Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vita dagar, veckor, månad...?

Hur hanterar ni att ni inte dricker för mycket?

  • Jag bryr mig inte

    Votes: 28 49,1%
  • Jag dricker inte på vardagar

    Votes: 11 19,3%
  • Jag har helt vita veckor ibland < 6 per år

    Votes: 5 8,8%
  • Jag har helt vita veckor ibland > 6 per år

    Votes: 3 5,3%
  • Det händer att jag tar en/ngn vit månad per år

    Votes: 10 17,5%

  • Total voters
    57

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Efter att till stor del jobbat hemifrån hela våren, sommaren och fortsättningsvis...har jag märkt att dagarna flyter ihop och att det inte är så stor skillnad mellan veckodagar och helger. Detta har gjort att jag upplever det lite lättare att Coravina ett glas eller öppna en flaska vin på em/kväll oavsett dag. Här hemma blir det ca 95% av rött och 85% av vitt vin till mig om vi öppnar flaskor helt. Vissa kan drickas över flera dagar men det är mer sällan. För ca en månad sedan kände jag att det var ohållbart då jag öppnat en flaska på torsdagen, en på fredagen, en på lördagen och en på söndagen:eek:. . . Jag beslöt då att göra en @StefanAkiko och göra ett totalt stopp i en månad. Det gick väldigt bra och jag gick t.o.m. ned 2 kg på köpet :D. Det jag tänkte mest på hela tiden var vilken flaska jag skulle öppna först :p. Mental abstinens kanske? Nu är jag ute på andra sidan och ska försöka hålla lite striktare policy hädanefter.
Hur gör ni för att det inte ska bli för mycket? Svara gärna på den anonyma omröstningen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur låta bli att det blir för mycket?
Vad är för mycket?

Här är min coping och tagning:
  1. Två vita månader per år. (sep o feb, nästa sep blir det 30 dygn från det att den japanska sommaren tagit slut, i år var det ca den 14:e sep, men det varierar.)
  2. Ignorera det som svenska nykteristpolitiska argument gärna hävdar: att redan 5 flaskor vin för en stor karl i veckan är alkoholism. Nykterhetspolitiken i Sverige skapar mycket ångest (precis som Biblen, med alla dess följder) istf att åstadkomma någon folkhälsoskillnad som överträffar andra moderna länder. Visst, fem flaskor vin kan ha en viss leverpåverkan, men frågan är om det är anpassning eller sjukdom. Ssk som levervärdena stabiliseras vid avhållsamhet. För vissa (som min hustry tex) funkar det inte ens att dricka mer än ett litet glas vin i veckan. Steatos och NASH är risker, men det gäller i första hand folk med genetisk predisponering samt dem som avsevärt överkonsumerar alkohol, även om det då kallas skrumplever. Ungrare lider oproportionerligt mycket av detta.
  3. En veckokonsumtion för en alkoholist värd namnet är avsevärt mer än 5 flaskor vin.
  4. Märker du att du får sjuk längtan efter att bli knökfull flera dagar på raken kan det finnas anledning att överväga att lägga ned.
  5. Att sluta dricka alkohol är betydligt enklare än att sluta snusa. (Gäller dock inte för dem som självmedicinerar med alkohol.)
Nästa gång i feb, då skall jag dessutom banna alla kakor mfl sötebröd.
Till skillnad mot @petterkalle gick jag upp 4 kg den senaste vita månaden pga en sinnessjuk överkonsumtion av kakor, bullar, sockerkakor, muffins, munkar, churros, choklad, castella, wienerbröd, bakelser mm...

Friskrivning: Detta är inte en rekommendation att alla bör dricka minst 5 flaskor vin i veckan. Jag har helt ignorerat svensk "vetenskap" i frågan då det är tydligt att den svenska alkoholforskningen är korrupt, beställd och lika mycket att lita på som uttalanden av Kim Jong Um. Utgår enbart från mina egna erfarenheter, konsumtionsvanor och provresultat. Och sunt förnuft.
 

