Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 11 oktober 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
11701-01Oban 21 y Spec R 57.9% 700mlSPRITHighlands5499240
11561-01Lagavulin 12y Spec R 57.8% 700mlSPRITIslay1399600
11707-01Caol Ila 15y Unpeated SpR 59.1% 700SPRITIslay1199300
11799-01Caol Ila 35y Spec R 58.1% 700SPRITIslay8299156
11787-01Talisker 8y Spec R 59.4% 700mlSPRITIsle of Skye899300
11114-01Macallan Single Cask 14 y 60% 700mlSPRITSkottland289548
11711-01Carsebridge 48 y SpR 43.2% 700SPRITSkottland919920
11712-01Cladach Special Release 57.1% 700mlSPRITSkottland199972
40335-01Highland Park The Light 52,9% 700mlSPRITSkottland19991200
11123-01Pittyvaich 28 y Spec R 52.1% 700SPRITSpeyside409972
11708-01Singleton of Glen 14y SpR 57.6% 700SPRITSpeyside129912
11717-01Inchgower 27y Spec R 55.3% 700SPRITSpeyside369960
40344-01Longm Dist Gordon McP 03 43% 700SPRITSpeyside89860
[/container]
 

NoSense

Medlem
Ja en Caol Ila 35y vore ju trevligt att ha till jul. Men man får ju rätt mycket annat vin (inte brännvin) för dom pengarna.
 

Trydebull

Medlem
Ja en Caol Ila 35y vore ju trevligt att ha till jul. Men man får ju rätt mycket annat vin (inte brännvin) för dom pengarna.

Whisky är den starksprit som jag fortfarande dricker flest gånger, av de få gånger jag dricker starksprit.
Caol Ila är även sedan ca 25 år tillbaka min favorit-Whisky. Det är en sådan producent som man egentligen vill ha för sig själv. Där man vet att "man var med" när de fortfarande producerade 95% till blended-distributioner runt hela Skottland och endast hade ett ute-dass längst upp på norra Islay där de i snålblåsten sålde 18- och 24 års-lagrade flaskor genom en fullständigt tandlös, obegriplig och gammal malt-vändare till man som med ett logiskt följande, tandlöst leende serverade ca två deciliter 24-årig Whisky i projvdrickarglas till dagens enda två svenska besökare. Jag har därför, också fullt logiskt, besökt dem en handfull gånger för att få njuta av samma generositet... :)

Nu har de ju nästan blivit "Famous Grouse-ifierade" och säljs lite till höger och vänster. Nåja. Inte riktigt. Men de är ju inte "bara mina" längre.

Jag samlar fortfarande deras utgåvor som legat längre än 15 år. Så jag slog till på två "15 years unpeated".
Dock, till skillnad mot vin (där det händer att flaskor över 8 000 slinker ner i källaren :rolleyes: ) har jag svårt att förmå mig själv att köpa just Whisky för de pengarna.

När jag nämnde det för frun i går kväll svarar hon: "Men, det är ju inte konstigt att det kostar. Tänk hur länge en flaska Whisky varar. Vinet dricker vi ju upp på en kväll. Jag tycker att det låter fullt rimligt i det perspektivet".

Så nu är min stora fråga, och här behöver jag forumets hjälp; Är detta att tolka som en välsignelse att slå till även på en "35 years special release".
Vänliga hälsningar, förvånad - och osäker man.
 
När jag nämnde det för frun i går kväll svarar hon: "Men, det är ju inte konstigt att det kostar. Tänk hur länge en flaska Whisky varar. Vinet dricker vi ju upp på en kväll. Jag tycker att det låter fullt rimligt i det perspektivet".

Givetvis är det ett saftigt pris och det finns i princip alltid köpare oavsett hur mycket de pressar upp priserna verkar det som, men när man tänker på hur mycket som har dunstat ur dessa otäta fat under 35 år är det verkligen inte konstigt att de vill ha en (rejäl) slant i slutändan. Med din historia kring märket ger jag verkligen en köprekommendation om pengarna finns att avvara, kör hårt!

