Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 17 maj 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
97040-01Perrier-Jouët Bel Epoq Bldbl 06 750Pernod Ricard Sweden ABPerrier-JouëtÖVRIGT VINChampagne299972
97057-06Bollinger R.D 04 1,5LArvid Nordquist Vin och SprithandelBollingerÖVRIGT VINChampagne409936
95322-06Riesling Berg Schlossberg magnumVinunic ABGeorg BreuerVITT VINRheingau117512
96150-01Batard-Montra Gra Cru 16 750mlVinitor ABDomaine Fontaine-GagnardVITT VINBâtard-Montrachet18956
96151-01Chassag-Montra Morgeot P C16 750mlVinitor ABDomaine Fontaine-GagnardVITT VINChassagne-Montrachet Premier Cru59584
96152-01Chassag-Montra Virond 16 750mlVinitor ABDomaine Marc MoreyVITT VINChassagne-Montrachet Premier Cru62584
96154-01Puligny-Montra Les Refe 16 750mlVinitor ABDomaine Marc MoreyVITT VINPuligny-Montrachet Premier Cru68572
90034-01Bonnes Mares GC Groffier16 750Tryffelsvinet ABRobert Groffier Père et FilsRÖTT VINBonnes Mares267536
90079-01Chamb Musig Amoureuses 16 750Tryffelsvinet ABRobert Groffier Père et FilsRÖTT VINChambolle-Musigny Premier Cru267536
90083-01Château Ausone 15 750 mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Emilion93996
90598-01Jusqu a l'os 13 750 mlDivine ABSine Qua NonRÖTT VINSanta Rita Hills425024
91271-01Ch Lafite Rothschild 15 750Conaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINPauillac669818
91317-01Ch Ducru Beaucaillou 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Julien160040
91807-01Clos Fourtet 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Emilion115070
95183-01Sina Qua Non Le Supplement 13 750Divine ABSine Qua NonRÖTT VINKalifornien425024
95486-01Les St-Georges PC 15 750mlVinitor ABThibault Liger-BelairRÖTT VINNuits-Saint-Georges Premier Cru111924
95487-01Richebourg Grand CruVinitor ABThibault Liger-BelairRÖTT VINRichebourg39996
95488-01Bourgogne Rouge 15 750mlVinitor ABMichel LafargeRÖTT VINBourgogne22572
95490-01Beaune Cl des Aigrots PC 15 750mlVinitor ABMichel LafargeRÖTT VINBeaune59912
95491-01Volnay Michel Lafarge 15 750 mlVinitor ABMichel LafargeRÖTT VINVolnay49560
95494-01Volnay Clos de Chenes 15 750mlVinitor ABMichel LafargeRÖTT VINVolnay99924
95757-01Montevertine 14 750mlJakobsson och Söderström ABAzienda Agricola Montevertine S.SRÖTT VINToscana44936
99390-01Chamb-Musigny PC Sentiers 16 750Tryffelsvinet ABRobert Groffier Père et FilsRÖTT VINChambolle-Musigny Premier Cru157536
99401-01Gevrey-Chambertin Groffier 16 750mlTryffelsvinet ABRobert Groffier Père et FilsRÖTT VINGevrey-Chambertin66560
99402-01Chambertin GC Clos de Beze 16 750mlTryffelsvinet ABRobert Groffier Père et FilsRÖTT VINChambertin Clos de Bèze310018
40245-02Marc de Gewurztraminer 72.5% 350mlVinunic ABDomaine Zind HumbrechtSPRITAlsace65260
[/container]
 
M

Mouton

Satan - kan vara den mest omfattande weblansering jag sett...
kommer sluta med att 70-75% dras tillbaks. I vanlig ordning. Har ju sett en hel del av dom varit aktuella i månader.
Av någon anledning känner importörer för att lansera viner dom inte alls har i lager.
 