Boletus

Medlem
Intressanta tankegångar. Mitt eget alkoholintag följer väldigt tydliga mönster: ingen alkohol mån-ons, en folköl efter träningen tor, sen 4-5 flaskor vin fre-sön mellan mig och min hustru (som inte dricker mindre än jag). Har efter en lång höst börjat känna mig sliten, inte främst på grund av vinet utan snarare det så kallade "livspusslet", men det senare kan jag inte göra något åt så jag tänkte för första gången i mitt liv aktivt avstå alkohol under andra halvan av november och första halvan av december. Mest för att ge kroppen en paus och för att se hur det påverkar mig i stort.
 

Håkan

Medlem
Efter 6 år i Uppsala blev det ett vitt år (dvs 365 dagar) för mig. Från mindre seriös student med (för högt) nationsengagemang (dessutom extraknäck med krogjobb) till seriös doktorand i Stockholm, dessutom stenhård satsning på sång fick min kropp i balans (som tenor går det inte att kröka det kan bara basar göra). Sedan dess har det i princip blivit en provning i veckan, vin fredag och lördag, inget mer. Har inget sug efter mer och det händer att vi hoppar över vinet fredag eller lördag beroende på maträtt. Ej heller alla veckor det är provning.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jobbar offshore varannan månad vilker ger mig sex vita månader varken jag vill eller inte.
får således anstränga mig lite extra de sex månader jag är ledig så inte vinkällaren ska svämma över...
generellt är söndag, måndag, tisdag vita dagar sen blir det vin övriga dagar.
baserat på tillståndet i källaren skulle det behövas färre vita dagar dock.
 

LarsW

Medlem
Har en vit månad i september sen ett tag tillbaka. Jag har alltid semester i augusti och då blir det avsevärt mer vin än jobbmånader och mindre träning så en vit månad efter det känns bra för att kroppen ska återhämta sig och bli av med semesterkilona.
Känner jag sover bättre och kan träna mer min vita månad, de långa jourerna på jobbet tolereras lite bättre också. Man vaknar pigg varje morgon...

Är inte svårt att inte dricka alkohol i en månad, bara tråkigt. Saknar det speciellt i samband med mat så brukar bli mycket indiskt, barbeque och dylikt den månaden som passar bättre med (alkoholfritt) öl eller diverse äppelmuster. Alkoholfritt vin har jag gett upp för längesedan, helt hopplöst case!

Jobbmånader brukar det bli 2 flaskor vin som öppnas per vecka, mer om det är en provning den veckan. Dricker inte dagen innan jag jobbar, bortsett från söndag om jag är ledig, brukar då vara en bit vin kvar i nån flaska som går till lunchen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är inte svårt att inte dricka alkohol i en månad, bara tråkigt. Saknar det speciellt i samband med mat så brukar bli mycket indiskt, barbeque och dylikt den månaden som passar bättre med (alkoholfritt) öl eller diverse äppelmuster. Alkoholfritt vin har jag gett upp för längesedan, helt hopplöst case!
.
Precis så: inte alls svårt, men livet blir liksom gråtrist. Ssk vid måltider. Extra särskilt på restaurang, även om Covid eliminerar de flesta externa utsvävningarna.
 

Daniel A

Administratör
Jag har börjat bry mig mer. Men som med mycket annat går det lite i vågor. En semitypisk vecka så dricker jag inte på vardagar (mån-tors) och öppnar 1-2 flaskor på fredag som ofta hänger med hela helgen (dricker då 1/3-2/3 av varje flaska beroende lite på hur publikfriande vinet är). Men sedan bär jag på det tunga oket som är att bo nära en saluhall. Som också huserar mitt närmsta bolag. Så om jag hämtar en beställning en tisdag så är det lätt att stanna vid fiskdisken på vägen ut, och färsk fisk/skaldjur är ju riktigt trist utan något vitt/bubblande. Sen ligger det en massa vilt i frysen, och det går väl inte att käka vildsvin och dricka vatten?

Som flera andra är inne på: rätt trist utan vin. Men det är nästan alltid maten som styr i vardagen, så när jag snöar in på mat där vinet inte nödvändigtvis är ett "krav" så blir det lätt vita veckor utan att jag tänker på det.
 

