Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 18 januari 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
90036-01K Syrah Powerline Est 14 750Handpicked Wines Sweden ABWines of SubstanceRÖTT VINWalla Walla Valley395324
90548-01Hill of Grace 09 750 mlVinunic ABHenschkeRÖTT VINEden Valley499512
90658-01Hill of Grace 10 750 mlVinunic ABHenschkeRÖTT VINEden Valley51958
95126-01Nuits-St-Georg PC Aux Thorey 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINNuits-Saint-Georges Premier Cru119924
95129-01Vosne-Romanée PC Aux Reignot 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée Premier Cru149924
95133-01Volnay 1er C Clos de Ducs 15 750Moestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru123536
95134-01Vosne-Rom PC Aux Malconsorts 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée Premier Cru229954
95184-01Nuits St Geor PC Aux Murgers 15 750Moestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINNuits-Saint-Georges Premier Cru134924
95316-01Volnay 1er Cru Fremiets 15 750 mlMoestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru72936
99033-01Volnay 1er Cru Les Champans 15 750Moestue Grape Selections ABDomaine Marquis d'AngervilleRÖTT VINVolnay Premier Cru88936
99697-01Vosne-Romanée Cathiard 15 750mlMoestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINVosne-Romanée69972
99713-01Romanée Saint-Vivant GC 15 750 mlMoestue Grape Selections ABSylvain CathiardRÖTT VINRomanée-St-Vivant58996
[/container]
 

Vingubben

Medlem
Många bra Bourgoner,, det här blir jobbigt.
Har aldrig druckit något från Charles Smith. Han får mycket publicitet men är det för vinerna?
 

Håkan

Medlem
Cathiard gör några av de renaste Borgognerna som finns. Anser Vosne Romaneerna mer köpvärda trots högre pris. Har sällan varit imponerad av Angerville. Iallafall i det längre laringsperspektivet.
 
Många bra Bourgoner,, det här blir jobbigt.
Har aldrig druckit något från Charles Smith. Han får mycket publicitet men är det för vinerna?
Charles Smith är en rock n roll farbror som gör viner i Parkers tycke. Dvs fläskar på med mycket av allt. Gillar du den stilen tycker jag definitivt du skall köpa en flaska eller två. Det är verkligen inget fel på hans kunnande och i mitt tycke är mycket av det han gör prisvärt. Wine Spectator rankade detta vin på plats 2 i sina lista över 2017 års 100 bästa viner.
 
Last edited:

MagnusH70

Medlem
Jag har provat en hel del av K Vintners (Charles Smith) och mycket är riktigt kul och välgjort. Som nämns ovan är det extra allt. Kanske ingen för den som vill lagra länge.
 

Pontus

Medlem
Min erfarenhet av Charles Smiths viner är att de är väldigt fruktdrivna men med relativt varsam fathantering. Drack en Royal City 2008 för några år sen, blev imponerad. Tror definitivt stilen vinner på en del lagring, men kanske inte längre än 10-15 år.
 

Skrutt

Medlem
Cathiard gör några av de renaste Borgognerna som finns. Anser Vosne Romaneerna mer köpvärda trots högre pris. Har sällan varit imponerad av Angerville. Iallafall i det längre laringsperspektivet.
Tror du då även på enklaste Vosne Romaneen?
 

Håkan

Medlem
Tror du då även på enklaste Vosne Romaneen?
Jag vet faktiskt inte. Jag har ändrat köpbeteende inför 2015 och håller mig mer till kvantitet. Jag har exempelvis köpt Claude Dugats Gevrey Chambertin och Dugat-Pys Bourgogne rouge och enbart ett vin av pc/tv status: Pousse de d'Or Corton Clos de Roy (för vertikalens skull). Skulle jag köpa nåt från dagens släpp vore det nog den. Jag har insett att jag hellre dricker Bourgogne vid fler tillfällen och då från något sämre lägen.
 

Trydebull

Medlem
Lyckades ta mer än vad jag borde. Fan. Igen.

För min del var det precis tvärt om. Hade span på 12-15 flaskor, och fick tre och en i kö. Var inte riktigt på hugget och tre sekunder sen.
Det får man betala dyrt för när det gäller websläpp. Eller, man slipper betala dyrt för det - om man nu ska försöka vara positiv. Får hitta något att tröstköpa i morgon - dock lite svårare urval...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
För min del var det precis tvärt om. Hade span på 12-15 flaskor, och fick tre och en i kö. Var inte riktigt på hugget och tre sekunder sen.
Det får man betala dyrt för när det gäller websläpp. Eller, man slipper betala dyrt för det - om man nu ska försöka vara positiv. Får hitta något att tröstköpa i morgon - dock lite svårare urval...
Vad var det du inte fick?
 

Trydebull

Medlem
Vad var det du inte fick?

Tyvärr enklare att summera att jag fick från Cathiard:
1 Aux Reignots
2 Byvin
Kö på en Romanée Saint-Vivant

Sen gick jag in och högg två K Syrah också eftersom den verkar intressant - aldrig druckit någonting från Charles Smith så
det var bara för att ni andra pratat om den. Så ok, fem flaskor.

Inga Les Malconsorts från Cathiard och inga d'Angerville över huvud taget...

@Bror - så om du fått träff på något av ovan så låt mig hjälpa dig att bära din börda!
 
Toppen