Last edited by a moderator:

Ekdahl

Medlem
3000 kr för Perrier-Jouët Bel Epoq Bldbl 06 är skamlöst.
Köpte själv den vanliga Epoquen -06 i Tyskland för 700 kr och ser att man kan få BDBn för mindre än halva priset i Europa. Någon vill tjäna en slant på bekostnad av sitt rykte? I detta fall är ju importören också ägaren, dvs inga extra mellanhänder...
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
3000 kr för Perrier-Jouët Bel Epoq Bldbl 06 är skamlöst.
Köpte själv den vanliga Epoquen -06 i Tyskland för 700 kr och ser att man kan få BDBn för mindre än halva priset i Europa. Någon vill tjäna en slant på bekostnad av sitt rykte? I detta fall är ju importören också ägaren, dvs inga extra mellanhänder...
???
Man kan tycka att det är dyrt, men Belle Epoque BdB (som produceras i liten mängd) brukar alltid kosta drygt dubbelt så mycket som den vanliga blanc, och den kostar drygt 1000 kr via de flesta normala kanaler. Via Wine-Searcher (inloggad) hittar jag inte en enda europeisk handlare som i nuläget säljer BdB 2006:an. Den enda träffen är en felkategoriserad vanlig Belle Epoque Blanc för € 125. Det måste vara den som du uppfattat som en BdB för "mindre än halva priset"? Billigast på BdB 2004:an (inkl. moms) är Old Land för 2700 kr.
Har du hittat vanliga Belle Epoque för 700 kr inkl moms under senare är det bara att gratulera!
 

Ekdahl

Medlem
???
Man kan tycka att det är dyrt, men Belle Epoque BdB (som produceras i liten mängd) brukar alltid kosta drygt dubbelt så mycket som den vanliga blanc, och den kostar drygt 1000 kr via de flesta normala kanaler. Via Wine-Searcher (inloggad) hittar jag inte en enda europeisk handlare som i nuläget säljer BdB 2006:an. Den enda träffen är en felkategoriserad vanlig Belle Epoque Blanc för € 125. Det måste vara den som du uppfattat som en BdB för "mindre än halva priset"? Billigast på BdB 2004:an (inkl. moms) är Old Land för 2700 kr.
Har du hittat vanliga Belle Epoque för 700 kr inkl moms under senare är det bara att gratulera!
Ja, det är ju kanske en korrekt beskrivning. Vem som helst kan givetvis sätta vilket pris som helst, och egentligen är det inte det som är min painpoint om det är dyrare i Sverige eller inte.

Det är för att P-J (precis som tex Moet) så tydligt bygger ett varumärke på den internationella marknaden med pris som bärare av exklusivitet och prestige och bygger upp det med smart marknadsföring. Jag jobbar själv med marknadsföring och psykologisk påverkan och tycker det är för manipulativt (och simpelt/oelegant). Jag kan inte se att P-J B-E skall ligga en bra bit över Krug årgångsskumpor eller dubbelt över prestigerna för Pol Roger, Charles Heidsieck, Taittinger, Bollinger mfl. Eller sin egen vanliga B-E för all del. Så ja, 3000 kr är skamlöst i min värld.

Men någon får gärna bjuda mig på ett glas för att visa att jag har fel :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vem som helst kan givetvis sätta vilket pris som helst,
Fast om sk*ten säljer i tillgänglig kvantitet är ju priset rätt sätt, oavsett hur högt det är? Prissättningen följer ju marknadsekonomiska principer (med vederbörliga statliga vinstpåslag) även om själva försäljningen i vårt land sker på DDR-manér.

Jag kan inte se att P-J B-E skall ligga en bra bit över Krug årgångsskumpor eller dubbelt över prestigerna för Pol Roger, Charles Heidsieck, Taittinger, Bollinger mfl. Eller sin egen vanliga B-E för all del. Så ja, 3000 kr är skamlöst i min värld.
Du är du alltså inte en av de max 72 av rikets dryga 10 miljoner invånare som de hoppas ska köpa någon av flaskorna.
Jag har för all del heller inte tänkt köpa.
Prissättningen kan ändå vara korrekt i betydelsen att flaskorna säljer.
Om de säljer slut under webblanseringen var priset nog för lågt. Om de säljer slut inom ett år eller så (alltså överskottsflaskor som hamnar i butik), får nog priset tyvärr räknas som korrekt.
 

