Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresa till Kalifornien

Robbes

Medlem
Funderar på att boka in en resa till San Francisco med omnejd i maj. Just nu verkar det minst sagt vara lite stökigt i Cali iom Coronan, men får hoppas det lugnt ned till våren. Kommer resa med fru och 2 st 6-åringar. Funderar på att beta av Napa, Sonoma, Monterey, Big Sur och San Francisco. Tar tacksamt emot tips på hur man lägger upp resan, hotell, vingårdar m.m. misstänker att det finns fler på forumet som gjort liknande resa.
 
Trådskapare
Robbes

Robbes

Medlem
Du får väl muta med Six Flags Discovery Kingdom. Muir Woods bör också göra barnen på bättre humör.
Absolut, det kommer nog finnas aktiviteter för alla i familjen (Vin till pappa, SPA till mamma, nöjesparker/marinland för kids :) Kanske tom kan klämma in någon runda golf om man tar sig ner mot Monterey/Pebbles beach
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bilade från Seattle till SF för ett år sedan. Vi hade Healdsburg som en Hub för vingårdsbesök i Sonoma. Kan klart rekommenderas. Mycket trevlig stad med en massa möjligheter till lokala provningar och suveräna restauranger. Ett besök hos Ridge rekommenderas. Priserna på hotell mångdubblas över helgen så kan man planera vardagsövernattningar i vinområdena så sparar man mycket pengar.
 

Fredrik L

Medlem
Håller med om Healdsburg - mycket trevlig ort. Var bara där ett dygn förra sommaren, men fick bra intryck av restaurangerna och provningsrummen i stan. Nära till mycket.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Några uppdaterade tips så här post-covid? Jag ska till norra Kalifornien om några veckor, och det är mitt första besök där, och tänkte åtminstone täcka in Napa och Sonoma. Så jag är intresserad av tips som är ganska "basic" och kan också tänka mig tips som är lite "disneyartade", så länge som det finns någon rim och reson på prissättningen.
Eftersom hotellpriser i halvattraktiva lägen har gått fullständigt bananas nästan överallt i USA (även i USD, och så har vi växelkursen på det) bor jag på motell lite söder om vinområdena.
 

Sonderlese

Medlem
Mitt tips är att hyra en husbil, då täcker man in både hyrbil och motell. Det är bara USA man kan hyra en husbil ”billigt”.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag skulle rekommendera ett par bra producenter och deras tasting rooms i området:

SONOMA:
Bedrock
Lioco (kvalitet för pengarna oslagbara, tycker jag)
Arnot-Roberts - grymma, moderna lätta Kaliforniska viner.
Ceritas - endast guidad tur och rätt dyrt, men fantastiska viner. Kanske dom bästa i Sonoma.
Jordan, Hanzell, Rochioli, Iron Horse, - old school och etablerade estates, mkt bra kvalle
Hirsch Estate - fantastiska Pinots från legendarisk terroir.

SANTA CRUZ MOUNTAINS:
Ridge
Mount Eden
Santa Cruz Mountain Vineyard - old school, men vinerna alltid fantastiska, tycker jag

NAPA:
Här är jag lite sämre eftersom jag inte riktigt botaniserat så mkt. Det är så himla dyrt där nu att det tar udden av.

Men en uppseglande kultproducent som det är rejäl snack om inom vinkretsar just nu är Ketan Mody's projekt Beta Wines. Han har tröstlöst i 10 års tid röjt och planterat en Cabernet vingård högst upp på ett berg mer elle mindre helt själv som han kallar Jasud. Men inte nog med det, han har gjort det som dom gjorde för 100 år sedan, helt utan bevattning och utan stagning av vinrankorna. Dom första vinerna släpps nu, 10 år senare (så lång tid har det tagit). Han är mkt generös med sin tid om han kan och man kan smaka vinerna medans man sitter på en träbänk mitt i vingården.

