Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 11 mars 2021

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
93465Egly-Ouriet Grand Cru Millésime-Egly-OurietMOUSSERANDE FrankrikeChampagne481749
95422Egly-Ouriet Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes-Egly-OurietMOUSSERANDE FrankrikeChampagne481749
90457Egly-Ouriet Grand Cru VP Extra Brut -Egly-OurietMOUSSERANDE FrankrikeChampagne481015
92976Albamar Alma de Mer2019Bodegas AlbamarVITT SpanienRías Baixas120299
95470Chablis Grand Cru Valmur Domaine Jean-Paul & Benoît Droin2019Jean-Paul & Benoît DroinVITT FrankrikeChablis Grand Cru36599
93447Clape Saint-Péray2019Domaine ClapeVITT FrankrikeSaint-Péray84489
95514Bernkastel-Kueser Grand Cru Weisenstein Beerenauslese0,375L1993Weingut Sybille KuntzVITT TysklandMosel96679
91801Vina Tondonia Rosé Gran Reserva2010R López de Heredia Viña TondoniaROSÉSpanienRioja600249
90409Albamar O Esteiro Espadeiro2018Bodegas AlbamarRÖTT SpanienRías Baixas84319
93445Clape Cornas2018Domaine ClapeRÖTT FrankrikeCornas84999
93446Clape Cornas Renaissance2018Domaine ClapeRÖTT FrankrikeCornas48699
93326Chaillot Thierry Armand2016Domaine Thierry AllemandRÖTT FrankrikeCornas241599
93328Reynard Thierry Allemand2016Domaine Thierry AllemandRÖTT FrankrikeCornas241799
[/container]
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nån som vet årgång på Egly? Är det 2011 för 1750 så blir livet enkelt... :D
Hm, ser att 2009 lanserades jan 2019 för 1359 kr och återkom nov 2019 för 1349 kr. Efter dess verkar inte E-O Millésime ha lanserats via SB. Lanseringsordningen utomlands var 2007-2009-2008. Det är mycket riktigt 2011 som nu finns i restaurangsortimentet hos The Wineagency (Vingruppen) och jag hittar ingen 2012 utomlands. Priset gick nog upp när 2008 fick höga poäng.
 

Jos

Medlem
Hm, ser att 2009 lanserades jan 2019 för 1359 kr och återkom nov 2019 för 1349 kr. Efter dess verkar inte E-O Millésime ha lanserats via SB. Lanseringsordningen utomlands var 2007-2009-2008. Det är mycket riktigt 2011 som nu finns i restaurangsortimentet hos The Wineagency (Vingruppen) och jag hittar ingen 2012 utomlands. Priset gick nog upp när 2008 fick höga poäng.
Har de fått in ett gäng 2008 så kan jag förstå priset men det lutar inte åt det, särskilt när även BdN är höjd med lika mycket. Var där i oktober och de hade bara 2011 att sälja(och -07 magnum) så verkar inte bättre än att det är 2011 mao. Skönt, slipper man den utgiften.
 

buteljen

Medlem
Har de fått in ett gäng 2008 så kan jag förstå priset men det lutar inte åt det, särskilt när även BdN är höjd med lika mycket. Var där i oktober och de hade bara 2011 att sälja(och -07 magnum) så verkar inte bättre än att det är 2011 mao. Skönt, slipper man den utgiften.
2008 kostade 2499 på privatimport så den är det nog inte
 

Stefan J

Medlem
Måste vara 2011 som släpptes i höstas i Europa. Är ju inga problem att hitta i Europa för 130-140 Euro så lite saftigt pris. Jag beställde lite 2009 för 1349 via privatimport från Wineagnecy för ett par veckor sedan då den dök upp. Oavsett pris så står man över.

2008'orna såldes ju för 2500 i Sverige via tilldelning och har svårt att tro att de backat till 1749 något år senare.

Släpp ordningen har varit 2007-2009-2008-2011 så antar att det kommer bli 2010 (?) som släpps till hösten. Det skulle passa bra så man kan ladda för 2012 släppet hösten 2022 ? :rolleyes:

BdN'n, om det är från höstens släpp, skall vara 2013/2012 och där har jag bunkrat klart :)
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som möjligtvis skulle kunna upplysa en vilsen själ om vad man egentligen kan förvänta sig av en Tondonia Rosé?
Aldrig provat vinstilen så inte riktigt säker på vad man kan förvänta sig att hitta i flaskan.
 
Någon som möjligtvis skulle kunna upplysa en vilsen själ om vad man egentligen kan förvänta sig av en Tondonia Rosé?
Aldrig provat vinstilen så inte riktigt säker på vad man kan förvänta sig att hitta i flaskan.

Tänk mer oxidativ stil. Älskar deras rosé och vita. Lite mer tveksam till deras röda då de blir lite torra och fruktlösa, i min smak.

Gillar du Selosse? Anselme Selosse gillar Tondonia :) https://www.finewines.se/threads/webblansering-7-mars-2019.5461/page-2#post-140086
 

Mexikanaren

Medlem
Tänk mer oxidativ stil. Älskar deras rosé och vita. Lite mer tveksamt till deras röda då de blir lite torra och fruktlösa i min smak.

