Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 12 augusti 2021

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
92027Cuvée Sir Winston Churchill -Pol RogerMOUSSERANDE VINFrankrikeChampagne902400
95047Comtes de Champagne Rosé Taittinger2007TaittingerMOUSSERANDE VIN, roséFrankrikeChampagne6001795
92810Von Winning Langenmorgen Deidesheimer Riesling Trocken GG2019Von WinningVITT VINTysklandPfalz12379
92911Von Winning Jesuitengarten Riesling Trocken GG2019Von WinningVITT VINTysklandPfalz30639
92228Dr Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling Im Laychen GG Alte Reben Réserve2015Weingut Dr LoosenVITT VINTysklandMosel120749
92062Dr Loosen Erdener Treppchen Riesling GG Alte Reben1,5L2019Weingut Dr LoosenVITT VINTysklandMosel66729
92184Dr Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling GG Alte Reben1,5L2019Weingut Dr LoosenVITT VINTysklandMosel42679
92338Montrachet Grand Cru Domaine Jaques Prieur2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikeMontrachet127989
93721Puligny-Montrachet Premier Cru Les Combettes2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikePuligny-Montrachet Premier Cru601199
93728Meursault Perrieres Premier Cru 2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikeMeursault Premier Cru241990
93735Corton Charlemagne Grand Cru2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikeCorton-Charlemagne182749
93714Chevalier-Montrachet Grand Cru Domaine Jaques Prieur2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikeChevalier-Montrachet124999
93734Mersault Clos de Mazeray2018Domaine Jacques PrieurVITT VINFrankrikeMeursault60749
92820Von Winning Forster Pechstein Riesling Trocken GG2019Von WinningVITT VINTysklandPfalz12639
90206Château Latour 2013Château LatourRÖTT VINFrankrikePauillac485695
93715Musigny Grand Cru2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeMusigny67449
93730Gevrey-Chambertin 1er Cru2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeGevrey-Chambertin Premier Cru361349
93731Clos Vougeot Grand Cru2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeClos de Vougeot181879
93726Chambertin Grand Cru Domaine2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeChambertin124799
93725Echezeaux Grand cru Domaine2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeEchezeaux124999
93732Beaune Clos de La Feguine 1er Cru2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikeBeaune Premier Cru48779
93733Pommard Les Charmots 1er Cru2018Domaine Jacques PrieurRÖTT VINFrankrikePommard Premier Cru241299
93954Armand Rousseau Chambertin 2017Domaine Armand RousseauRÖTT VINFrankrikeChambertin1812000
90649Il Frappato Arianna Occhipinti1,5L2018Arianna OcchipintiRÖTT VINItalienTerre Siciliane39655
[/container]
 

LarsW

Medlem
Vilken Winston är detta?
Äldre årgång som relanseras?

För övrigt kul med mer Riesling GG men von Winning lär väl försvinna på en nanosekund....:rolleyes:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som testat Dr Loosen's GG's förut? Noter?
Ja, flera andra GG 2015 men inte Wehlener Sonnenuhr "Im Laychen", som uppenbarligen är en specialare från en del av vingården Wehlener Sonnenuhr och har släppts senare. Utan detaljinfo vet jag att det finns andra producenter, vars sensläppta GG/motsvarande har lagrats ett tag extra i stora fat, d.v.s. stilen kan vara lite annan än de tidigsläppta/normalsläppta.

Dr Loosen har sedan många år gått över mer till torra viner, och producerar många GG, varav flera är rätt humant prissatta. Deras stil tilltalar inte riktigt mig. De verkar genomgående använda sig av lite för lång skalmaceration för min smak, för att skapa en kraftigare vinstil, vilket också ger en viss beska som jag inte gillar. (De som gillar orangea viner har förmodligen inga problem med den jämförelsevis mer dämpade beskan här.) Förmodligen försöker de göra sina Moselviner till "något annat" än de egentligen är.

Men generellt får Dr Loosen bra omdömen från många håll.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För övrigt är det 2002 av Winston Churchill.
Så jämfört med aktuell årgång, får man betala 35% mer för en tio år äldre toppårgång direkt från producent (eller möjligen från importörens lager)? Tror vi verkligen att 90 flaskor går att sälja under de förutsättningarna, när i princip ingen är intresserad av att köpa mogen champagne på monopolauktionerna eller betala en spänn mer än för senaste årgång? :D:D:D

2002:an lanserades 2015 för 1330 kr (åtminstone köpte jag den i nov 2015 på Bolis) och gjorde sedan ett nytt gästspel i slutet av 2018 för 1899 kr.
 