Jag tycker Di Costanzo gör några av dom absolut bästa Cabernets i Napa. Så det skulle jag rekommendera för vinerna - vet inte hur deras tasting room är, men hört bra.

Spottswoode alltid en favorit hos vinnördar för deras eleganta Cabs.

Annars har jag hört bra om Mayacamas, Rivers-Marie, Myriad, Chappelet i den klassiska stilen med fina utsikter. Schrader en annan. Stag's Leap, såklart.

Matthiasson är en mer modern Napa producent, lite mindre syltiga Cabs.
 
Synd bara att växelkursen är så tragiskt svag för oss här i Svea. Ridge och Arnot Roberts är favoriter hos mig, har besökt den förstnämnda (bra besök) samt många andra i Napa och längs H1 ned mot LA. Minns Heitz, Mondavi, Beringer, Freemark Abbey, Stags Leap, Plump Jack i Napa samt Bonny Doon och Melville söderöver, men det var fler besök. Härliga tider, hade varit mycket trevligt att göra en ny sådan resa inkl. Sabelli-Frisch vid tillfälle! 😉
 

Adam Frisch

Vinmakare
Ja, växelkursen inte kul just nu, men det är också Napa som har saltat nåt rejält de sista 5 åren. Och det börjar bita dom i arslet nu, för turismen störtdyker. Folk har inte råd. Helt sjukt att en tasting ofta börjar på $80-100.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Stort tack till @Adam Frisch för alla tips! Det "körde ihop sig" (eller om det var latmasken som slog till) så jag hade inga vinbesök bokade när jag åkte, utan bara boende (strax söder om Napa och Sonoma) och hyrbil. Jag ägnade flygresan åt att läsa igenom Lonely Planet California, som har ett kapitel om Wine Country, för att få lite bättre överblick över geografin och eventuella andra saker att göra. Sedan satte jag mig på morgonen första dagen och började boka online, vilket faktiskt funkade hyggligt eftersom jag hade en flexibilitet om fem dagar - jag var inte låst till vilken/vilka dagar jag gjorde annat än vinbesök. Jag gick igenom huvuddelen av Adams lista och några andra kända namn jag kom på, och började med att sortera bort de vars billigaste provnings/besöksalternativ låg på $ 100 eller mer, eller som skrev att de bara tar emot besökare från sin mailinglista, eller inte skrev något alls om att besök var möjligt. (Det var ett antal på listan, särskilt i Napa, som passade i någon av dessa kategorier.)

Till sist blev det besök på Mayacamas (deras tasting room inne i Napa, inte egendomen), Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena i Napa, Arnot-Roberts, Lioco, Seghesio, Littorai och Ridge Lytton Springs* i Sonoma County, samt ett tasting room vid namn The Winery Collective vid hamnkvarten inne i San Francisco. Så jag täckte både in Napa-producenter åt det "svulstiga" hållet, väldigt polerade/"lågalkoholiga" och högkvalitativa Sonoma County-producenter och några däremellan.

* Alltså Ridge's "Zinfandel-ställe" och inte deras huvudanläggning i Sta Cruz Mountains söder om SF, men det gick att prova några av vinerna från det andra stället i Lytton Springs också. Jag gjorde inga utflykter till söder om SF, det får bli nästa gång.

Bästa besöken var Arnot-Roberts (kände vagt igen namnet men hade aldrig kommit på dem utan Adams tips) och Littorai. Mest "Disneyland" var Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena (för övrigt vinnarna i kategorin rött respektive vitt vid "Judgment of Paris" 1976), men i olika kategorier: Stag's Leap (nyligen köpta av Antinori) hade väldigt snofsig nybyggd anläggning och entusiastiska guider, medan Montelena har imponerande omgivningar i form av ett château och en egen "jadesjö" med picknickområde. Mayacamas (också med 1976) var helt klart i annan stil än de övriga två jag provade i Napa.

