Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovningar öppna för allmänheten?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Vilka vinprovningar/företag känner ni till som organiserar vinprovningar som är öppna för allmänheten?
Min uppfattning är att munskänkarna egentligen skulle vara det bästa alterantivet, men jag söker efter fler alternativ där man inte måste vara medlem för att få gå på provningarna.

De enda som jag känner till är Franska vinlistan och Systembolaget.

Har ni några förslag? Gärna i Stockholmsområdet.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Auzone, fast man måste förstås gå med i föreningen om man vill vara med på vinprovningarna.
Jag tror att man kan gå med i Vincollegiet också, även om man inte går/gått på KTH.
Många importörer och nätvinhandlare anordnar också provningar.
Sedan finns förstås Michel Jamais "vinklubb" och liknande också. (Många som jobbar med drycker utan att vara knutna till någon importör anordnar en hel del provningar.)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte minst de större/bättre importörerna borde du kolla upp. Många av dem har klubbar (=mailinglistor) som då och då ordnar provningar, och däremellan skickar ut stora mängder mail om deras produkter.
 

Larseman

Medlem
Inte minst de större/bättre importörerna borde du kolla upp. Många av dem har klubbar (=mailinglistor) som då och då ordnar provningar, och däremellan skickar ut stora mängder mail om deras produkter.
Rekommenderar bland annat BraVin som dels är en synnerligen sympatisk leverantör, dels ordnar en hel del provningar.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Intressant, tack för bra svar!

Nu har gått med i nyhetsbrevet hos följande;
-Vinovativa Fanclub
-Bravin
-Livetsgoda
-Johan lidby vinklubben

Kommer även att försöka hålla lite koll på Munskänkarna.

Inte minst de större/bättre importörerna borde du kolla upp.
Hmm.. Jag har för dålig koll för att veta vilka Producenter/Leverantörer som är de största i dagsläget. Har du några konkreta tips, alternativa förslag på hur jag kollar upp vilka som är de största producenter/leverantörerna?
 

ChristianB

DipWSET
Intressant, tack för bra svar!
Hmm.. Jag har för dålig koll för att veta vilka Producenter/Leverantörer som är de största i dagsläget. Har du några konkreta tips, alternativa förslag på hur jag kollar upp vilka som är de största producenter/leverantörerna?
Hm, Janake Winegroup och Altia har/hade en del vinprovningar med diverse teman. Du kan ju alltid kika på deras hemsidor! :)
 

kayaker

Cyklist
Hmm.. Jag har för dålig koll för att veta vilka Producenter/Leverantörer som är de största i dagsläget. Har du några konkreta tips, alternativa förslag på hur jag kollar upp vilka som är de största producenter/leverantörerna?
Det är bättre att fokusera på de bästa. :)
Några som inte nämnts är:
  • Tryffelsvinet
  • Ward Wines
  • Handpicked
  • Club Vinunic (anordnar hyfsat mycket)
  • Divine
...och den oväntade jokern: Ica Kvantum Liljeholmen (modesta prispåslag och ofta intressanta viner, kolla t.ex. https://www.facebook.com/vinbarenicakvantumliljeholmen?fref=ts )
 
Toppen