Vinstäder Norra Italien

Diskussion i 'Resor' startad av derekdeep, 10 mars 2019.

1. derekdeep

derekdeep Medlem

Tjenare!

Ska på tågluff i april, med start i Lyon och sen vidare till norra Italien bland annat. Har ni några favorit vin/matstäder i området :) ? Som kanske både dels är en rolig stad, samt gastronomisk fullträff.. Tänker då städer som Turin, Genua, Bologna, Verona, Bergamo och omkring där. Ned till Umbrien blir nog tyvärr lite långt för vår rutt.

2. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Om ni tar er ned till Toscana är Montepulciano är en trevlig mindre stad att besöka med en mängd producenter som är mycket välkomnande. Bra restaurangutbud också. Kanske lite turistigt (mycket folk) men ändå genuint. Besök hos Contucci och De Ricci rekommenderas, förstnämnda för vinerna, sistnämnda för de imponerande källarna som är uthuggna i berget under staden.

Har tyvärr inga förstahandstips på norra Italien.

3. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Har inget direkt svar på din fråga men restaurangtips kan du få. Utanför Bergamo ligger Da Vittorio och i Modena ligger Osteria Francescana som är den bästa restaurangen jag ätit på alla kategorier.

Trevligaste området jag upplevde var runt ljuvliga Gardasjön och där finns en del vingårdar i närheten som Franciacorta och Valpollicella.

För bästa tips kring kombinationen resa-restaurang-städer-vin så hänvisar jag till @Jesper som har järnkoll på dessa frågor. Bättre ciceron är nog svårt att hitta.:) Jesper har även en matblogg där flera italienare är med.

Dela sidan