Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinprovningar/sällskap

mperor

Medlem
Hej,

Är det någon som har koll på var man kan hitta olika vinsällskap att gå med i. Tänker mig relativt avslappat där man ses med jämna mellanrum och testar viner till självkostnadspris :)

Munskänkarna har jag såklart koll på

//Philip
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej,

Är det någon som har koll på var man kan hitta olika vinsällskap att gå med i. Tänker mig relativt avslappat där man ses med jämna mellanrum och testar viner till självkostnadspris :)

Munskänkarna har jag såklart koll på

//Philip
Om Stockhholm, Auzone och CVP (KTH's gamla vinklubb men den har nog inte så mycket anknytning till KTH längre).
Är med i båda dessa, och av de två är CVP mer avslappnat och välkomnande för hel/halvnybörjare, har billigare provningar, yngre publik (framför allt gott om folk i trettionågonting-årsåldern). AuZone har betydligt större inslag av provningar med mogna och mer exklusiva viner, även om det inte är det enda som står på programmet, och högre medelålder även på medlemmarna (dock ej så hög som vissa munskänksföreningar - inte så hög andel pensionärer). Gillar man AuZones profil är det förmodligen "the place to be", men jag brukar rekommendera att man först har gått Munskänkarnas 2-betygskurs och kommit fram till att man gillar att prova mogna viner snarare än enbart aktuellt SB-sortiment. Annars har man nog mer utbyte av en annan förening, om man tänker sig att bara vara med i en.

När det gäller kurser snarare än provningar, går det inte att komma undan att Munskänkarna är helt oöverträffade i kursutbud bland föreningarna. Även CVP har dock ett OK kursutbud för nybörjare.

I kategorin "fristående mindre vinsällskap" finns även Stockholms Vinsällskap, men jag har ingen koll på deras profil. Några av Munskänkssektionerna i Stockholm drivs också i mindre skala, bl.a. Birger Jarl och Stockholm International. Den sistnämnda tror jag dock bara är avsedd för pensionerade som av skatteskäl bor utomlands huvuddelen av året, men vill kunna vara med på provningar hemmavid ibland. ;)
 
Last edited:
Toppen