Last edited:
Så jämfört med aktuell årgång, får man betala 35% mer för en tio år äldre toppårgång direkt från producent (eller möjligen från importörens lager)? Tror vi verkligen att 90 flaskor går att sälja under de förutsättningarna, när i princip ingen är intresserad av att köpa mogen champagne på monopolauktionerna eller betala en spänn mer än för senaste årgång? :D:D:D

2002:an lanserades 2015 för 1330 kr (åtminstone köpte jag den i nov 2015 på Bolis) och gjorde sedan ett nytt gästspel i slutet av 2018 för 1899 kr.

Sist Ward Wines "nylanserade" Winston 2002 (hösten 2018) kom de direkt från huset. Vet inte hur det är denna gång. Skickat en fråga.

Svaret från 2018:
"Flaskorna har legat hos Pol Roger tills för några veckor sen när vi fick hem dem. Det är troligtvis samma degorgering som de du köpte senast, de vi släpper nu är degorgerade i januari 2015."
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Mexikanaren

Medlem
Ja, flera andra GG 2015 men inte Wehlener Sonnenuhr "Im Laychen", som uppenbarligen är en specialare från en del av vingården Wehlener Sonnenuhr och har släppts senare. Utan detaljinfo vet jag att det finns andra producenter, vars sensläppta GG/motsvarande har lagrats ett tag extra i stora fat, d.v.s. stilen kan vara lite annan än de tidigsläppta/normalsläppta.

Dr Loosen har sedan många år gått över mer till torra viner, och producerar många GG, varav flera är rätt humant prissatta. Deras stil tilltalar inte riktigt mig. De verkar genomgående använda sig av lite för lång skalmaceration för min smak, för att skapa en kraftigare vinstil, vilket också ger en viss beska som jag inte gillar. (De som gillar orangea viner har förmodligen inga problem med den jämförelsevis mer dämpade beskan här.) Förmodligen försöker de göra sina Moselviner till "något annat" än de egentligen är.

Men generellt får Dr Loosen bra omdömen från många håll.
Tack för ett väldigt utförligt svar :)
 
Sist Ward Wines "nylanserade" Winston 2002 (hösten 2018) kom de direkt från huset. Vet inte hur det är denna gång. Skickat en fråga.

Svaret från 2018:
"Flaskorna har legat hos Pol Roger tills för några veckor sen när vi fick hem dem. Det är troligtvis samma degorgering som de du köpte senast, de vi släpper nu är degorgerade i januari 2015."

Fått ett delsvar. följt upp med fråga om de kommer från huset nyligen eller om de levererades 2018?
"De flaskorna Winston ’02 som vi släpper den 12e augusti på websläpp har samma deg datum som tidigare, dvs Januari 2015. "
 
Last edited:

Todd

Medlem
Någon som har erfarenhet av Prieur?
Jag känner givetvis till Prieur men har aldrig köpt eller testat. Har läst någonstans att de använder hög andel ny ek? Antar att deras läge Clos Vougeot är i de nedre delarna eftersom den är relativt lågt prissatt jämfört med hur deras andra lägen ligger i pris?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som har erfarenhet av Prieur?
Jag känner givetvis till Prieur men har aldrig köpt eller testat. Har läst någonstans att de använder hög andel ny ek? Antar att deras läge Clos Vougeot är i de nedre delarna eftersom den är relativt lågt prissatt jämfört med hur deras andra lägen ligger i pris?
Jag har inte provat så många Jacques Prieur, men de jag provat har varit riktigt bra. Inte säker på att de varit bra i eviga tider dock.
De skriver inget på sin webbplats om var i vingården de har sina rankor. Men inte är 1879 kr särskilt billigt för en CdV?
 

Todd

Medlem
Jag har inte provat så många Jacques Prieur, men de jag provat har varit riktigt bra. Inte säker på att de varit bra i eviga tider dock.
De skriver inget på sin webbplats om var i vingården de har sina rankor. Men inte är 1879 kr särskilt billigt för en CdV?
 

Todd

Medlem
Tack Vintomas
”Billigt” är det väl inte :( Finns som sagt andra bra Clos Vougeot i samma prisklass. Jag har dock sett andra producenter prissätta sina Echezeaux och Clos Vougeot på ungefär samma nivå vilket inte är fallet med Prieur. Denna prisskillnad hos Prieur kan givetvis bero av andra orsaker.
 

Robbes

Medlem
Är inte
Armand Rousseau Chambertin
Ett kap inför i morgon? 12000kr men relativt priserna på andra sitter?
På de senaste Bukowskis auktionerna har 2012 och 2013 gått för mellan 12-14´. Internationellt sett är det nog ett bra pris men i Sverige verkar 12´vara rätt rimligt.
 
Toppen