Ett tips som jag gjort på dyrare rom- och whiskyflaskor är att hälla över 50 cl i små 10 cl flaskor direkt vid öppningen och dessa småflaskor fylles ända upp till kapsylen för att minimera luftmängden och förvaras mörkt och svalt. Då har du 20 cl att njuta av under ett år i flaskan och då bör den hålla sig bra i kvalitén när det gäller doft och smak, sedan har du 5x10 cl fräscht innehåll att fylla på flaskan med i framtiden när du vill dricka den igen.

Anledningen till uppdelningen är att Steffo Törnqvist skrev i någon av sina böcker en gyllene regel om hur länge en flaska lagrad sprit håller sig bäst, men givetvis glömde jag av tidsspannet... Därefter blev jag nyfiken och följde ett experiment i en Facebook-grupp som kallas "Elementens påverkan på Bowmore Laimrig" där en whiskynörd delade upp en flaska Bowmore Laimrig i åtta delar, sparade en referensflaska och resten av flaskorna exponerades för värme, varierande värme, kyla, solljus, PET-flaska, luft genom 10 cl i 70 cl flaska, luft genom 35 cl i 70 cl flaska och lät experimentet pågå i två (!) år. Därefter lät han sex meriterade svenska whiskypersonligheter blindprova resultatet för att få en bedömning.

Resultatet blev väldigt intressant och lärorikt. Just de två proverna som utsatts för luft bekräftade mina aningar om att smak men framförallt doften mattas och när det gäller rökig whisky, därav att jag delat upp vissa flaskor som "är mig kära".

Du kan gå med i gruppen på Facebook för att läsa hela experimentet från start och alla bedömningsprotokoll från varje testperson här: https://www.facebook.com/groups/1584082835235124/
Annars har du en sammanfattning av en av dem publicerad här: https://scotchwhisky.com/magazine/features/18126/how-do-storage-conditions-affect-whisky/

Skål!
 

Trydebull

Medlem
Givetvis är det ett saftigt pris och det finns i princip alltid köpare oavsett hur mycket de pressar upp priserna verkar det som, men när man tänker på hur mycket som har dunstat ur dessa otäta fat under 35 år är det verkligen inte konstigt att de vill ha en (rejäl) slant i slutändan. Med din historia kring märket ger jag verkligen en köprekommendation om pengarna finns att avvara, kör hårt!

Ett tips som jag gjort på dyrare rom- och whiskyflaskor är att hälla över 50 cl i små 10 cl flaskor direkt vid öppningen och dessa småflaskor fylles ända upp till kapsylen för att minimera luftmängden och förvaras mörkt och svalt. Då har du 20 cl att njuta av under ett år i flaskan och då bör den hålla sig bra i kvalitén när det gäller doft och smak, sedan har du 5x10 cl fräscht innehåll att fylla på flaskan med i framtiden när du vill dricka den igen.

Anledningen till uppdelningen är att Steffo Törnqvist skrev i någon av sina böcker en gyllene regel om hur länge en flaska lagrad sprit håller sig bäst, men givetvis glömde jag av tidsspannet... Därefter blev jag nyfiken och följde ett experiment i en Facebook-grupp som kallas "Elementens påverkan på Bowmore Laimrig" där en whiskynörd delade upp en flaska Bowmore Laimrig i åtta delar, sparade en referensflaska och resten av flaskorna exponerades för värme, varierande värme, kyla, solljus, PET-flaska, luft genom 10 cl i 70 cl flaska, luft genom 35 cl i 70 cl flaska och lät experimentet pågå i två (!) år. Därefter lät han sex meriterade svenska whiskypersonligheter blindprova resultatet för att få en bedömning.

