Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresa i Frankrike

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I sommar kommer vi att sätta oss i bilen och göra en treveckors trip runt Frankrike. Vi brukar göra detta var tredje år. Mest brukar vi hålla oss till Alsace – Chablis- Rhone och Provence men i sommar tänkte vi även besöka Bretagne, Bdx och Languedoc – Roussillon innan vi kör Rhonedalen och sedan hem via Mosel. Vi kommer att stanna 4 nätter i Bdx och ca 2 nätter i Languedoc och skulle gärna vilja ha tips på vingårdar / vinmakare / vinhandlare som är värda ett besök fra i dessa områden? Bilen kommer att vara totalt nedlastad när vi kommer hem. Samtliga tips mottages tacksamt.


Första natten i Frankrike kommer att tillbringas på ”Au Soldat de l´an II” i Phalsbourg vilket har blivit en tradition för oss då de har världens bästa frukost med nybakat bröd, nypressad äppeljuice, ett krus med gåslever och äggröra med massor av färsk hyvlad tryffel (a 26€)
IMG_0186.JPG
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så nu är rutten bokad och klar! ca 700 mil blir det :eek:
En natt i Alsace på hotellet ovan + en middag på deras restaurang (de blev av med sin * för nåt år sedan)
Två nätter i Loire, bokat restaurangen Les Hautes Roches * samt ett besök hos Bernard Baudry
Tre nätter i Bretagne (Paimpol) (ska plocka egna musslor och koka i Loirevin och för övrigt frossa i havets läckerheter)
Fyra nätter i Bordeaux, bokat på Ch Giscours och restaurangen Les Belles Perdrix de Troplong-Mondot *
Två nätter i Roussilion (Elne), bokat hos Domaine Treloar (några flaskor av deras orange MO2 blir det säkert)
En natt i Crozes-Hermitage
Två nätter i Mosel m bla besök hos Markus Molitor

Så finns det ngn restaurang el vingård i anslutning till ovanstående som absolut inte får missas?
 

Pontus

Medlem
Så nu är rutten bokad och klar! ca 700 mil blir det :eek:
En natt i Alsace på hotellet ovan + en middag på deras restaurang (de blev av med sin * för nåt år sedan)
Två nätter i Loire, bokat restaurangen Les Hautes Roches * samt ett besök hos Bernard Baudry
Tre nätter i Bretagne (Paimpol) (ska plocka egna musslor och koka i Loirevin och för övrigt frossa i havets läckerheter)
Fyra nätter i Bordeaux, bokat på Ch Giscours och restaurangen Les Belles Perdrix de Troplong-Mondot *
Två nätter i Roussilion (Elne), bokat hos Domaine Treloar (några flaskor av deras orange MO2 blir det säkert)
En natt i Crozes-Hermitage
Två nätter i Mosel m bla besök hos Markus Molitor

Så finns det ngn restaurang el vingård i anslutning till ovanstående som absolut inte får missas?
Har du nån tid över i Norra Rhone, eller övernattar du bara?
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har du nån tid över i Norra Rhone, eller övernattar du bara?
Övernattar på en vingård i Larnage. Kommer upp på en söndag så det mesta är nog stängt? Dagen efter blir det raka vägen till Mosel (70 mil)
 

Pontus

Medlem
Övernattar på en vingård i Larnage. Kommer upp på en söndag så det mesta är nog stängt? Dagen efter blir det raka vägen till Mosel (70 mil)
Fast iofs, det går fort till Mosel, kanske ca 6 timmar i bilen. Om du har tid skulle du kunna stanna till i d'Ampuis efter ca en timme och besöka Guigal bara för att se den imponerande "källaren" och provsmaka. Finns det inte tid för rundvisning (boka) kan du ändå stanna till där i 10 min och köpa vita från 2015 (toppårgång) för drygt halva priset jämfört med priserna på SB.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fast iofs, det går fort till Mosel, kanske ca 6 timmar i bilen. Om du har tid skulle du kunna stanna till i d'Ampuis efter ca en timme och besöka Guigal bara för att se den imponerande "källaren" och provsmaka. Finns det inte tid för rundvisning (boka) kan du ändå stanna till där i 10 min och köpa vita från 2015 (toppårgång) för drygt halva priset jämfört med priserna på SB.
Bra idé faktiskt. Jag var där för tre år sedan. Gillar alla Guigal ( utom möjligen CdP ) och vi kan vara sena till Zeltinger - ska ju ändå vara där i två dagar:) Tack!
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så många mil och ändå hittar ni inte till Champagne? ;)

