Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinvägg byggdes i stället för köp av vinkyl

JohanR

Medlem
Jag och min fru gick i tankarna att köpa en vinkyl/vinskåp. Dels för att få lagrat de viner vi har på ett bättre sätt och dels för att vi ville kunna låsa in vinerna och annan starksprit - barnen har inte kommit upp i den åldern än då nallande kan vara lockande men snart är de där och om vi då låser in det nu blir det mindre uppenbart och avdramatiserat.

Vi var och tittade på ett par vinskåp och kom fram till att ett rimligt skåp för oss skulle kosta lite över 22kkr. I Elon-butiken som vi gick runt i såg vi att de hade byggt ett vinrum och skojade lite med varandra att det vore kul att göra något sådant som sommarprojekt.
När vi väl kom hem började tankarna snurra och vi kom fram till att det kanske inte skulle bli så mycket jättemycket dyrare att bygga en vinvägg nere i vår källare. Det skulle ju antagligen höja värdet på huset så att det går att räkna som en reell investering i huset, vilket ett vinskåp kanske inte hade varit. Det skulle antagligen bli snyggare än ett vinskåp, och det skulle vara ett roligt byggprojekt.
Det ska sägas att vi är inga byggare, men har inte tummen helt mitt i handen och som akademiker så läser man på det man hittar så vi kom fram till att det var klart görbart. Detta forum var både inspirerande och upplysande i hur vi skulle göra.
Efter bara några dagar bestämde vi oss att det var denna väg vi skulle gå och var rejält peppade.

Det blev lite mätande, ritande, planerande och en hel del läsande. Vi bestämde oss för att innermåtten skulle vara typ 240x90 med ca 210 i takhöjd, då källaren är ca 320 bred och 225 hög, men ett fönster och element strular till så att vi inte kunde bygga hela bredden om vi ville ha 90cm djupt. 90cm på insidan kom vi fram till för att man skulle kunna röra sig där inne med stängd dörr. För att klara elementet hade vi nog varit tvugna att gå ner till ca 60-65cm på insidan och det hade känts tight.

Vi beställde skjutdörrar från Willab Garden för VÅR-HÖST (2-delad WG 62eco 210cm bredd) som är låsbart i färgen Antracit. Vi kanske kommer beställa någon UV-film men jag vet inte om det verkligen behövs.

Sedan skred vi till verket och shoppade stålreglar, gips och isolering (glasull till väggar och cellplast till taket). Bestämde oss att 70mm reglar blir säkert lagom, och hoppas man får tillräcklig isolering. Rummet har två av väggarna mot källarytterväggar som ligger under mark, och golvet är skapligt kallt, så vi får se vilken kyla vi får från väggarna. Taket fick 10cm cellplast med en liten luftspalt ovanför.
1_reglar.jpg

2_isolering.jpg


Reglarna på sidoväggen sattes avsiktligt så att vi ska kunna få plats med ett Norcool 330 eller Norcool 450 om det behövs.
Redan innan dörrarna var levererade fick vi upp regelverket och isoleringen samt gipsade väggarna. Vi valde för säkerhets skull våtrumsgips på insidan då det blir lite källarfuktigt (och i resten av källaren har vi en avfuktare som står och går) men är tveksam till om det verkligen behövdes.
Vi har aktivt valt att inte ha någon ventilation i vinväggen men blir det sunkigt där inne kan vi alltid fixa det senare.
3_sida.jpg

4_gips.JPG

5_med_vin.jpg


När sedan dörrarna kom var det bara att bära ner och skruva fast dem i golv och reglar, och det funkade riktigt bra. Mot dörrens lister så "isolerades" det med det pvc-band som satt på golvskenorna för stålreglarna.
7_leverans.JPG

