Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinvägg, hur påverkar ett fönster?

speffy

Medlem
Jag hade en tanke på att köpa en vinkyl men efter lite inspiration här ifrån så har jag kommit fram till att det blir både snyggare, billigare och ger mer lagringskapacitet av att bygga ett eget vinrum/vinvägg.
Jag bor i ett suterränghus där jag tänkte bygga ett vinrum på nedreplan.
Den tänkta platsen är mot en yttervägg som har ett gammalt fönster.
Påverkar detta negativt? Det är mörkt glas på fönstret så det släpper inte in speciellt mycket ljus men det är troligtvis inte speciellt tät heller.

Tanken är att bygga ett rum i stil med @JohanR där jag gipsar om väggarna och sätter in glasdörrar men kommer fönstret ställa till det?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag hade en tanke på att köpa en vinkyl men efter lite inspiration här ifrån så har jag kommit fram till att det blir både snyggare, billigare och ger mer lagringskapacitet av att bygga ett eget vinrum/vinvägg.
Jag bor i ett suterränghus där jag tänkte bygga ett vinrum på nedreplan.
Den tänkta platsen är mot en yttervägg som har ett gammalt fönster.
Påverkar detta negativt? Det är mörkt glas på fönstret så det släpper inte in speciellt mycket ljus men det är troligtvis inte speciellt tät heller.

Tanken är att bygga ett rum i stil med @JohanR där jag gipsar om väggarna och sätter in glasdörrar men kommer fönstret ställa till det?

Fönster ställer alltid till det oavsett. Det är oftast elräkningen som får ta smällen om man installerar aggregat.
Det är därför det är så viktigt att se till att allt är isolerat enligt rekommendation.

Om du ändå skall ha glasdörrar, varför inte sätta igen fönstret och göra det tätt? :)
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Fönster ställer alltid till det oavsett. Det är oftast elräkningen som får ta smällen om man installerar aggregat.
Det är därför det är så viktigt att se till att allt är isolerat enligt rekommendation.

Om du ändå skall ha glasdörrar, varför inte sätta igen fönstret och göra det tätt? :)
Ja det var det svaret jag var rädd för :)
Jo tanken på att sätta igen fönstret helt har ju slagit mig och troligtvis där jag kommer landa.
Jag hade en förhoppning om att fönstret inte skulle ställa till det allt för mycket fast att jag egentligen inte trodde på det själv.

Precis, det lönar sig oftast att göra det ordentligt från början efter konstens alla regler än att försöka ta den enkla vägen :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja det var det svaret jag var rädd för :)
Jo tanken på att sätta igen fönstret helt har ju slagit mig och troligtvis där jag kommer landa.
Jag hade en förhoppning om att fönstret inte skulle ställa till det allt för mycket fast att jag egentligen inte trodde på det själv.

Precis, det lönar sig oftast att göra det ordentligt från början efter konstens alla regler än att försöka ta den enkla vägen :)
Självklart tror jag inte att för räkningen skull blir många fler kronor i månaden.
Men UV strålning från sol möjligtvis, om flaskorna ligger i direkt solljus? Eller inbrottsrisken beroende på vart ni bor.
Estetiskt sett kanske det också blir snyggare med vägg-vägg-vägg-fönsterparti :)
20200830_155508.jpg
 
  • Like
Reactions: Poa
Toppen