Skämt åsido. Det ser ut att bli en sjukt trevlig resa!
Var ligger Champagne? o_O
Vill gärna ha Champagne på vägen hem (tunga flaskor att kånka fram och tillbaka till bilen) men denna gången prioriterades Mosel
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hemma! Mätaren klockade in på 725 milo_O. Mycket gott vin och mycket god mat blev det:p
Tänkte lägga upp en tråd på de bästa vingårdsbesöken och jag postar de bästa flaskorna på "idag dricker vi..." när jag får tid..
Resultat hem:
Loire: 4,5 lådor
Bdx: 4 lådor
Roussillon: 2 lådor
Norra Rhone: 2 lådor
Mosel: 4 lådor
NU är det dax att fixa fack på Grappe:D

10 erfarenheter så här långt:
1) Frukosten på ”Au Soldat de l´an II” i Phalsbourg är precis lika bra som vanligt:p:p:p
2) Supertorr Chenin Blanc smakar nästan ingenting men med beteckningen "sec léger" (fortfarande torr men en aaaningen lite sötma) så blir det en helt annan femma! Mums:p
3) Cab Franc Rockar!
4) Om man inte har Champagne så skall ostron sköljas ned med en kall, mineralrik Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie!
5) Merparten av Bdx är överskattat och överprisat:rolleyes:
6) Jag gillar mer Merlotbaserade Bdx än CS
7) Viner gjorda på 100% Semillon är supergoda!
8) Carignan är en underskattad druva!
9) 2015 är ett kanonår för röda (syrah) i norra Rhone - det är bara att samla på sig!
10) 2014 är ett underskattat år i Mosel. De är formidabla saffransbomber (om man nu gillar sånt)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hemma! Mätaren klockade in på 725 milo_O. Mycket gott vin och mycket god mat blev det:p
Tänkte lägga upp en tråd på de bästa vingårdsbesöken och jag postar de bästa flaskorna på "idag dricker vi..." när jag får tid..
Resultat hem:
Loire: 4,5 lådor
Bdx: 4 lådor
Roussillon: 2 lådor
Norra Rhone: 2 lådor
Mosel: 4 lådor
NU är det dax att fixa fack på Grappe:D
Hur stor bil har du?
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hur stor bil har du?
Inte speciellt stor - 3GT 4WD m ledigt baksäte...

Jag undrar mest - hur många kg får du lasta utan släp? I vår qashqai kan jag ta 450 kg passagerare och last.
Har inte den blekaste aning:eek:? Måste erkänna att den var lite trögstyrd kring Mosel men det blev bättre på autobahn:)
 

sunqan

Vinös
Inte speciellt stor - 3GT 4WD m ledigt baksäte...


Har inte den blekaste aning:eek:? Måste erkänna att den var lite trögstyrd kring Mosel men det blev bättre på autobahn:)
Kolla skillnaden mellam tjänstevikt och totalvikt i registreringsbeviset... polisen kan vara riktigt grinig om bilen är överlastad..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Satt och räknade på hur mycket vin jag skulle kunna få med lagligt enligt bilens spec. Max last vikt med passagerare är 565 kg. Dra av 182 kg för 2 vuxna + 2 barn, 80 kg packning och 10 extra kilon för diverse små skrot så har jag 293 kg kvar för vin. Om varje flaska väger 1,5 kilo så blir det 193 flaskor delat på 6-pack = 32 lådor. Jag får nog snabbare problem med utrymmet än vikten :)
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Satt och räknade på hur mycket vin jag skulle kunna få med lagligt enligt bilens spec. Max last vikt med passagerare är 565 kg. Dra av 182 kg för 2 vuxna + 2 barn, 80 kg packning och 10 extra kilon för diverse små skrot så har jag 293 kg kvar för vin. Om varje flaska väger 1,5 kilo så blir det 193 flaskor delat på 6-pack = 32 lådor. Jag får nog snabbare problem med utrymmet än vikten :)
Jo..inga ungar och frugan väger som 6 lådor vin:rolleyes:. Hade kunnat ta mer om budgeten varit större:(
 

sunqan

Vinös
syrran och hennes gubbe har en skoda yeti, de har takbox för kläder och sånt och tar ut baksätet för att kunna lasta tyngre:) de har mer problem med vikt än med utrymme efter sina hösträder till kontinenten.
 
Toppen