Resultatet blev väldigt intressant och lärorikt. Just de två proverna som utsatts för luft bekräftade mina aningar om att smak men framförallt doften mattas och när det gäller rökig whisky, därav att jag delat upp vissa flaskor som "är mig kära".

Du kan gå med i gruppen på Facebook för att läsa hela experimentet från start och alla bedömningsprotokoll från varje testperson här: https://www.facebook.com/groups/1584082835235124/
Annars har du en sammanfattning av en av dem publicerad här: https://scotchwhisky.com/magazine/features/18126/how-do-storage-conditions-affect-whisky/

Skål!
Superintressant - och, utan att (än så länge) ha läst vad som skrivs så gissar jag att en del fördomar kommer på skalm...! Ska förkovra mig! Tack!
 

Daniel A

Administratör
När jag nämnde det för frun i går kväll svarar hon: "Men, det är ju inte konstigt att det kostar. Tänk hur länge en flaska Whisky varar. Vinet dricker vi ju upp på en kväll. Jag tycker att det låter fullt rimligt i det perspektivet".

Så nu är min stora fråga, och här behöver jag forumets hjälp; Är detta att tolka som en välsignelse att slå till även på en "35 years special release".
Vänliga hälsningar, förvånad - och osäker man.

Svar: köp.

Anekdot: jag började mitt findrickande med brun sprit, fram för allt cognac och armagnac. Det här var på studenttiden, så ekonomin var ju ofta väldigt begränsad. Det hindrade mig inte från att köpa vissa utvalda flaskor inom spannet 1000-3000 kr. När jag sedan började intressera mig för vin så uppstod ekonomiska konflikter - studentekonomin kunde inte bära båda finsprit och finvin. Då började jag fundera på förhållandet mellan dessa drycker, för att ge mig någon form av vägledning. Resultatet blev precis i linje med din frus tankar. Sprit får alltid tillåtelse att vara dyrare än vin eftersom det håller så mycket längre.

När spritintresset fortfarande var starkare än vinintresset så blev det här rent konkret: en vinflaska ska ligga inom en tiondel av en spritflaska prismässigt. Det vill säga, om jag köper Tesseron 1929 för 2200 kr (som den då kostade!!! Idag: 4700 kr) så kan jag köpa vin för 220 kr. Som referens här får ni tänka att alla jag kände drack (söp) boxvin eller öl eller smuggelsprit (oekj, det gjorde jag också), så 220 kr för 75 cl vin var ju barockt dyrt. Det här fungerande alldeles utmärkt; ekonomin höll ihop, jag kunde dricka gott. Tiden gick, och vinintresset tog över, pengarna började rulla in.

Jag har inte tänkt på den här x10-regeln på flera år. Men jag tycker nog att den fortfarande fungerar. Och med tanke på pengarna jag lägger på vin idag skulle det innebära att spritflaskor under 10 000 kr är extremt rimliga och väl motiverade köp.

Givetvis är det ett saftigt pris och det finns i princip alltid köpare oavsett hur mycket de pressar upp priserna verkar det som, men när man tänker på hur mycket som har dunstat ur dessa otäta fat under 35 år är det verkligen inte konstigt att de vill ha en (rejäl) slant i slutändan. Med din historia kring märket ger jag verkligen en köprekommendation om pengarna finns att avvara, kör hårt!

Ett tips som jag gjort på dyrare rom- och whiskyflaskor är att hälla över 50 cl i små 10 cl flaskor direkt vid öppningen och dessa småflaskor fylles ända upp till kapsylen för att minimera luftmängden och förvaras mörkt och svalt. Då har du 20 cl att njuta av under ett år i flaskan och då bör den hålla sig bra i kvalitén när det gäller doft och smak, sedan har du 5x10 cl fräscht innehåll att fylla på flaskan med i framtiden när du vill dricka den igen.

