Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintips vit Bourgogne efterfrågas

Jag drack för något år sedan en flaska Maison/Domaine Vincent Girardin Chassange-Montrachet 1er crue Morgeot 2007 vilken jag verkligen uppskattade. Efter det har jag inhandlat en del vit Bourgogne som förvisso varit bra men inte gett mig den känslan igen. Är det någon som sitter inne med tips på liknande viner?
 

Jos

Medlem
Har ej druckit den men kanske om du berättar vad som var bra med den? Ska man hårddra så har man väl kraft, tryck och ek i ena hörnet och elegans, lite ek och balans i andra. Vilket föredrar du?

Chassagne kanske anses ha lite mer power än Puligny men egentligen är det som vanligt mest upp till stilen som producenten har.

Jag drack nyligen både Meursault och Puligny från Pernot Belicard, grymt bra. Går att beställa från SS.
 
Trådskapare
Jonas Rydgren

Jonas Rydgren

Medlem
Jag vill minnas den som koncentrerad men ändå med bra syra och lite äppelpaj betonad, balanserad men samtidigt med komplexitet, viskös men ändå krispig. Det var Power men väldigt balanserad, som definitionen på hur jag vill ha min chardonnay. Tack för tipsen de ska jag prova.
 
Toppen