LeChat

Medlem
Jag dricker minst 2 och max 3 flaskor i veckan året om, vilket är lite högre än vad som rekommenderas tror jag.
Jag känner inte att bli beroende är något som bekymrar mig, utan min ångest handlar mer om att jag är rädd för att utveckla cancer eller skada organen på något sätt. Jag är i grunden nöjd med mitt intag och dricker i princip alltid ihop med en god middag på kvällen.
Det här med att ta en vit månad verkar väldigt tråkigt. Om det är för att organen mår bättre, levern får återhämta sig eller nåt, så borde jag kanske göra det med. Men handlar det om att man avstår för att bevisa för sig själv att man inte är beroende så känns det mindre nödvändigt. Måste en vinintresserad med måttlig till något stor konsumtion ta en vit månad om året för hälsans skull eller varför tar man en vit månad?
 

matage

Medlem
Om det är för att organen mår bättre, levern får återhämta sig eller nåt, så borde jag kanske göra det med. Men handlar det om att man avstår för att bevisa för sig själv att man inte är beroende så känns det mindre nödvändigt. Måste en vinintresserad med måttlig till något stor konsumtion ta en vit månad om året för hälsans skull eller varför tar man en vit månad?
Jag har ett jobb med - i normala fall - väldigt mycket resor där det förekommer väldigt mycket bjud-dricka och ibland rent trugande (flyg/hotell etc). Normalt givetvis inga höjdarviner men det är ibland lite väl enkelt att tacka ja av bara farten efter en lång dag. Jag brukar köra 1-2 vita månader per år för att "nollställa" och påminna mig själv om hur onödiga de där slentrianglasen av nåt man inte skulle köpa en flaska av själv faktiskt är. Jag har sett lite för många exempel på de som misslyckats med hantera "open bar"..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag dricker minst 2 och max 3 flaskor i veckan året om, vilket är lite högre än vad som rekommenderas tror jag.
Jag känner inte att bli beroende är något som bekymrar mig, utan min ångest handlar mer om att jag är rädd för att utveckla cancer eller skada organen på något sätt. Jag är i grunden nöjd med mitt intag och dricker i princip alltid ihop med en god middag på kvällen.
Det här med att ta en vit månad verkar väldigt tråkigt. Om det är för att organen mår bättre, levern får återhämta sig eller nåt, så borde jag kanske göra det med. Men handlar det om att man avstår för att bevisa för sig själv att man inte är beroende så känns det mindre nödvändigt. Måste en vinintresserad med måttlig till något stor konsumtion ta en vit månad om året för hälsans skull eller varför tar man en vit månad?
Du underkonsumerar för att ens behöva tynga ditt sinne med vita halvdagar eller månader. Jag bleve mycket förvånad om det öht existerar någon endaste individ som är alkis och som inte konsumerar mer än fem flaskor vin i veckan.
Mao: ägna din tankekraft åt mer förkovrande ändamål än SB-beställnings-forsknings-ångest.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har ett jobb med - i normala fall - väldigt mycket resor där det förekommer väldigt mycket bjud-dricka och ibland rent trugande (flyg/hotell etc). Normalt givetvis inga höjdarviner men det är ibland lite väl enkelt att tacka ja av bara farten efter en lång dag. Jag brukar köra 1-2 vita månader per år för att "nollställa" och påminna mig själv om hur onödiga de där slentrianglasen av nåt man inte skulle köpa en flaska av själv faktiskt är. Jag har sett lite för många exempel på de som misslyckats med hantera "open bar"..
Avskräckande exempel är utsökta rollmodeller :)
 

Pontus

Medlem
Jag dricker minst 2 och max 3 flaskor i veckan året om, vilket är lite högre än vad som rekommenderas tror jag.
Jag känner inte att bli beroende är något som bekymrar mig, utan min ångest handlar mer om att jag är rädd för att utveckla cancer eller skada organen på något sätt. Jag är i grunden nöjd med mitt intag och dricker i princip alltid ihop med en god middag på kvällen.
Det här med att ta en vit månad verkar väldigt tråkigt. Om det är för att organen mår bättre, levern får återhämta sig eller nåt, så borde jag kanske göra det med. Men handlar det om att man avstår för att bevisa för sig själv att man inte är beroende så känns det mindre nödvändigt. Måste en vinintresserad med måttlig till något stor konsumtion ta en vit månad om året för hälsans skull eller varför tar man en vit månad?
Jag tar två vita månader om året, mest för att kolla av beroendet. Jag har barn och andra som är beroende av mig, så jag vill inte riskera något. Har aldrig känt mig beroende på något sätt, men om det har något att göra med uppehållen är nog tveksamt. Tror mer det handlar om genitik och personlighet, och att inte låta konsumtionen skena iväg naturligtvis. Men jag är ingen expert på området, ska tilläggas.
 