Gillar du Selosse? Anselme Selosse gillar Tondonia :) https://www.finewines.se/threads/webblansering-7-mars-2019.5461/page-2#post-140086

Det jag direkt fick i huvudet när jag tänkte på det var liknande oxidativ stil som du nämner, men även en viss rundhet som du inte får hos nya rosé.
Skulle du säga att den är lite fetare och rundare till smaken eller väldigt lätt när det kommer till kritan?

Om Selosse är så positiv så känns det svårt att säga nej till flaskorna ändå!

Plus att om jag inte helt missminner så är deras produktion av vita och rosé ganska fåtalig ändå om man jämför med deras röda.
Röda går att hitta lite överallt men rosén och det vita är lite mer udda fåglar :)

Edit: Tittade lite mer noga på priset och det här är ju klart flaskor som kommer inhandlas.
249 riksdaler i Sverige men dubbla priset (och uppåt) runtom i Europa.
 

Martin F

Medlem
Måste vara 2011 som släpptes i höstas i Europa. Är ju inga problem att hitta i Europa för 130-140 Euro så lite saftigt pris. Jag beställde lite 2009 för 1349 via privatimport från Wineagnecy för ett par veckor sedan då den dök upp. Oavsett pris så står man över.

2008'orna såldes ju för 2500 i Sverige via tilldelning och har svårt att tro att de backat till 1749 något år senare.

Släpp ordningen har varit 2007-2009-2008-2011 så antar att det kommer bli 2010 (?) som släpps till hösten. Det skulle passa bra så man kan ladda för 2012 släppet hösten 2022 ? :rolleyes:

BdN'n, om det är från höstens släpp, skall vara 2013/2012 och där har jag bunkrat klart :)

Hur står sig priset på VP och bdn jämfört med andra säljare?
 
Det jag direkt fick i huvudet när jag tänkte på det var liknande oxidativ stil som du nämner, men även en viss rundhet som du inte får hos nya rosé.
Skulle du säga att den är lite fetare och rundare till smaken eller väldigt lätt när det kommer till kritan?

Om Selosse är så positiv så känns det svårt att säga nej till flaskorna ändå!

Plus att om jag inte helt missminner så är deras produktion av vita och rosé ganska fåtalig ändå om man jämför med deras röda.
Röda går att hitta lite överallt men rosén och det vita är lite mer udda fåglar :)

Edit: Tittade lite mer noga på priset och det här är ju klart flaskor som kommer inhandlas.
249 riksdaler i Sverige men dubbla priset (och uppåt) runtom i Europa.

Har inte druckit den här årgången men deras rosado är ett riktigt matvin, har fått komplexitet av lagringen men har ändå viss fräschör. Det når inte upp riktigt till deras bästa vita men är ett klart köp. Sitter redan ett antal och läser det här , gnisslande tänder att jag skriver för positivt då de inte vill ha mer konkurrens om vinet :)
 

Adamanko

Medlem
Har inte druckit den här årgången men deras rosado är ett riktigt matvin, har fått komplexitet av lagringen men har ändå viss fräschör. Det når inte upp riktigt till deras bästa vita men är ett klart köp. Sitter redan ett antal och läser det här , gnisslande tänder att jag skriver för positivt då de inte vill ha mer konkurrens om vinet :)
600 flaskor. Så det ska nog gå bra för dom flesta. Men tom jag gillar det. Då -08 inte alls var så oxidativt i stilen som deras vita jag druckit. Så tänker helt klart försöka haffa två.
 

Stefan J

Medlem
Hur står sig priset på VP och bdn jämfört med andra säljare?
Fick hem mina BdN för 1400 ink frakt så går att hitta billigare (eller mindre dyrt ;)). Köper man en låda gör det ju lite skillnad i alla fall. Det är ganska sällan som SB priserna ligger över "europa web priserna" på dessa nivår är min känsla. Har inte samma koll på VP.
 

Daniel A

Administratör
Det jag direkt fick i huvudet när jag tänkte på det var liknande oxidativ stil som du nämner, men även en viss rundhet som du inte får hos nya rosé.
Skulle du säga att den är lite fetare och rundare till smaken eller väldigt lätt när det kommer till kritan?

Om Selosse är så positiv så känns det svårt att säga nej till flaskorna ändå!

Plus att om jag inte helt missminner så är deras produktion av vita och rosé ganska fåtalig ändå om man jämför med deras röda.
Röda går att hitta lite överallt men rosén och det vita är lite mer udda fåglar :)

Edit: Tittade lite mer noga på priset och det här är ju klart flaskor som kommer inhandlas.
249 riksdaler i Sverige men dubbla priset (och uppåt) runtom i Europa.

Om du söker i "Idag dricker vi..." tråden så borde det komma upp lite smaknoter på 2008an och 2010an. Det är ett fantastiskt vin, i min mening. Men sedan är också Lopez de Heredia den producent jag har flest flaskor av i källaren.
 

LarsW

Medlem
Ska bli intressant och se hur fort 600 flaskor Tondonia Rosé försvinner.:D

Har missat varenda släpp av både deras vita och rosé tidigare så får ställa klockorna denna gång.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2008 kostade 2499 på privatimport så den är det nog inte
Plötsligt känns mitt köp av några E-O 2008or för € 210 plus frakt hösten 2019 inte så dumt. :) Jag svarade snabbt på ett mailerbjudande om en blandlåda E-O Millésime och Tradition till priset € 175 för millésimerna från en fransk handlare, men la då inte märke till att detta pris var ex moms. :rolleyes:
 
Toppen