Anledningen till uppdelningen är att Steffo Törnqvist skrev i någon av sina böcker en gyllene regel om hur länge en flaska lagrad sprit håller sig bäst, men givetvis glömde jag av tidsspannet... Därefter blev jag nyfiken och följde ett experiment i en Facebook-grupp som kallas "Elementens påverkan på Bowmore Laimrig" där en whiskynörd delade upp en flaska Bowmore Laimrig i åtta delar, sparade en referensflaska och resten av flaskorna exponerades för värme, varierande värme, kyla, solljus, PET-flaska, luft genom 10 cl i 70 cl flaska, luft genom 35 cl i 70 cl flaska och lät experimentet pågå i två (!) år. Därefter lät han sex meriterade svenska whiskypersonligheter blindprova resultatet för att få en bedömning.

Resultatet blev väldigt intressant och lärorikt. Just de två proverna som utsatts för luft bekräftade mina aningar om att smak men framförallt doften mattas och när det gäller rökig whisky, därav att jag delat upp vissa flaskor som "är mig kära".

Du kan gå med i gruppen på Facebook för att läsa hela experimentet från start och alla bedömningsprotokoll från varje testperson här: https://www.facebook.com/groups/1584082835235124/
Annars har du en sammanfattning av en av dem publicerad här: https://scotchwhisky.com/magazine/features/18126/how-do-storage-conditions-affect-whisky/

Skål!

Galet intressant, tack för den informationen! Jag brukar hälla över 2x6 cl i småflaskor jag har, och sedan dricka upp resten i helflaskan inom ett år. Småflaskorna öppnar jag sedan vid lämpligt tillfället i mindre sällskap (max 3 pers). Mycket trevligt och uppskattat.
 

Trydebull

Medlem
När spritintresset fortfarande var starkare än vinintresset så blev det här rent konkret: en vinflaska ska ligga inom en tiondel av en spritflaska prismässigt. Det vill säga, om jag köper Tesseron 1929 för 2200 kr (som den då kostade!!! Idag: 4700 kr) så kan jag köpa vin för 220 kr. Som referens här får ni tänka att alla jag kände drack (söp) boxvin eller öl eller smuggelsprit (oekj, det gjorde jag också), så 220 kr för 75 cl vin var ju barockt dyrt. Det här fungerande alldeles utmärkt; ekonomin höll ihop, jag kunde dricka gott. Tiden gick, och vinintresset tog över, pengarna började rulla in.

Jag har inte tänkt på den här x10-regeln på flera år. Men jag tycker nog att den fortfarande fungerar. Och med tanke på pengarna jag lägger på vin idag skulle det innebära att spritflaskor under 10 000 kr är extremt rimliga och väl motiverade köp.

Det här resonemanget fungerar superbra för att motivera att köpa en flaska Whisky för 8 000!
Nackdelen är att den därmed blir helt obrukbar i nästa led, för att hålla sig under 800:- för en flaska vin blir ju nästan otänkbart.
Och då betyder det att jag måste hitta en flaska sprit för 80-100 000.
Som jag då måste köpa för att kunna köpa vinet jag önskar.
Och ändå ha pengar kvar till det...
Finns det spiraler som både är goda och onda samtidigt?
Kan detta vara en kandidat till någon form av pris inom teoretisk fysik?
 

Daniel A

Administratör
Det här resonemanget fungerar superbra för att motivera att köpa en flaska Whisky för 8 000!
Nackdelen är att den därmed blir helt obrukbar i nästa led, för att hålla sig under 800:- för en flaska vin blir ju nästan otänkbart.
Och då betyder det att jag måste hitta en flaska sprit för 80-100 000.
Som jag då måste köpa för att kunna köpa vinet jag önskar.
Och ändå ha pengar kvar till det...
Finns det spiraler som både är goda och onda samtidigt?
Kan detta vara en kandidat till någon form av pris inom teoretisk fysik?