LeChat

Medlem
Tycker detta är lite intressant att veta vad andra vinnördar har för tankar om konsumtion och avhållsamhet. :)

Två anledningar till avhållsamhet, vit månad, som är kopplat till ens hälsa verkar vara:
1) att man inte vill att alkoholkonsumtionen ska leda till ett beroende och ökad risk för missbruk.
2) att man vill att levern ska få återhämta sig, nollställa kroppen, för att kroppen blivit förgiftad under en längre tid.

Själv är jag mest intresserad av nr. 2.
När är det klokt att ta en vit månad av den anledningen? Jag förstår att det finns många faktorer som spelar in, inte minst genetiska. Men vilken mängd ska man hälla i sig för att en enad läkarkår, vetenskapen, ska rekommendera en till ett uppehåll?

Det verkar vara ganska vanligt med någon form av avhållsamhet när man läser svaren här. Vill ni det eller hade ni helst avstått? Om ni bortser från beroendet och bara tänker på kroppens hälsa vad använder ni då som underlag? Är det 14 standardglas i veckan, en halv flaska om dan eller 5 flaskor i veckan?
Själv tycker jag att det låter fruktansvärt tråkigt och skulle bara göra det om jag visste att min konsumtion skulle orsaka dåliga värden och försämrad kroppslig hälsa. Ni som alltså självmant tar en vit månad eller avhåller er på annat sätt, varför gör ni det?

@StefanAkiko säger att jag underkonsumerar. Så är det kanske, ingen verkar riktigt veta. Kanske bara att följa predikarens ord: Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. :)
 

Pontus

Medlem
Tycker detta är lite intressant att veta vad andra vinnördar har för tankar om konsumtion och avhållsamhet. :)

Två anledningar till avhållsamhet, vit månad, som är kopplat till ens hälsa verkar vara:
1) att man inte vill att alkoholkonsumtionen ska leda till ett beroende och ökad risk för missbruk.
2) att man vill att levern ska få återhämta sig, nollställa kroppen, för att kroppen blivit förgiftad under en längre tid.

Själv är jag mest intresserad av nr. 2.
När är det klokt att ta en vit månad av den anledningen? Jag förstår att det finns många faktorer som spelar in, inte minst genetiska. Men vilken mängd ska man hälla i sig för att en enad läkarkår, vetenskapen, ska rekommendera en till ett uppehåll?

Det verkar vara ganska vanligt med någon form av avhållsamhet när man läser svaren här. Vill ni det eller hade ni helst avstått? Om ni bortser från beroendet och bara tänker på kroppens hälsa vad använder ni då som underlag? Är det 14 standardglas i veckan, en halv flaska om dan eller 5 flaskor i veckan?
Själv tycker jag att det låter fruktansvärt tråkigt och skulle bara göra det om jag visste att min konsumtion skulle orsaka dåliga värden och försämrad kroppslig hälsa. Ni som alltså självmant tar en vit månad eller avhåller er på annat sätt, varför gör ni det?

@StefanAkiko säger att jag underkonsumerar. Så är det kanske, ingen verkar riktigt veta. Kanske bara att följa predikarens ord: Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. :)
Jag råkar känna en expert gällande alkoholskador. För en man, på lång sikt, går gränsen någonstans runt ett standardglas om dagen. Dvs därefter riskerar man att påverka sin hälsa när man blir äldre. Det är individuellt och andra faktorer spelar in. Min egen slutsats av detta är att konsumerar man mer än så kan det nog vara lämpligt att göra uppehåll då och då.
 
Toppen