Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinval vid provningarna hos Munkis

Bastardo

Medlem
Ni, som är med eller har kopplingar till Munskänkarna, har ni kunskap om de har något av en toppstyrning av viner till olika provningar, eller är det helt fritt för de själva att välja vilka viner de vill ha med. Jag vet, alla fall, att de har någon typ av lista där de noterar viner som är typiska för stilen eller druvan.
Skulle vara kul att veta. De har ett eget forum, men den är i det närmaste död och det är ingen idé att skriva där. Jag är med i Munkis, men tror inte att jag får några bra svar från min egen sektion.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ni, som är med eller har kopplingar till Munskänkarna, har ni kunskap om de har något av en toppstyrning av viner till olika provningar, eller är det helt fritt för de själva att välja vilka viner de vill ha med. Jag vet, alla fall, att de har någon typ av lista där de noterar viner som är typiska för stilen eller druvan.
Skulle vara kul att veta. De har ett eget forum, men den är i det närmaste död och det är ingen idé att skriva där. Jag är med i Munkis, men tror inte att jag får några bra svar från min egen sektion.
Det finns inga uttalade regler för oss lärare, men det är väl ganska underförstått att kurstillfällerna bör vara så pedagogiska som möjligt och att de vinstilar och druvor som ingår i kurslanen (varierar beroende på kurs) finns med och att de representerar stilen/druvan väl.

I Munskänken vi får brukar viner som anses typiska av sitt slag ha en indikation i form av en druvklase, alternativt ett glas om vinet anses druvtypiskt och/eller regionstypiskt. Är lite osäker på vilken symbol som gäller visserligen. Var längesen jag läste tidningen.
 

Silex

Medlem
Ni, som är med eller har kopplingar till Munskänkarna, har ni kunskap om de har något av en toppstyrning av viner till olika provningar, eller är det helt fritt för de själva att välja vilka viner de vill ha med. Jag vet, alla fall, att de har någon typ av lista där de noterar viner som är typiska för stilen eller druvan.
Skulle vara kul att veta. De har ett eget forum, men den är i det närmaste död och det är ingen idé att skriva där. Jag är med i Munkis, men tror inte att jag får några bra svar från min egen sektion.
Jag är medlem, men inte särskilt aktiv. Min uppfattning är att det är upp till varje sektion att sätta ihop provningar de tycker är intressanta. Många sektioner har egen källare där det köps in viner för lagring. I Stockholm har de en del riktigt roliga provningar av viner som inte finns eller någonsin funnits på SB, t ex äldre viner.
Sedan kan det säkert finnas centrala rekommendationer för de sektioner som behöver lite mer stöd och hjälp. Gissningsvis finns även rekommendationer för viner från "årets vinregion" (eller vad det nu kallas) där varje förening brukar ha minst en provning med fokus på den regionen varje år. Och som Mattias nämner ovan så noteras ju om viner anses druvtypiska i Munskänken, och däri ges ju också ofta förslag på provningar på vissa teman. Hur mycket sektionerna sedan följer detta tror jag varierar mycket mellan olika sektioner.
 

Kalle A

Medlem
Hej
Jag sitter med i styrelsen i Karlshamns sektion och hos oss är det styrelsen som helt och hållet på eget bevåg hittar fram till vilka provningar som vi ska ha. Vi har en "vinfond", dvs diverse lagrade viner som är inköpta och väntar på att nå lite mer mogen och drickbar ålder. Dessa används när det känns dags, och då styr det i viss mån tema. Men vi har i år tex försökt göra en variant av Judgement of Paris, "vin och hälsa", Toscana, Österrike och så har vi en avslutning i juni där Nigab besöker oss och håller i en provning på deras sortiment. Vi lägger också upp provningarna lite olika så att det inte alltid följer samma mall och standard.
Allt utan några direktiv utifrån.
Varför skulle inte den egna sektionen skulle ge svar på sådana frågor har jag svårt att förstå.
 

