Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 14 september 2017

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
90223-01Bonnes Mares GC Jadot 15 750mlVinunic ABMaison Louis JadotRÖTT VINBonnes Mares27956
90341-01Echezeaux Grand Cru Jadot 15 750mlVinunic ABMaison Louis Jadot/Domaine GageyRÖTT VINEchezeaux169524
90359-01Chapelle-Chambertin GC Jadot 15 750Vinunic ABMaison Louis JadotRÖTT VINChapelle-Chambertin179518
93948-01Puligny-Montrachet Pr C Clav 14 750Ward Wines ABDomaine LeflaiveVITT VINPuligny-Montrachet Premier Cru95096
93998-01Corton-Charlemagne GC Jadot 15 750Vinunic ABMaison Louis JadotVITT VINCorton-Charlemagne139524
95789-01Pouilly-Fumé Pur Sang 13 750mlWard Wines ABDidier DagueneauVITT VINPouilly Fumé56536
97864-01Pouilly Fumé Silex 13 750mlWard Wines ABDidier DagueneauVITT VINPouilly Fumé76560
98936-01Chevalier Montranchet Lefl 14 750mlWard Wines ABDomaine LeflaiveVITT VINChevalier-Montrachet429912
[/container]
 

Håkan

Medlem
Tackar för tipset, försöker mest testa en större variation hela tiden.
Leflaive har jag druckit tidigare och gillar den, sen ifall priserna alltid är motiverade varierar ju som med många andra.
Men tanken är inte att ha den som visningsflaska ;)
Bourgogne är ett minfält, de gånger jag druckit Leflaive har andra producenter för halva priset varit bättre. Exempelvis fick Leflaives Chevalier Montrachet 2002 pisk av Henri Boillots Clos de la Mouchere 2002 för några år sen. Nu är tyvärr Boillot i paritet med Leflaive i pris, men jag föredrar fortfarande Boillot (och Sauzet). Priser i Meursault har inte stuckit iväg lika mycket och drack viner av Remi Jobard, Antoine Jobard och Buisson Charles förra veckan och de var alla väldigt väldigt bra. Annars gäller det att läsa, läsa och åter läsa, kolla om det finns några nya producenter i lite mindre kända kommuner, Lamy i Saint Aubin och Robert Denogent i Pouilly Fuisse är två säkra kort. Jag kollar också ofta på alkoholhalt i nya världen Chardonnayer, under 14% och jag köper en provflaska ibland, har ofta blivit positivt överraskad.
 

gece

Man vänjer sig.
Hade i stort sett glömt bort att jag satte upp mig på väntelista på Silex, men för nån vecka sen fick jag bekräftelse på min beställning (trots ett tidigare "nekad tilldelning"-mail) och idag kunde jag hämta ut min flaska. Happy days!


... men vad har jag köpt? Hur länge ska man vänta innan man dricker? :nagelbitare:
 

Daniel A

Administratör
Hade i stort sett glömt bort att jag satte upp mig på väntelista på Silex, men för nån vecka sen fick jag bekräftelse på min beställning (trots ett tidigare "nekad tilldelning"-mail) och idag kunde jag hämta ut min flaska. Happy days!


... men vad har jag köpt? Hur länge ska man vänta innan man dricker? :nagelbitare:

Personligen tycker jag att Silex fungerar bra som relativt ung (5 år, ge och ta något år)! Det här baserar jag på sju smakade flaskor fördelat på tre olika årgångar (2006, 2009 och 2011) som jag druckit de senaste åren enligt CT. Inte världens största sample size, men men. Det är fullt möjligt att det är ett vin som kryper in i den så kallade "tunneln" efter ett tag och blir magiskt efter 15 år - vågar inte riktigt svara på det. Har fram för allt upplevt att doften blir väldigt tillknäppt med flaskålder, något som inte ens timmar och dagar med luft lyckats råda bot på.

Det är ett kul vin, och tämligen atypisk som sauvignon blanc i allmänhet, och som Loire ditto i synnerhet. Kul BYOB-vin, således. ;)

Edit: kuriosa: Silex var det första "finvinet" jag köpte, och det kommer nog alltid ha en liten speciell plats i mitt hjärta.
 