Ekdahl

Medlem
Fast om sk*ten säljer i tillgänglig kvantitet är ju priset rätt sätt, oavsett hur högt det är? Prissättningen följer ju marknadsekonomiska principer (med vederbörliga statliga vinstpåslag) även om själva försäljningen i vårt land sker på DDR-manér.


Du är du alltså inte en av de max 72 av rikets dryga 10 miljoner invånare som de hoppas ska köpa någon av flaskorna.
Jag har för all del heller inte tänkt köpa.
Prissättningen kan ändå vara korrekt i betydelsen att flaskorna säljer.
Om de säljer slut under webblanseringen var priset nog för lågt. Om de säljer slut inom ett år eller så (alltså överskottsflaskor som hamnar i butik), får nog priset tyvärr räknas som korrekt.
Klart det finns en marknad, precis som det finns en marknad för (ordinära) handväskor för 100000 kr. Det är ju precis därför de tar 3000 kr för vinet. Hade de tagit 1500 kr hade kanske efterfrågan varit exakt densamma, eller kanske t.o.m. lägre då man inte lägger sig i det superexklusiva segmentet längre. Det är ju lite det som är min invändning, det är så förutsägbart och karmalöst. Klart det finns folk som inte bryr sig (eller behöver bry sig) om pengar och endast vill ha det som statusmarkör eller är på jakt på det udda och ovanliga. Dessutom att skapa knapphet med liten upplaga är ett klassiskt sätt att driva upp priset och kanske t.o.m. skapa en hype om man är skicklig. Det gör ju knappast vinet bättre dock.
Sedan låter det i ditt resonemang som priser sätts på en perfekt marknad där all relevant information finns tillgänglig för alla vid rätt tillfälle. Men någon sådan marknad finns ju inte, och definitivt inte i vinvärlden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Klart det finns en marknad, precis som det finns en marknad för (ordinära) handväskor för 100000 kr. Det är ju precis därför de tar 3000 kr för vinet. Hade de tagit 1500 kr hade kanske efterfrågan varit exakt densamma, eller kanske t.o.m. lägre då man inte lägger sig i det superexklusiva segmentet längre. Det är ju lite det som är min invändning, det är så förutsägbart och karmalöst. Klart det finns folk som inte bryr sig (eller behöver bry sig) om pengar och endast vill ha det som statusmarkör eller är på jakt på det udda och ovanliga. Dessutom att skapa knapphet med liten upplaga är ett klassiskt sätt att driva upp priset och kanske t.o.m. skapa en hype om man är skicklig. Det gör ju knappast vinet bättre dock.
Sedan låter det i ditt resonemang som priser sätts på en perfekt marknad där all relevant information finns tillgänglig för alla vid rätt tillfälle. Men någon sådan marknad finns ju inte, och definitivt inte i vinvärlden.
Halleluja!
 
Klart det finns en marknad, precis som det finns en marknad för (ordinära) handväskor för 100000 kr. Det är ju precis därför de tar 3000 kr för vinet. Hade de tagit 1500 kr hade kanske efterfrågan varit exakt densamma, eller kanske t.o.m. lägre då man inte lägger sig i det superexklusiva segmentet längre. Det är ju lite det som är min invändning, det är så förutsägbart och karmalöst. Klart det finns folk som inte bryr sig (eller behöver bry sig) om pengar och endast vill ha det som statusmarkör eller är på jakt på det udda och ovanliga. Dessutom att skapa knapphet med liten upplaga är ett klassiskt sätt att driva upp priset och kanske t.o.m. skapa en hype om man är skicklig. Det gör ju knappast vinet bättre dock.
Sedan låter det i ditt resonemang som priser sätts på en perfekt marknad där all relevant information finns tillgänglig för alla vid rätt tillfälle. Men någon sådan marknad finns ju inte, och definitivt inte i vinvärlden.

Här är en länk till en bra kort artikel i decanter om sambanden kring efterfrågan och utbud för bättre viner:
http://www.decanter.com/wine-news/o...fford-on-monday-giffen-veblen-and-wine-30299/
 
Toppen