Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovning tema Bordeaux

Jag ska ordna en mindre provning för några bekanta och jag fick så goda råd av forumet sist att jag åter vänder mig till er för råd. Av bl.a. tidsskäl har jag för avsikt att köpa samtliga viner från Systembolaget. Det innebär att flertalet av de viner som jag kan finna kommer att ha ganska begränsad ålder. Mina kunskaper om drickfönster i relation till årgång och producent är begränsad. Frågan är helt enkelt om det är olämpligt att köra med nedanstående viner och om inte, har ni bättre förslag? Eller om det finns ett bättre sätt att presentera Bordeaux för den som inte druckit särskilt mycket från distriktet? Jag är medveten om att det är en viss överrepresentation av "left bank" viner, men det är för att jag själv är nyfiken på dem då jag huvudsakligen druckit Bordeaux från andra sidan. Kunde inte låta bli Chateau Fleur Cardinale vilken jag verkligen uppskattar. Trots det uppskattar jag viner som är mer dominerade av Cabernet Sauvignon. Vita Bordeaux har jag mycket liten erfarenhet av och utbudet på bolaget var tämligen begränsat, finns det bättre förslag?

Petrus alter ego 2010
Chateau grand Puy Lacoste 2012
Chateau Potensac 2005
Chateau Fleur Cardinale 2009
Chateau Batailley 2012
Chateau Rauzan-Segla 2012
Segla 2010
Chateau Couhins-Lurton 2010
Chateau Le Sartre 2010
 

kayaker

Cyklist
Château d'Armailhac 2012, Domaine de Chevalier 2012 och Virginie de Valandraud 2012 kanske? Egentligen lite väl unga, men absolut bra 2012:eek:r.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan även tycka att det vore på sin plats att slänga in en riktigt välgjord bdx-kopia som "referens", ingen temaprovning utan en dark horse liksom. Satsa på detta, vilket garanterat inte gör dig besviken. Ett supervin dessutom. :)
 

Magikern

Medlem
Latour a Pomerol 1998 från beställningssortimentet var uppskattat på en provning med finewines för ett tag sedan. Tillåter budgeten kan det vara värt att lägga in den i provningen. Den lär sticka ut.
 
Toppen