6_packning.jpg

8_dorrar.jpg


Inredningen i rummet består av 2x90 RTA WineRack och 2x72 RTA WineRack med en massa extraclips. Väl hopsatta så ställdes schabraket på en ek-planka som i sin tur står på tegelstenar. Plankan och tegelstenarna är måttade så att det ska gå att ställa in vinlådor på golvet. Och ja vi har förankrat WineRack-ställen i väggen för att förhindra vältningskatastrof. Vi har även en Ikea-hylla där övriga alkoholhaltiga drycker får stå.
9_klart.jpg


Jag installerade en 5m varmvit LED-list som delades upp i 1.9+1.9+1.2m delar som sattes bakom WineRack-ställen och Ikea-hyllan. LED-listen samt en temperatur- och hygrometer-sensor är kopplade till ett z-wave-nätverk så att jag kan logga temperatur och luftfuktighet.

Tempen ligger stadigt på 17.0 och luftfuktigheten på 66%. Jag kommer hålla koll på detta från nu över vintern och sedan göra en utvärdering om vi ska shoppa och installera ett Norcool-aggregat.
Vi är inte några stora vinsamlare (än) så detta får väl ses som en "serverings-vin-vägg" än så länge men med tanke på att tempen ligger extremt still så tänker jag att vi säkert kan lagra viner runt 5 år utan att de tar skada. Men som sagt fluktuerar den mycket eller att den inte sjunker ner under 15 och håller sig där så blir det nog ett aggregat.

Slutresultatet blev vi i alla fall extremt nöjda med.
 

Silverfux

Medlem
Det är nu man önskar att man hade en riktig källare att få lite kyla från :). Samt att man inte alls behöver isolera lika mycket som mitt projekt i lägenheten där det kan bli uppåt 32 grader på sommaren :(. Riktigt fint byggt! Ser ut som om det finns plats för att växa lite också :) om intresset tilltar.
 

matage

Medlem
SNyggt!!
Nu börjar jag fundera på om jag gjorde fel som köpte en till vinkyl - även om min enda tillgängliga (stundtals påtänkta) yta är mitt i huset på nedervåning..
 
Trådskapare
J

JohanR

Medlem
@JohanR Grymt snyggt! Vad gick kalaset på ungefär?
Tack

En överslagsuppställning som jag tror stämmer rätt väl är:
Dörrar 9000kr
Reglar, isolering, gips 1200kr
Skruv, plugg, fog, lim, färg, spackel 800kr
Ekskiva och tegel för bänk 1000kr
LED, trafo och fjärr 1500kr
Ikeahylla 800kr
RTA Wineracks och clips 5000kr

Så summa summarum i runda slängar 19300kr
 
Trådskapare
J

JohanR

Medlem
Liten uppdatering av temperatur- och luftfuktighetsmätning. Temperaturen varierar mellan ca 12.5grader i feb till 17grader i augusti. Relativ luftfuktighet var nere på 35% i februari och mellan 70-75% i juni-september med nån peak på 78%.
Visst behövs inte reglering av detta?
VI har ca 250flaskor varav de flesta röda i prisspannet 180-350kr så förrådet är inte till för att lagra dyrgripar länge, utan att ha lite flaskor liggande där kanske 5-10år som mest.
Och installerar vi kylaggregat så hamnar väl den kostnaden i vinbudgeten... alltså färre vininköp.
 

Pontus

Medlem
Liten uppdatering av temperatur- och luftfuktighetsmätning. Temperaturen varierar mellan ca 12.5grader i feb till 17grader i augusti. Relativ luftfuktighet var nere på 35% i februari och mellan 70-75% i juni-september med nån peak på 78%.
Visst behövs inte reglering av detta?
VI har ca 250flaskor varav de flesta röda i prisspannet 180-350kr så förrådet är inte till för att lagra dyrgripar länge, utan att ha lite flaskor liggande där kanske 5-10år som mest.
Och installerar vi kylaggregat så hamnar väl den kostnaden i vinbudgeten... alltså färre vininköp.
Jag hade satt in en skål vatten på vintern och i övrigt inte gjort något.
 
Toppen