Några praktiska observationer:
- När man väl sorterat bort egendomar enligt ovan visade det sig vara väldigt många som använde samma online-boknings-sajt, vid namn "tock".
- På några ställen (varav jag besökte två) gick det bara att boka online för två eller fler besökare, trots att de krävde eller rekommenderade bokning av alla. Jag gjorde den här resan på egen hand. I båda de fallen var det bara att maila för att istället boka in en person.
- Även om jag läst på lite om områdets geografi hade jag inte fattat hur stor koncentrationen av intressanta producenter (eller åtminstone deras tasting rooms) det var i Healdsburg med omgivningar. Så även om man vill besöka både Napa och Sonoma är det bättre att bo en bit längre norrut än orterna Napa och Sonoma, t.ex. Santa Rosa om man vill ha ett urval av billigare boenden.
- Provningarna hade väldigt olika upplägg, provning samtidigt i grupp, eller parallellt vid olika bord, eller bara en bokning under en viss tidslucka.
- För den som är väldigt bekymrad över prisvärde på en betald provning kan nämnas att jag genomgående fick prova 1-3 viner fler än vad som angavs online.
- Priserna på plats var ibland ungefär som i Sverige och ibland högre. Jag talar då om "walk-in-priser" och inte några rabatterade priser för deras "postordermedlemmar". Jag skriver det för att jag hört påståendet att priserna i Sverige alltid är bättre, men det stämde inte riktigt.
- Många producenter har ett antal viner som enbart säljs till medlemmar och på plats, och inte i "retail" (vilket är det som oftast letar sig till vår del av världen). Kanske ett vin från en viss vingård istället för en AVA-blend som finns i retail, eller ett vin på någon mer ovanlig druvsort. Det är ett fenomen som jag inte riktigt har sett på samma sätt i Europa.
- En del producenter hade enstaka viner av äldre årgångar att sälja. Prissättningen var inte direkt någon välgörenhet :), men i vissa fall var jag förvånad över att det alls erbjöds.

En mycket trevlig resa!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Stort tack till @Adam Frisch för alla tips! Det "körde ihop sig" (eller om det var latmasken som slog till) så jag hade inga vinbesök bokade när jag åkte, utan bara boende (strax söder om Napa och Sonoma) och hyrbil. Jag ägnade flygresan åt att läsa igenom Lonely Planet California, som har ett kapitel om Wine Country, för att få lite bättre överblick över geografin och eventuella andra saker att göra. Sedan satte jag mig på morgonen första dagen och började boka online, vilket faktiskt funkade hyggligt eftersom jag hade en flexibilitet om fem dagar - jag var inte låst till vilken/vilka dagar jag gjorde annat än vinbesök. Jag gick igenom huvuddelen av Adams lista och några andra kända namn jag kom på, och började med att sortera bort de vars billigaste provnings/besöksalternativ låg på $ 100 eller mer, eller som skrev att de bara tar emot besökare från sin mailinglista, eller inte skrev något alls om att besök var möjligt. (Det var ett antal på listan, särskilt i Napa, som passade i någon av dessa kategorier.)

Till sist blev det besök på Mayacamas (deras tasting room inne i Napa, inte egendomen), Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena i Napa, Arnot-Roberts, Lioco, Seghesio, Littorai och Ridge Lytton Springs* i Sonoma County, samt ett tasting room vid namn The Winery Collective vid hamnkvarten inne i San Francisco. Så jag täckte både in Napa-producenter åt det "svulstiga" hållet, väldigt polerade/"lågalkoholiga" och högkvalitativa Sonoma County-producenter och några däremellan.

* Alltså Ridge's "Zinfandel-ställe" och inte deras huvudanläggning i Sta Cruz Mountains söder om SF, men det gick att prova några av vinerna från det andra stället i Lytton Springs också. Jag gjorde inga utflykter till söder om SF, det får bli nästa gång.