Fredrik L

Medlem
Hos oss i Uppsala är det som @Silex skriver att provningsledare och kursledare fritt väljer viner. På kurserna är det oftast tänkt att vinerna ska vara druvtypiska. Det är dock den ansvarige för kurstillfället som själv letar upp lämpliga viner. Några bläddrar säkert i Munskänken, medan andra väljer vin på andra sätt. Jag har varit med i utbildningskommittén i Uppsala i några år och har inte sett till någon central lista med rekommenderade viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man måste nog skilja på viner till kurser, och till vanliga provningar. När det gäller kurser, brukar många kursarrangörer snegla på de viner som dyker upp på (eller rekommenderas för) betygsproven. Det håller ibland nere kvaliteten en smula på kursvinerna på vissa nivåer, för det tenderar att vara "brett tillgängliga viner" (alltid från SB) snarare än "bra viner" som gäller på proven.
När det gäller andra provningar finns det mig veterligen inga som helst centrala provningar eller ens rekommendationer.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Hej
Jag sitter med i styrelsen i Karlshamns sektion och hos oss är det styrelsen som helt och hållet på eget bevåg hittar fram till vilka provningar som vi ska ha. Vi har en "vinfond", dvs diverse lagrade viner som är inköpta och väntar på att nå lite mer mogen och drickbar ålder. Dessa används när det känns dags, och då styr det i viss mån tema. Men vi har i år tex försökt göra en variant av Judgement of Paris, "vin och hälsa", Toscana, Österrike och så har vi en avslutning i juni där Nigab besöker oss och håller i en provning på deras sortiment. Vi lägger också upp provningarna lite olika så att det inte alltid följer samma mall och standard.
Allt utan några direktiv utifrån.
Varför skulle inte den egna sektionen skulle ge svar på sådana frågor har jag svårt att förstå.
Jag har mejlat till de ett par gånger och varit lite kritisk till vinvalen. Första mejlet blev besvarad, men inte det andra. Vill liksom inte fortsätta dialogen då min kritik verkar inte tas hänsyn till. Tror inte heller att vinvalen till provningarna skulle vara centralstyrda i en större omfattning, men har svårt att ändå förstå att man inte väljer med lite större omsorg.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@Bastardo - Munskänkarna är en ideell förening och därmed endast summan av sina aktiva medlemmar och funktionärer. Bättre än vad dessa förmår blir det alltså inte...

Snarare än att maila klagomål på vinvalet eller vilja framföra klagomålen här (utan att vi ens vet vilken sektion det gäller), borde du kanske erbjuda dig att engagera dig! Om du vet vilka viner som är bättre - erbjud dig att hålla provningar!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
@Bastardo - Munskänkarna är en ideell förening och därmed endast summan av sina aktiva medlemmar och funktionärer. Bättre än vad dessa förmår blir det alltså inte...

Snarare än att maila klagomål på vinvalet eller vilja framföra klagomålen här (utan att vi ens vet vilken sektion det gäller), borde du kanske erbjuda dig att engagera dig! Om du vet vilka viner som är bättre - erbjud dig att hålla provningar!
Tack, Thomas!
Ett bra förslag, men jag har inte varit så aktiv i föreningen, så jag känner mig inte mogen att hålla provningar själv. :) Fast egentligen är provningsledarens uppgifter för det mesta att bara bestämma viner och beställa de till platsen. Det är aldrig någon information om själva vinerna utom bara en kort text på några A4-blad om varje vin.
Jag har ju ganska stor vana att välja viner till provning efter att vi har haft en privat vinförening i gång cirka sju år. Men att ta steget ut känns ganska högt. Får nog nöja mig att det kanske inte blir så mycket bättre. Alla viner är inte så ”dåliga” men kanske inte just bästa val för priset, om man säger så. Och om de flesta andra verkar vara nöjda, så det är nog bara att bita ihop och gilla läget. ;)
Det är ju bra, alla fall, att jag har haft en dialog med ordföranden om det här. Och han lovade att diskutera om saken med styrelsen. Sen har jag inte hört någonting alls. Jag tänker inte driva frågan vidare, men kan naturligtvis protestera om det fortsätter att vara så här.
Det här gäller alltså så kallade temaprovningar, utan mat. Tio viner mellan cirka 100 kr upp till 500 kronor. Man borde förvänta sig lite mer av ett vin i 500 kronorsklassen. Men kanske det är jag som det är fel på … Hur som helst, med så stor kunskap inom Munskänkarna borde man kunna använda mer egna källor av vinrecensioner.
Egentligen är det här ett litet problem bara för mig själv. Men det känns lite jobbigt att man kan inte påverka. Så är det nog i den här verksamheten. Huvudsaken att jag har fritt att välja våra egna viner till våra egna provningar. Det är bara priset våran ”ordförande” kan ibland anmärka på. Inte själva vinvalet.
 
Toppen