Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinstäder Norra Italien

derekdeep

Medlem
Tjenare!

Ska på tågluff i april, med start i Lyon och sen vidare till norra Italien bland annat. Har ni några favorit vin/matstäder i området :) ? Som kanske både dels är en rolig stad, samt gastronomisk fullträff.. Tänker då städer som Turin, Genua, Bologna, Verona, Bergamo och omkring där. Ned till Umbrien blir nog tyvärr lite långt för vår rutt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Om ni tar er ned till Toscana är Montepulciano är en trevlig mindre stad att besöka med en mängd producenter som är mycket välkomnande. Bra restaurangutbud också. Kanske lite turistigt (mycket folk) men ändå genuint. Besök hos Contucci och De Ricci rekommenderas, förstnämnda för vinerna, sistnämnda för de imponerande källarna som är uthuggna i berget under staden.

Har tyvärr inga förstahandstips på norra Italien.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tjenare!

Ska på tågluff i april, med start i Lyon och sen vidare till norra Italien bland annat. Har ni några favorit vin/matstäder i området :) ? Som kanske både dels är en rolig stad, samt gastronomisk fullträff.. Tänker då städer som Turin, Genua, Bologna, Verona, Bergamo och omkring där. Ned till Umbrien blir nog tyvärr lite långt för vår rutt.
Har inget direkt svar på din fråga men restaurangtips kan du få. Utanför Bergamo ligger Da Vittorio och i Modena ligger Osteria Francescana som är den bästa restaurangen jag ätit på alla kategorier.

Trevligaste området jag upplevde var runt ljuvliga Gardasjön och där finns en del vingårdar i närheten som Franciacorta och Valpollicella.

För bästa tips kring kombinationen resa-restaurang-städer-vin så hänvisar jag till @Jesper som har järnkoll på dessa frågor. Bättre ciceron är nog svårt att hitta.:) Jesper har även en matblogg där flera italienare är med.
 

Jesper

Medlem
Hej!
Det finns ju såklart väldigt många bra restauranger i detta området (dvs nämnda Lyon med omnejd och norra Italien).

Om vi börjar i Lyon så finns det ett pärlband av 3-stjärniga däromkring och även om jag besökt de flesta av dem, så är ändå min främsta rekommendation här: Le Neuvième Art - https://blog4foodies.com/2017/08/30/le-neuvieme-art-lyon-france/
(Men visst kan det vara intressant att äta på en av världens mest klassiska restauranger Paul Bocuse (https://blog4foodies.com/2017/09/24/paul-bocuse/), men skulle jag bara besöka en restaurang i Lyon så skulle jag alla dar i veckan ta den förstnämnda).

I norra Italien har jag rest och ätit väldigt mycket, men om vi börjar med vin så är Barolo (i Piemonte) ett måste att besöka. Fantastiskt fint område att besöka, även om man är totalt ointresserad av vin. "Vinhuvudstaden" i Barolo är Alba och där finns en 3-stjärnig som jag inte kan rekommendera och faktum är att jag inte ätit på någon "fine dining" i detta området som jag varit supernöjd med. Kör något enklare, typ Bib Gourmand här istället.

Om vi stannar kvar på temat vinområden så tycker jag även (som Kristian skriver ovan) att Franciacorta (mouserat) är ett fint område och där kan jag rekommendera 1-stjärniga Due Colombo https://www.duecolombe.com/

Om vi fokuserar på restauranger i norra Italien så kommer här några favoriter:
Villa Crespi : en 2-stjärning som förutom bra mat har en helt enastående morisk arkitektur och ett fantastiskt läge vid en sjö. Så Villa Crespi ger en fantastisk kombo!

I närheten av Villa Crespi så finns det en restaurang som blivit nedklassad från 3 till 2 stjärnor som jag tycker är bland de bästa restauranger jag ätit på i Italien (och jag har besökt alla 3-stjärniga förutom den senaste, som jag besöker om en dryg månad...:)) och den heter Al Sorriso http://www.alsorriso.com/ (https://blog4foodies.com/2011/02/26/al-sorriso/).

Fortsättning följer...
 

Jesper

Medlem
... och här lite mer tips:
Kristian (@Crist(al)ian 77) nämnde även Da Vittorio, en klassisk 3-stjärnig fisk- och skaldjursrestaurang som jag uppskattade (vårt besök där: blog4foodies.com/da-vittorio-brusaporto-italy).

Jag vet inte hur långt öster ut dina planer sträcker sig i norra Italien, men jag nämner i alla fall en av de bästa restauranger jag ätit på (alla kategorier), som ligger i Padua (som i sig är en sevärd stad inte allt för långt i från Gardasjön och Valpollicellas vinområde och dessutom väldigt nära Venedig) och det är Le Calandre. En 3-stjärnig i absoluta toppskiktet!

Om man dock skall generalisera lite, så tycker jag oftast inte det är "fine dining" som är det bästa segmentet för mat i Italien. Notera dock vad jag skrev innan; Le Calandre är bland det bästa jag ätit på och likaså Al Sorriso. Men om jag därför skall ge ett antal tips på annat än "fine dining" bland mina favoriter, så kommer här några förslag (i norra Italien):

Trattoria La Madia: en Bib Gourmand restaurang med typisk mat för norra Italien. Denna kombineras med fördel med vinbesök i Franciacorta. Jag blev väldigt förtjust i denna restaurangen.

Lite österut (från Franciacorta) men fortfarande väster om Garda, så ligger en annan enklare Bib Gourmand restaurang som heter Trattoria Eva (VIA GAZZOLO 75, LOCALITÀ BOTTICINO MATTINA, 25082 BOTTICINO). Denna drivs av en familj med rötterna i kött/slakteri, så om du gillar rustik mat och kött så är detta ett bra tips. Förutom bra kött så är det en av de mest sceniska ställen jag ätit på, med en uteterrass med en helt fantastisk panoramautsikt över grannskapet och dess egna vingård. Stark rekommendation (givet man inte är vegetarian...)!
 

Vinocognito

Medlem
För att komplettera Jespers utmärkta inlägg så kompletterar jag hans rekommendationer om Villa Crespi och Al Sorriso att de ligger nära sjön Lago di Orta, som väl är den minst kända av "de stora sjöarna" i norra Italien.
Minst känd men kanske den vackraste av alla sjöarna! Nu skulle väl du som startade tråden tågluffa, men för andra så kan det nämnas att vi har väldigt nära till flygplatsen Milano-Malpensa! Perfekt weekendresmål!
Jag rekommenderar ett boende eller besök nere i Orta San Giulio på en udde vid östra sidan av sjön. En bilfri liten by där det känns som om tiden stått still länge... En riktig pärla!
Vinmässigt så har man i närheten Gattinara och Ghemme som nås med bil på c:a 20 min! Besök gärna Travaglini och Antoniolo för att prova bra Gattinaraviner! (Traditionella Nebbiolobiner!)
Det finns flera trevliga lite enklare och billiga restauranger i den lilla byn, där man gärna äter en nyfångad Sutare från sjön!
 
Toppen