Webblansering 18 januari 2018

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av thunberg, 11 januari 2018.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
    90036-01K Syrah Powerline Est 14 750Handpicked Wines Sweden ABWines of SubstanceRÖTT VINWalla Walla Valley395324
    90548-01Hill of Grace 09 750 mlVinunic ABHenschkeRÖTT VINEden Valley499512
    90658-01Hill of Grace 10 750 mlVinunic ABHenschkeRÖTT VINEden Valley51958
    95126-01Nuits-St-Georg PC Aux Thorey 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINNuits-Saint-Georges Premier Cru119924
    95129-01Vosne-Romanée PC Aux Reignot 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée Premier Cru149924
    95133-01Volnay 1er C Clos de Ducs 15 750Moestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru123536
    95134-01Vosne-Rom PC Aux Malconsorts 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée Premier Cru229954
    95184-01Nuits St Geor PC Aux Murgers 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINNuits-Saint-Georges Premier Cru134924
    95316-01Volnay 1er Cru Fremiets 15 750 mlMoestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru72936
    99033-01Volnay 1er Cru Les Champans 15 750Moestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru88936
    99697-01Vosne-Romanée Cathiard 15 750mlMoestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée69972
    99713-01Romanée Saint-Vivant GC 15 750 mlMoestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINRomanée-St-Vivant58996

J.Lidman, Mattias Schyberg och Pontus gillar detta.
  2. Vingubben

Vingubben Medlem

Många bra Bourgoner,, det här blir jobbigt.
    Har aldrig druckit något från Charles Smith. Han får mycket publicitet men är det för vinerna?

3. Håkan

Håkan Medlem

Cathiard gör några av de renaste Borgognerna som finns. Anser Vosne Romaneerna mer köpvärda trots högre pris. Har sällan varit imponerad av Angerville. Iallafall i det längre laringsperspektivet.

Kostjan gillar detta.
  4. gece

gece Man vänjer sig.

Hill of Grace är jävligt bra... :nagelbitare:

Kostjan gillar detta.
  5. Hurdygurdyman

Hurdygurdyman Medlem

Charles Smith är en rock n roll farbror som gör viner i Parkers tycke. Dvs fläskar på med mycket av allt. Gillar du den stilen tycker jag definitivt du skall köpa en flaska eller två. Det är verkligen inget fel på hans kunnande och i mitt tycke är mycket av det han gör prisvärt. Wine Spectator rankade detta vin på plats 2 i sina lista över 2017 års 100 bästa viner.

Last edited: 15 januari 2018
    MagnusH70, Deppodi och Vingubben gillar detta.
  6. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

Jag har provat en hel del av K Vintners (Charles Smith) och mycket är riktigt kul och välgjort. Som nämns ovan är det extra allt. Kanske ingen för den som vill lagra länge.

7. Pontus

Pontus Medlem

Min erfarenhet av Charles Smiths viner är att de är väldigt fruktdrivna men med relativt varsam fathantering. Drack en Royal City 2008 för några år sen, blev imponerad. Tror definitivt stilen vinner på en del lagring, men kanske inte längre än 10-15 år.

8. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

Blir nog någon Cathiard och ett par Angerville

9. Skrutt

Skrutt Medlem

Tror du då även på enklaste Vosne Romaneen?

Daniel A gillar detta.
  10. danryd

danryd Medlem

Funderar på att testa en K Syrah bara för att känna på hatet mot webbsläppen :D

11. chambertin

chambertin Medlem

Parkeraversionen kommer ju överlagrad på det som en bonus så kör på.:D

12. Håkan

Håkan Medlem

Jag vet faktiskt inte. Jag har ändrat köpbeteende inför 2015 och håller mig mer till kvantitet. Jag har exempelvis köpt Claude Dugats Gevrey Chambertin och Dugat-Pys Bourgogne rouge och enbart ett vin av pc/tv status: Pousse de d'Or Corton Clos de Roy (för vertikalens skull). Skulle jag köpa nåt från dagens släpp vore det nog den. Jag har insett att jag hellre dricker Bourgogne vid fler tillfällen och då från något sämre lägen.

vintomas och Daniel A gillar detta.
  13. Håkan

Håkan Medlem

Jag kollade Cellartracker och nu vete f-n om jag inte försöker mig på en jakt.

Skrutt och MagnusH70 gillar detta.
  14. danryd

danryd Medlem

Glömde bort mig, men bokade en nu iaf :)

15. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Bra drag idag. Lyckades plocka på
    mig två kommun-Vosneer.

16. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Lyckades ta mer än vad jag borde. Fan. Igen.

Deppodi och Erik Nordin gillar detta.
  17. Trydebull

Trydebull Medlem

För min del var det precis tvärt om. Hade span på 12-15 flaskor, och fick tre och en i kö. Var inte riktigt på hugget och tre sekunder sen.
    Det får man betala dyrt för när det gäller websläpp. Eller, man slipper betala dyrt för det - om man nu ska försöka vara positiv. Får hitta något att tröstköpa i morgon - dock lite svårare urval...

Deppodi, vintomas, Skrutt och 1 annan gillar detta.
  18. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Vad var det du inte fick?

19. Trydebull

Trydebull Medlem

Tyvärr enklare att summera att jag fick från Cathiard:
    1 Aux Reignots
    2 Byvin
    Kö på en Romanée Saint-Vivant

Sen gick jag in och högg två K Syrah också eftersom den verkar intressant - aldrig druckit någonting från Charles Smith så
    det var bara för att ni andra pratat om den. Så ok, fem flaskor.

Inga Les Malconsorts från Cathiard och inga d'Angerville över huvud taget...

@Bror - så om du fått träff på något av ovan så låt mig hjälpa dig att bära din börda!

Deppodi, MagnusH70 och Bror gillar detta.
  20. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

2 x Champans, köplats på Clos des Ducs. Ingen V-R Malconsorts :(

Trydebull gillar detta.

Dela sidan