Webblansering 16 augusti 2018

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av thunberg, 10 augusti 2018.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
    96297-01Ultreia La Claudina 15 750mlJohan Lidby Vinhandel ABBodegas y Viñedos Raul PérezVITT VINBierzo39990
    96025-01Leeuwin Art Ser Chard 14 750mlJakobsson och Söderström ABLeeuwin EstateVITT VINMargaret River575108
    99054-01Meursault Premier Cru Blagn 16 750Vinovativa ABFaiveleyVITT VINMeursault Premier Cru49530
    90116-01Schäfer Kupfergrube Ries GG 16 750Origo Wine ImportSchäfer-FröhlichVITT VINNahe48924
    96232-01Puligny Montra PC L Comb 16 750mlTryffelsvinet ABEtienne SauzetVITT VINPuligny-Montrachet Premier Cru142541
    96284-01Bod Alb Sesenta e Nove Arr 16 750mlJohan Lidby Vinhandel ABBodegas AlbamarVITT VINRías Baixas27960
    96282-01Bod Albam Alma de Mar 16 750mlJohan Lidby Vinhandel ABBodegas AlbamarVITT VINRías Baixas27960
    95313-01Ultreia de Valtuille 15 750mlJohan Lidby Vinhandel ABBodegas y Viñedos Raul PérezRÖTT VINBierzo46990
    99168-01Brunello di Mont Ris Piccolomini 12Tryffelsvinet ABCiacci PiccolominiRÖTT VINBrunello di Montalcino89848
    99057-01Chambertin Clos de Bèze GC 16 750Vinovativa ABFaiveleyRÖTT VINChambertin Clos de Bèze23256
    99067-01Clos de Vougeot GC Faiveley 1 750Vinovativa ABFaiveleyRÖTT VINClos de Vougeot149524
    99139-01Corton GC Clos Corton Faivel 16 750Vinovativa ABFaiveleyRÖTT VINCorton149524
    95307-01Echezeaux GC Loachausses 16 750 mlGullberg by Stockwine ABDomaine Anne GrosRÖTT VINEchezeaux149930
    95842-01Ech Gr Cru En Orveaux 16 750mlVinovativa ABFaiveleyRÖTT VINEchezeaux14956
    99002-01Mazis-Chambertin GC Faiveley 16 750Vinovativa ABFaiveleyRÖTT VINMazis-Chambertin179518
    99373-01Richebourg Grand Cru 16 750 mlGullberg by Stockwine ABDomaine Anne GrosRÖTT VINRichebourg369918
    91807-01Clos Fourtet 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Emilion115070

2. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Måste försöka lägga vantarna på La Claudina! Godello när den är som bäst:)

Daniel A, Omar Khayyam och thunberg gillar detta.
  3. gece

gece Man vänjer sig.

Ett stort vin, men av egenintresse måste det påpekas att det är inte för alla. Det kanske räcker som varning att säga att jag hänfördes av det första gången jag provade :cool:

MagnusH70, Daniel A och Mattias Schyberg gillar detta.
  4. LarsW

LarsW Medlem

Nu blir jag nyfiken, berätta mer! :)
    Har inte druckit mycket Bodello och inget av högre kvalitet så vitt jag vet.
    Prövar gärna nya ting, särskilt när priset inte är värre än detta.

gece gillar detta.
  5. petterkalle

Jag tycker @gece recension på CT säger ganska mycket. Läs den (årgång 2013)! Ta bästa bitarna av Chenin Blanc, Chardonnay, Marsanne och Viognier, blanda (stir not shake) och vips så har du en (bra) Godello ;) Druvan var ju nästan utdöd för mindre än tio år sedan när den började få ett litet uppsving. Detta innebär att det finns mycket gamla stockar på diverse otillgängliga platser där nere i Espagna. Jag gillar detta mycket fast givetvis finns det mycket medioker Godello också. De bästa jag druckit är just 2013 La Claudina (har två kvar;)) samt 2016 Avancia Cuvee de O. Jag har också storebror 2015 Bodegas Avancia Valdeorras hemma, också god men liiite för tungt ekad. Det är alltid bra när man föredrar den billigare...
    Men med hänsyn till @gece ´s och mitt egenintresse så måste vi dock varna känsliga vindrickare för att detta inte passar alla gommar:rolleyes:
    Passa däremot på att testa Valtuille! En riktigt j-a trevlig Mencia:D

LarsW, MagnusH70, Mats och 3 andra gillar detta.
  6. Johan Blom

Johan Blom Vinfanatiker - Bourgogne 15

Tråkigt när man la vantarna på en Domaine Anne Gros Richebourg 2015, men inte riktigt känner att plånboken tillåter att börja vertikal samla denna :/

MagnusH70 och Skrutt gillar detta.
  7. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

Blev 2 x Corton och 1 x Sesenta idag

petterkalle gillar detta.
  8. petterkalle

Fick mina 2 La Claudina :D

9. LarsW

LarsW Medlem

Beställde också 2 av nyfikenhet efter att ha läst på lite om vinet. Verkar ju hur kul som helst för en överkomlig penning.

glenn_peter gillar detta.
  10. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Kunde inte låta bli att beställa jag heller! :D

11. petterkalle

Välkomna i fördärvet :p

LarsW och Mattias Schyberg gillar detta.
  12. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Det var ju inte ens dyrt! Men jäklar om det inte levererar! ;)

glenn_peter och LarsW gillar detta.
  13. petterkalle

Ha! Då är det bara fel på din vinsmak:confused: ...och det vet jag ju att det inte är ;) Får väl skylla på flaskvariation då? Såg att den fått 94 Parkerpoäng och Valtuille hela 96 PP? Kanske ska beställa en sådan också och fylla på vertikalen?

Mattias Schyberg gillar detta.
  14. petterkalle

Sagt och gjort! Det blev en Valtuille också:p:D

Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Essle

Essle Medlem

Finewines dåliga inflytande på mig fick mig att också beställa några flaskor La Claudina. Blev även tre flaskor från Albamar...

16. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd Tekniskt ansvarig

Ingen mer som plockade Leeuwin Art Series Chardonnay? Ruskigt bra aussie-chardonnay! Plockade ett par stycken, värt att lagra och dricka inom de närmsta åren!

Omar Khayyam, glenn_peter, Skrutt och 2 andra gillar detta.
  17. Omar Khayyam

Omar Khayyam Provningsskribent

+1 (och Perezx2)

18. Trydebull

Trydebull Medlem

Är det någon som ligger inne med info om vad som händer med Clos Fourtet?

De blev ju strukna, men jag skulle gärna lägga ner några stycken så är nyfiken på om det finns nytt datum?

19. Mouton

Mouton Samlare med stor korkskruvs ångest

Nytt datum är 6/9. Fast det återstår att se, har ju valsat runt och blivit strukna sen i Mars.

Trydebull gillar detta.
  20. Trydebull

Trydebull Medlem

Ok. Tack!
    Har du kollat med Conaxess eller hittat infon någon annanstans?

Dela sidan