Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning med fokus på USA - Hjälp mig med TIPS.

Neugebauer

Medlem
Hej ! Första inlägget här efter att ha häng med i diverse trådar i tystnad!
Är inte den bästa på att uttrycka mig i skriftlig form så eventuella stavfel etc får ni leva med :)

Jag tillsammans med några vänner samlar lite vin ihop, Absolut inga monsterviner men inom spannet 300-1000 kr flaskan.
Första veckan I Januari 2018 har vi en stor middag med tillhörande viner. Då jag har ansvaret denna gången kommer jag lägga fokus på USA men med några undantag. Vi kör ingen strikt provning utan mer socialt tillsammans med god mat. Nedan är de viner jag plockat ut, någon gammal favorit samt lite nya bekantskapelser som jag ännu ej testat.

1 . Jaqcues Selosse Intial - Champagne
2. Battenfeld Spanier Frauenberg - Reisling 15
3. Hirsch - Chardonnay 14
4. Kistler Occidental - Pinot noir 13
5. Shafer relentless - Syrah 13
6. Silver Oak - Cab S - 11

Har någon av er lite fler tips på komplement? Kan tänka mig 1-3 flaskor till och spannet är detsamma från runt 300 - 1000kr flaskan. Gärna från USA men absolut inget måste.

Tack på förhand!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej ! Första inlägget här efter att ha häng med i diverse trådar i tystnad!
Är inte den bästa på att uttrycka mig i skriftlig form så eventuella stavfel etc får ni leva med :)

Jag tillsammans med några vänner samlar lite vin ihop, Absolut inga monsterviner men inom spannet 300-1000 kr flaskan.
Första veckan I Januari 2018 har vi en stor middag med tillhörande viner. Då jag har ansvaret denna gången kommer jag lägga fokus på USA men med några undantag. Vi kör ingen strikt provning utan mer socialt tillsammans med god mat. Nedan är de viner jag plockat ut, någon gammal favorit samt lite nya bekantskapelser som jag ännu ej testat.

1 . Jaqcues Selosse Intial - Champagne
2. Battenfeld Spanier Frauenberg - Reisling 15
3. Hirsch - Chardonnay 14
4. Kistler Occidental - Pinot noir 13
5. Shafer relentless - Syrah 13
6. Silver Oak - Cab S - 11

Har någon av er lite fler tips på komplement? Kan tänka mig 1-3 flaskor till och spannet är detsamma från runt 300 - 1000kr flaskan. Gärna från USA men absolut inget måste.

Tack på förhand!
Välkommen in i ljuset! Har säkert några tips, men jag får återkomma senare. :)
 
Trådskapare
Neugebauer

Neugebauer

Medlem
Många bra tips, Tack ! :)
Vissa känner man igen och har provat på, bla Domaine de la Cote är ju magisk !

Har kikat in Au bon Climat tidigare och bara hört bra saker men aldrig själv testat. Får bli en flaska ABC och något från Oregon. Har tidigare bara druckit olika årgångar från Evening land.

Vad gäller Heitzen så är den ju super intressant men som du säger, Klart roligare med lite ålder där. Någon som testat Mayacamas ´10a Cabernet ? Överprisad eller något man ska testa?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Många bra tips, Tack ! :)
Vissa känner man igen och har provat på, bla Domaine de la Cote är ju magisk !

Har kikat in Au bon Climat tidigare och bara hört bra saker men aldrig själv testat. Får bli en flaska ABC och något från Oregon. Har tidigare bara druckit olika årgångar från Evening land.

Vad gäller Heitzen så är den ju super intressant men som du säger, Klart roligare med lite ålder där. Någon som testat Mayacamas ´10a Cabernet ? Överprisad eller något man ska testa?

Mayacamas är gjorda för mycket lång lagring. Att dricka 2010 nu är ett barnarov. För ungefär samma peng får du en Darioush som är mycket trevligare att dricka i nuläget.
 
Toppen