Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinvägg - Räcker Utrymmet?

matage

Medlem
Nu när alla större och mer nödvändiga reparationer och ombyggnationer är klara är det dags att fundera på bättre vinlagringsmöjligheter hemma.

Jag vet hur jag *skulle* vilja bygga det men jag är lite fundersam på mått/utrymme och kylning.

I skissen nedan vill jag helst av allt kunna bygga en vinvägg vid #1 som idag är en död yta (garderober fyllda med skräp) bakom TV-soffan.
Rummet är i sutterängplan mot 75% yttervägg ovan mark dikt an mot grannens tomtgräns (garageuppfart).
Utmaningen jag ser är att jag inte har mycket mer än 85-, max 90-cm djup att bygga på totalt om man ska kunna klämma sig fram mellan tilltänkta 3-parts-skjutdörrar och soffan framför (typ 30cm glipa mellanrum men begränsningen är ju bara i "benhöjd".
Teoretiskt skulle jag kunna kasta ut soffan/schäslong men den TV-hörnan byggdes för mindre än 2 år sen och är en lifesaver varma sommardagar. Plus att man kan inte sitta närmare TV'n än nuvarande placering.

Funderar på om man skulle kunna köra ett EC10 som kylning men är lite oroad för ljud och "fläktande" så tänkte också kolla pseudo-frikyla från min Nibe Luft/Vatten-panna som står vägg i vägg.
Har 244cm i takhöjd så vi snackar runt 5m3 i vinväggen

Det andra alternativet vid #2 rymmer förvisso en massa mer vin men berövar mig på en tänkt walk-in-closet/förvaringslösning. Inte heller där är split-aggregat en möjlighet eftersom ytterväggen är mot nedre altanen utan då skulle alternativet vara att försöka skjuta utblås över den lilla korridoren och in i badrummet.

Är det nån som har erfarenhet av väldigt slimmade vinväggar och som tror att nedanstående skulle funka eller är jag överoptimistisk?

1706453589388.png
 

Kaptenen

Medlem
Nu när alla större och mer nödvändiga reparationer och ombyggnationer är klara är det dags att fundera på bättre vinlagringsmöjligheter hemma.

Jag vet hur jag *skulle* vilja bygga det men jag är lite fundersam på mått/utrymme och kylning.

I skissen nedan vill jag helst av allt kunna bygga en vinvägg vid #1 som idag är en död yta (garderober fyllda med skräp) bakom TV-soffan.
Rummet är i sutterängplan mot 75% yttervägg ovan mark dikt an mot grannens tomtgräns (garageuppfart).
Utmaningen jag ser är att jag inte har mycket mer än 85-, max 90-cm djup att bygga på totalt om man ska kunna klämma sig fram mellan tilltänkta 3-parts-skjutdörrar och soffan framför (typ 30cm glipa mellanrum men begränsningen är ju bara i "benhöjd".
Teoretiskt skulle jag kunna kasta ut soffan/schäslong men den TV-hörnan byggdes för mindre än 2 år sen och är en lifesaver varma sommardagar. Plus att man kan inte sitta närmare TV'n än nuvarande placering.

Funderar på om man skulle kunna köra ett EC10 som kylning men är lite oroad för ljud och "fläktande" så tänkte också kolla pseudo-frikyla från min Nibe Luft/Vatten-panna som står vägg i vägg.
Har 244cm i takhöjd så vi snackar runt 5m3 i vinväggen

Det andra alternativet vid #2 rymmer förvisso en massa mer vin men berövar mig på en tänkt walk-in-closet/förvaringslösning. Inte heller där är split-aggregat en möjlighet eftersom ytterväggen är mot nedre altanen utan då skulle alternativet vara att försöka skjuta utblås över den lilla korridoren och in i badrummet.

Är det nån som har erfarenhet av väldigt slimmade vinväggar och som tror att nedanstående skulle funka eller är jag överoptimistisk?

Visa bifogad bild 31359
Ingång via pannrummet?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Om du har skjutdörrar så räcker väl ett djup på 45-50 cm?
Jo som innermått bör ju 60cm räcka väl men jag tänkte inkl isolering/fuktspärr å dörrar men där bör ju 20cm-ish räcka mer än nog.
Tänkte kanske inte långt nog - dags att ringa Nibe och min byggkille :)

Är det nån som har bra tips på snygga skjutdörrar med bra u-värde?
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Jo som innermått bör ju 60cm räcka väl men jag tänkte inkl isolering/fuktspärr å dörrar men där bör ju 20cm-ish räcka mer än nog.
Tänkte kanske inte långt nog - dags att ringa Nibe och min byggkille :)

Är det nån som har bra tips på snygga skjutdörrar med bra u-värde?
Du behöver väl inte isolera mot ytterväggen?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Du behöver väl inte isolera mot ytterväggen?
Nu när du säger det så.. jag satt med nån tanke om minst 10cm åt alla håll men slipper jag det blir det ju en annan femma :)

Jag har ganska exakt 114cm totalt djup att spela på från yttervägg till soffa så idealet vore tre eller fyrdelade skjutdörrar där alla partier går att flytta och att man står "utanför" kyldelen när man hanterar flaskorna.

Tyvärr verkar många av de glaspartier jag sett endera ha bara två delar eller med en fast panel vilket inte funkar.
För de som byggt nåt liknande - vilket u-värde "räcker" för glaspartiet?

Klart lägre u-värde är bättre men nånstans landar man ju i en pris/prestanda vs vinbudget. Det är noll solinstrålning i rummet och temperaturen går nog aldrig över 23-24 ens de hetaste sommardagarna.
 

Ludvig

Medlem
Kör du dessa ställ från PGW får du plats med 200 flaskor per meter, inte världens snyggaste men funktionellt. Har själv dessa.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Kör du dessa ställ från PGW får du plats med 200 flaskor per meter, inte världens snyggaste men funktionellt. Har själv dessa.
Jag tror hyllorna får bli nåt kryss-lådsbygge med lyllor för både lådor och lösa flaskor. Måste troligen köra dubbla rader för att få in volymen men vi får se.
Det beror en del på om jag kan använda frikyla från luft/vatten-anläggningen eller om jag måste sätta ett separat aggregat som isåfall snor en del plats
 

Jos

Medlem
Bygg en grym golv till tak förvaringslösning med dragdörrar och rejält djup som ersättning för er tänkta w-i-c och så bygger du en dedikerad vinkällare i utrymme nr 2. Varför kan du inte ha utblås ut mot altanen?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Bygg en grym golv till tak förvaringslösning med dragdörrar och rejält djup som ersättning för er tänkta w-i-c och så bygger du en dedikerad vinkällare i utrymme nr 2. Varför kan du inte ha utblås ut mot altanen?
Det är redan en garderobsvägg m skjiutdörrar vid #1 men logistisk vore det bättre med vinerna där - inte minst om det går att lösa med semi-frikyla från LVP-pumpen vägg i vägg.
Altanen är under tak från övre altan så utblåset skulle hamna i nacken på den som sätter sig i sittgruppen ;)

Det blir helt klart billigareatt bygga vinrumet vid #2 (slipper dyra skjutpartier) men volymmässigt har jag hellre det till generell förvaring. Dags att ta in proffshjälp...
 
Toppen