inte testat alla själv. Något som inte är druv-/regionstypiskt? Lite tråkigt att jag inte fick med något från Frankrike heller (förutom Champagnen då). Eller om det finns något som är bättre till samma peng?
Jag gillar dina val, har haft med samtliga utom Bertram på olika provningar. Den enda som jag känner är lite udda är Penfolds Kalimna, för fruktsvulstig i mitt tycke för att riktigt representera en bra shiraz. Mest ett tycke om smak. Vad du ska välja istället i samma prisklass vet jag dock inte. Måste det vara från Aus?
 

Ekdahl

Medlem
Jag gillar dina val, har haft med samtliga utom Bertram på olika provningar. Den enda som jag känner är lite udda är Penfolds Kalimna, för fruktsvulstig i mitt tycke för att riktigt representera en bra shiraz. Mest ett tycke om smak. Vad du ska välja istället i samma prisklass vet jag dock inte. Måste det vara från Aus?
Tack för dina tankar. Måste inte vara Shiraz från Aus, men tycker det är en typisk representation och lite kul att se hur preferenserna är för ett sånt vin. SA har en hel del bra och mer i Syrah-stil. Men i såfall skall den vara ”rökfri” och tillgänglig nu. Alt så går man direkt till norra Rhone men hittade inget som kändes drickfärdigt och tillräckligt inställsamt i prisklassen, men tar gärna tips.
 
Trådskapare
Northmountains
Hur många viner och prisklass? Jag skulle absolut köra 1 vin per druva/blandning från en del klassiska druvor/regioner, så provarna kan lära sig om sig själva vad de gillade mer respektive mindre. Och köra allt (halv)blint även mot dig själv, typ strumpor på flaskorna och blanda dem.
Tips på viner, prisklass är nog egentligen mellan 100-200 kr, men skulle de själva välja runt 100 kr. Om någon skulle kosta ca 100 så kan ju någon kosta 250 kr osv.
4-6 st.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vilka viner hade du satsat på då?
Liknande det som @Wintermute skrev om ovan. Om du är ute efter billigare alternativ kanske följande uppsättning kan vara något (behåller Bertram, den är riktigt god).
  • Sangiovese, Chiara Condello, Italien (BS) 149 kr
  • Cabernet Sauvignon, Chateau Ste Michelle, USA 135 kr
  • Pinot Noir (Spätburgunder), Julia Bertram Ahrweiler, Tyskland 229 kr
  • Nebbiolo, Fontanafredda Ebbio, Italien, 119 kr
  • Tempranillo, Conde de Valdemar Gran Reserva, Spanien, 149 kr
  • Malbec, Tapiz Organic, Argentina, 155 kr
 

Milla

Medlem
  • Sangiovese, Chiara Condello, Italien (BS) 149 kr
  • Cabernet Sauvignon, Chateau Ste Michelle, USA 135 kr
  • Pinot Noir (Spätburgunder), Julia Bertram Ahrweiler, Tyskland 229 kr
  • Nebbiolo, Fontanafredda Ebbio, Italien, 119 kr
  • Tempranillo, Conde de Valdemar Gran Reserva, Spanien, 149 kr
  • Malbec, Tapiz Organic, Argentina, 155 kr
Åh, det låter som en perfekt, enkel uppställning att prova (halv)blint till vår nästa provning. Vi har betat av flera teman som vinerna ingår i (Piemonte, Malbec, CS, Spanien, Pinot). Julia Bertram och Malbecen har vi t o m haft representerade. Så nu får man väl sätta vännerna på prov och se vad de lärt sig? Inklusive jag själv förstås :).
Jag stjäl skamlöst ditt förslag, @thunberg :D
 
Toppen