Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag får väl kontra. :D

http://www.eleveldsteenwijk.nl/index.php?menu_id=102
http://www.djmercer.com/wg/Measures.htm
http://www.internetwineguide.com/structure/abwine/bottlessizes.htm (påstår 3 flaskor, 2,5 liter ???)
http://www.sothebys.com/liveauctions/page123.pdf
http://www.oenosud.com/lexique.htm

Jag tror inte vi kommer en millimeter längre. Vad vi däremot kan slå fast är i sedvanlig ordning: fransmän är inte kloka. :D

Det vi ser från dig nu anders, är inget annat än en massiv undanmanöver för att slippa svara på frågan: Varför besökte du SS för information? Det är lika sunt som det var att kontakta kommunistpartiet och be om en objektiv analys av kapitalismen...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Svaret på den frågan är helt rakt på sak och låter inte alls krystad...

Jag sökte efter info angående den svåra frosten i Bordeaux 1956 och fick då träff på det refererade dokumentet. Eftersom det omnämns längst ner i dokumentet så scrollade jag förbi sektionen om flaskstorlekarna och fick på så vis inspiration till frågan om storleken. Så enkelt var det.

Fast det är klart, jag borde ha varit betydligt mer källkritisk i min formulering av frågan... :D
 
SV: Vinquizz

åter till clavelin....

återstår fortfarande lite klargöranden....

skrönan/bakgrunden till att flaskan innehåller 62 cl är ännu inte besvarad.
inte heller en fantastisk ostsort till ett fantastiskt vin.

kom igen grabbs
 
SV: Vinquizz

då får ni 'svaren' här:
- 62 cl är vad som återstår av 1 liter vin efter 6 1/2 år på fat. Man 'toppar' alltså aldrig dessa fat.
- osten jag är ute efter är Comté. Testa och njut. ;)

och du har rätt anders avseende Savagnin. Endast Savagnin.

anders som svarat fortsätter härmed...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
anders som svarat fortsätter härmed...

Andesssssss (ja, jag syftar på den genetiska defekt som hindrar er blekingebor att säga bokstaven "R"...) kommer det någon ny fråga eller?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Müller-Thurgau är väl inte en druva vi dricker viner av om vi kan slippa, men det är en bra druva att använda vid frågesport. Vilka druvor har korsats för att skapa MT?

(Krug: du hann precis få in kommentaren innan jag tryckte på knappen!) :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Müller-Thurgau är väl inte en druva vi dricker viner av om vi kan slippa, men det är en bra druva att använda vid frågesport. Vilka druvor har korsats för att skapa MT?

(Krug: du hann precis få in kommentaren innan jag tryckte på knappen!) :D

Hehe, livet är en tävling, det är ALLTID bäst att komma först.

Müller-Thurgau you say...

Riesling x Silvaner är det första som poppar in i huvudet, men jag har också hört Riesling x Riesling.

Så fan vet!

EDIT: Jag tror på det förstnämnda alternativet således: Riesling x Silvaner.

EDIT 2: Jag märker att du väljer att inte kommentera min kommentar om Sillapackets genetiska "R" defekt, ska vi ta det som en bekräftelse på att så är fallet?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Hehe, livet är en tävling, det är ALLTID bäst att komma först.

Müller-Thurgau you say...

Riesling x Silvaner är det första som poppar in i huvudet, men jag har också hört Riesling x Riesling.

Så fan vet!

EDIT: Jag tror på det förstnämnda alternativet således: Riesling x Silvaner.

Det påstods länge vara Riesling x Silvaner, vilket även syns i synonymer för druvan (Rivaner, Riesling-Sylvaner). Men sedan gjorde DNA-tekniken sitt intåg och pulveriserade Silvaner-delen. Riesling är alltså rätt men Silvaner fel.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det påstods länge vara Riesling x Silvaner, vilket även syns i synonymer för druvan (Rivaner, Riesling-Sylvaner). Men sedan gjorde DNA-tekniken sitt intåg och pulveriserade Silvaner-delen. Riesling är alltså rätt men Silvaner fel.

You don't say? Där ser man!

Väntar med spänning på att någon annan nörd ska komma in och visa sanningen!
 
SV: Vinquizz

Krug skrev:
EDIT 2: Jag märker att du väljer att inte kommentera min kommentar om Sillapackets genetiska "R" defekt, ska vi ta det som en bekräftelse på att så är fallet?

Det har inte så mycket med blekingska att göra utan snarare det faktum
att jag är en utflyttad gbg:are som valt att bosätta mig i en skärgård på andra sidan landet.

Därav att jag ibland väljer att skippa överklass-ärren för mer arbetarklass-vänligare ssss o liknande ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
EDIT 2: Jag märker att du väljer att inte kommentera min kommentar om Sillapackets genetiska "R" defekt, ska vi ta det som en bekräftelse på att så är fallet?

Jag hakar på Vinosapiens förklaring, är inflyttad. Född skåning, måste vara därför jag jobbar enligt devisen "geo maud å möe maud å maud i räddan ti".

Vinosapien skrev:
Chasselas är väl en av föräldrarna....

Det var det man trodde efter Silvaner men sedan upptäckte man att man hade förväxlat DNA-proven, det var alltså inte Chasselas. Det närmar sig dock...
 
SV: Vinquizz

Enligt wikipedia rör det sig alltså om Madeleine Royale... :eek: ??? Precis så känner jag mig...

Hur många felrättade tentor ligger o skvalpar efter detta chockerande avslöjande...

Något för kvällspressen...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Gavi di Gavi - Cortese
Moscato d'Asti - Muscat (osäker på om det är blanc a petit grains)

Sedan har vi spelet gissa den tredje...
 
SV: Vinquizz

bravo!!

arneis är en liten godbit som allt för många tappat bort.

även de röda roero (nebbiolo) är numera docg och är en liten skattgömma
för oss nebbiolofrälsta. fortfarande hyfsat prissatt.

anders tar pinnen igen.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vi fortsätter med vitt men nu i Alsace. Där återfinns en inte helt obekant herre vid namn Deiss. Vi tar en riktig kalenderbitare och frågar vilka Grand Cru-lägen han leverera från samt vad som är speciellt med ett av dessa GC-viner.
 
Toppen