Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 12 februari 2015

Håkan

Medlem
Angående Bourgognerna har jag fortfarande svårt att acceptera prisökning på 25% från 2010 till 2012 där den förra är den bättre årgången, så jag ligger lågt. Internationellt gångbara priser dock för den som har några slantar över. På något sätt verkar det som om lagren av 2012 börjar tömmas, får inte lika mycket erbjudanden längre. Fast det bra med prisökningen från 2010 till 2012 är att jag trots allt insåg att det finns massor av god Pinot Noir från andra platser än Bourgogne:).
 

Skrutt

Medlem
Barolo Cicala också upp 25% sedan 2008. Där kanske årgången ändå är bättre. (Har inte koll på vad 2009 kostade.).
 
Last edited:
Tråkigt, men väntat att Conterno börjar röra sig uppåt. Jag får intrycket att priset på cru-barolo kommer att skjuta i höjden speciellt om/när man börjar klassificera de olika vingårdarna. 06an kostade under 700 om jag minns rätt. Oj vad jag ångrar att jag inte köpte på mig, det var dessutom inte direkt någon rusning efter den....

Själv funderar jag på D'Angerville Champans, även om den också börjar bli dyr.
 

chambertin

Medlem
SEK v EUR har väl rört sig 10% upp också de senaste 12-15 månaderna. Lägg till normala prishöjningar, högre efterfrågan på bl.a Barolo 2010 så landar vi ungefär där vi är nu.
 

egonx

Medlem
Klart de bästa Barolo ska kosta 1000 kr +. De har länge släpat efter i pris. 2013 fick jag gå och rensa bolagen på Domenico Clerico Pajana 2006 för 499 kr som inte sålde trots prissänkningar.
Frågan är vad Vinovativa har gjort av Romirascon och Colonnelon, de brukar väll släppas samtidigt?

Bourgognen låter jag bli. Hittar så mycket smaskig Pinot i Tyskland att det får räcka. Går inte att jämföra i kvalitet men är spännande på flera sätt med unga vinmakare som tänker annorlunda.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är det någon som vet vad "Felton Road Fine" är för typ ac sprit? Ligger under "Övrig sprit" på systembolaget, vilket inte ger någon vägledning. Google hittar bara systembolaget - ingen som helts info varken på Felton Roads egen eller importörens hemsidor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter som grappa, som ju också är destillerat avfall, förlåt rester.
Ska man vara petig så är franskans fine inte samma sak som grappa, som på franska heter marc. Grappa/marc/Tresterbrand görs på pressrester medan fine/Hefebrand, som jag uppfattar som betydligt mer ovanlig än grappa & co, alltså görs på grumligt vin blandat med jästfällning. Jag har aldrig jämfört dem med varandra, men jag har uppfattat det som att fine oftast är en finare/mildare sprit än grappa & co. Antar att Felton Road gör denna produkt under detta namn eftersom det finns en Fine de Bourgogne, och de sysslar ju mest med Bourgogne-druvor - med den äran, bör tilläggas.
 

Per Stade

Lege artis
Du är så seriös @vintomas!
Mitt inlägg var lite raljerande över att det har blivit inne med illasmakande destillat på restprodukter. Enligt min uppfattning får man mer valuta för pengarna om man köper cognac eller armagnac. Eller varför inte en väl fatlagrad rom.
Naturligtvis blev jag tvungen att läsa på lite mer efter ditt inlägg och hittade följande:
La Fine de Champagne är destillat på vin från champagneregionen och le Marc de Champagne är gjort på pressresterna. Destilleras i enkelpanna. Allt om jag uppfattat informationen på den här siten rätt.
Man lär sig hela tiden nytt, för mig är "Fine de Champagne" cognac från områdena Grande och Petite Champagne i området Cognac med minst 50% Grande Champagne.
 

ChristianB

DipWSET
Ligger den hårfina skillnaden i "Fine DE Champagne" och "Fine Champagne", där det sistnämnda är för Cognac om jag inte är helt ute och cyklar? Produkterna är ju olika som äpplen och päron men namnet kan ju ställa till det om man inte är försiktig. ;)
 

Per Stade

Lege artis
Ligger den hårfina skillnaden i "Fine DE Champagne" och "Fine Champagne", där det sistnämnda är för Cognac om jag inte är helt ute och cyklar? Produkterna är ju olika som äpplen och päron men namnet kan ju ställa till det om man inte är försiktig. ;)

Du har rätt och jag skrev fel.
 
Toppen