Bästa besöken var Arnot-Roberts (kände vagt igen namnet men hade aldrig kommit på dem utan Adams tips) och Littorai. Mest "Disneyland" var Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena (för övrigt vinnarna i kategorin rött respektive vitt vid "Judgment of Paris" 1976), men i olika kategorier: Stag's Leap (nyligen köpta av Antinori) hade väldigt snofsig nybyggd anläggning och entusiastiska guider, medan Montelena har imponerande omgivningar i form av ett château och en egen "jadesjö" med picknickområde. Mayacamas (också med 1976) var helt klart i annan stil än de övriga två jag provade i Napa.

Några praktiska observationer:
- När man väl sorterat bort egendomar enligt ovan visade det sig vara väldigt många som använde samma online-boknings-sajt, vid namn "tock".
- På några ställen (varav jag besökte två) gick det bara att boka online för två eller fler besökare, trots att de krävde eller rekommenderade bokning av alla. Jag gjorde den här resan på egen hand. I båda de fallen var det bara att maila för att istället boka in en person.
- Även om jag läst på lite om områdets geografi hade jag inte fattat hur stor koncentrationen av intressanta producenter (eller åtminstone deras tasting rooms) det var i Healdsburg med omgivningar. Så även om man vill besöka både Napa och Sonoma är det bättre att bo en bit längre norrut än orterna Napa och Sonoma, t.ex. Santa Rosa om man vill ha ett urval av billigare boenden.
- Provningarna hade väldigt olika upplägg, provning samtidigt i grupp, eller parallellt vid olika bord, eller bara en bokning under en viss tidslucka.
- För den som är väldigt bekymrad över prisvärde på en betald provning kan nämnas att jag genomgående fick prova 1-3 viner fler än vad som angavs online.
- Priserna på plats var ibland ungefär som i Sverige och ibland högre. Jag talar då om "walk-in-priser" och inte några rabatterade priser för deras "postordermedlemmar". Jag skriver det för att jag hört påståendet att priserna i Sverige alltid är bättre, men det stämde inte riktigt.
- Många producenter har ett antal viner som enbart säljs till medlemmar och på plats, och inte i "retail" (vilket är det som oftast letar sig till vår del av världen). Kanske ett vin från en viss vingård istället för en AVA-blend som finns i retail, eller ett vin på någon mer ovanlig druvsort. Det är ett fenomen som jag inte riktigt har sett på samma sätt i Europa.
- En del producenter hade enstaka viner av äldre årgångar att sälja. Prissättningen var inte direkt någon välgörenhet :), men i vissa fall var jag förvånad över att det alls erbjöds.

En mycket trevlig resa!

Vilka av de provade vinerna tyckte du var bäst? Fanns det några högintressanta grejer för under 120 dollar flaskan! USA är ju riktigt dyrt idag ( en himmelsvid skillnad jämfört 2009)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilka av de provade vinerna tyckte du var bäst? Fanns det några högintressanta grejer för under 120 dollar flaskan! USA är ju riktigt dyrt idag ( en himmelsvid skillnad jämfört 2009)
Vi får se om jag orkar blogga så småningom. :) Vet inte riktigt vad du tycker är högintressant, och jag besökte stilmässigt mycket olika producenter - förmodligen drar t.ex. Lioco och Stag's Leap inte kunder med samma preferenser. Om du är ute efter Napa Cabs så ligger toppvinerna från alla tre jag besökte högre än så.
 

Magikern

Medlem
Vi får se om jag orkar blogga så småningom. :) Vet inte riktigt vad du tycker är högintressant, och jag besökte stilmässigt mycket olika producenter - förmodligen drar t.ex. Lioco och Stag's Leap inte kunder med samma preferenser. Om du är ute efter Napa Cabs så ligger toppvinerna från alla tre jag besökte högre än så.

Högintressant för din del som man säger.
 
Toppen