Silex

Medlem
Hade i stort sett glömt bort att jag satte upp mig på väntelista på Silex, men för nån vecka sen fick jag bekräftelse på min beställning (trots ett tidigare "nekad tilldelning"-mail) och idag kunde jag hämta ut min flaska. Happy days!


... men vad har jag köpt? Hur länge ska man vänta innan man dricker? :nagelbitare:
Här kan man ju tycka att jag borde ha något vettigt att säga, men precis som @Daniel A så har jag endast druckit det en handfull gånger. De yngsta har varit lite knutna och jag tycker att de varit riktigt bra vid 5-7 år, men har aldrig heller druckit någon som är sparad längre. Helt klart ett av de bästa Sauvignon Blanc-vinerna i min bok.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Personligen tycker jag att Silex fungerar bra som relativt ung (5 år, ge och ta något år)! Det här baserar jag på sju smakade flaskor fördelat på tre olika årgångar (2006, 2009 och 2011) som jag druckit de senaste åren enligt CT. Inte världens största sample size, men men. Det är fullt möjligt att det är ett vin som kryper in i den så kallade "tunneln" efter ett tag och blir magiskt efter 15 år - vågar inte riktigt svara på det. Har fram för allt upplevt att doften blir väldigt tillknäppt med flaskålder, något som inte ens timmar och dagar med luft lyckats råda bot på.

Det är ett kul vin, och tämligen atypisk som sauvignon blanc i allmänhet, och som Loire ditto i synnerhet. Kul BYOB-vin, således. ;)

Edit: kuriosa: Silex var det första "finvinet" jag köpte, och det kommer nog alltid ha en liten speciell plats i mitt hjärta.
Har en gång gissat vit Bordeaux på Silex serverat blint (Sauvignon med mer druvmognad än typiskt för Loire + fat), men producenten har nog egentligen mer tänkt att den ska vara som en bra vit Bourgogne, fast med Sauvignon-toner. Båda de vintyperna tål mycket lagring (i de fall där bourgognen undviker att bli premoxad), och generellt är fatad SB från Loire mer avsedd för lagring än "ståltanksvarianterna". Å andra sidan är det ju sällan lika mycket "synd och skam" eller barnarov att dricka vita toppviner unga, som det kan vara med röda toppviner.
Men inte heller jag har druckit mer än en Silex åt gången, och inte många totalt, så jag ägnar mig lite åt att gissa kring utvecklingen... Kanske börjar bli dags att korkskruven i en 07:a och se hur den beter sig vid tio års ålder... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har en gång gissat vit Bordeaux på Silex serverat blint (Sauvignon med mer druvmognad än typiskt för Loire + fat), men producenten har nog egentligen mer tänkt att den ska vara som en bra vit Bourgogne, fast med Sauvignon-toner. Båda de vintyperna tål mycket lagring (i de fall där bourgognen undviker att bli premoxad), och generellt är fatad SB från Loire mer avsedd för lagring än "ståltanksvarianterna". Å andra sidan är det ju sällan lika mycket "synd och skam" eller barnarov att dricka vita toppviner unga, som det kan vara med röda toppviner.
Men inte heller jag har druckit mer än en Silex åt gången, och inte många totalt, så jag ägnar mig lite åt att gissa kring utvecklingen... Kanske börjar bli dags att korkskruven i en 07:a och se hur den beter sig vid tio års ålder... :)
07:an drack jag får några år sedan och trots att det inte är en stor årgång upplevde jag det piggt och trevligt med mycket kvar att ge. Värre var det med 06:an som tyvärr kändes rejält trött.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
07:an drack jag får några år sedan och trots att det inte är en stor årgång upplevde jag det piggt och trevligt med mycket kvar att ge. Värre var det med 06:an som tyvärr kändes rejält trött.
Är väl en lite generell trend för vita franska viner i de två årgångarna; 06-orna har bra kraft men har i många fall mognat fort (t.ex. snabbare än 05) medan 07 är en ungefär medelkraftig årgång med bra syra.
 
Toppen