Jag tror lösningen är att regeln bara gäller för det underordnade intresset, det vill säga spriten. Alltså, inget tak på vinet (huvudintresset), men den generösa x10-regeln för sprit. På så sätt kan allt inhandlas med gott samvete! Så i slutändan kanske det blir en spiral som är god och god samtidigt?

Eventuellt är det nu ett ignobel-pris i ekonomi på ingång - vinnördar; irrationella ekonomiska självbedragare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror lösningen är att regeln bara gäller för det underordnade intresset, det vill säga spriten. Alltså, inget tak på vinet (huvudintresset), men den generösa x10-regeln för sprit. På så sätt kan allt inhandlas med gott samvete! Så i slutändan kanske det blir en spiral som är god och god samtidigt?
Romanée-Conti 2015 kostade 46 500 kr för de som lyckades få en allokering (mer på auktionsmarknaden). Vad får man för sprit för 465 000 kr/flaskan? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
https://www.thespiritsbusiness.com/2018/08/macallan-valerio-adami-1926-to-fetch-900k-at-auction/
Motsvarar väl sån ungefär två lådor Romanée-Conti med x10 regeln...:eek:
Fast det blir ju fusk att jämföra ett "first line retail"-pris hos senaste årgång med ett auktionspris för en konstnärsspecialflaska släppt 1986. :rolleyes:
Fast det där är nog dyrare än någon normalstor vinflaska sålts för. Det är väl fortfarande tvåhundranågonting tusen USD som är rekordet, tror jag.
 

Adamanko

Medlem
Det här resonemanget fungerar superbra för att motivera att köpa en flaska Whisky för 8 000!
Nackdelen är att den därmed blir helt obrukbar i nästa led, för att hålla sig under 800:- för en flaska vin blir ju nästan otänkbart.
Och då betyder det att jag måste hitta en flaska sprit för 80-100 000.
Som jag då måste köpa för att kunna köpa vinet jag önskar.
Och ändå ha pengar kvar till det...
Finns det spiraler som både är goda och onda samtidigt?
Kan detta vara en kandidat till någon form av pris inom teoretisk fysik?
Mycket intressant diskussion. Och jag kan nog fixa fram en dunk eller två för 100k om det behövs för att motivera vininköpen... :D Dunken räcker nog rätt länge nu för tiden.
 
Romanée-Conti 2015 kostade 46 500 kr för de som lyckades få en allokering (mer på auktionsmarknaden). Vad får man för sprit för 465 000 kr/flaskan? :)
20180429_141002.jpg

Tyvärr inte denna... :)
(Louis XIII, Mathusalem, £60 000)
 

MartinE

Medlem
Därefter blev jag nyfiken och följde ett experiment i en Facebook-grupp som kallas "Elementens påverkan på Bowmore Laimrig" där en whiskynörd delade upp en flaska Bowmore Laimrig i åtta delar, sparade en referensflaska och resten av flaskorna exponerades för värme, varierande värme, kyla, solljus, PET-flaska, luft genom 10 cl i 70 cl flaska, luft genom 35 cl i 70 cl flaska och lät experimentet pågå i två (!) år. Därefter lät han sex meriterade svenska whiskypersonligheter blindprova resultatet för att få en bedömning.

Ah - älskar den typen av tester!

Vem tar på sig att köra motsvarande upplägg med Cristal 2008? :D
 

Daniel A

Administratör
Romanée-Conti 2015 kostade 46 500 kr för de som lyckades få en allokering (mer på auktionsmarknaden). Vad får man för sprit för 465 000 kr/flaskan? :)

Om vi tänker "first line retail" och normalstora flaskor så känner jag inte till någon sprit som släpps för nära halvmiljonen. AE Dor släppte, för många år sedan nu, några nybuteljerade cognacsflaskor från 1800-talet (intressant nog under 40 % i alkoholstyrka, som sällsynt undantag från AOC-reglerna). De låg runt 100 000 kr.

Finns säkert dyrare whisky.
 
Toppen