Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 19 april 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerBeskrivningLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
96134-01Sketch Raul Pérez 16 750 mlJohan Lidby Vinhandel ABBodegas y Viñedos Raul PérezVITT VINRías Baixas45960
96254-01Zeltinger Sonn Ri Aus*** gold14 750Carovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel779120
96256-01Saarburger Rausch Ries Aus*** wh 14Carovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel749120
96258-01Zeltinger Schlossb Ri Aus wh 14 750Carovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel749120
96259-01Saarburger Rau Ries Ausl*** gold 14Carovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel749120
96260-02Zeltinger Son Ries Beeren* 11 375mlCarovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel72960
96261-02Zeltinger Sonnenuhr Riesling TrockeCarovin ABWeingut Markus MolitorVITT VINMosel110060
92055-01Guímaro Finca Pombeiras 15 750Johan Lidby Vinhandel ABGuimaroRÖTT VINRibeira Sacra39918
92065-01Guímaro Finca Capeliños 15 750 mlJohan Lidby Vinhandel ABGuimaroRÖTT VINRibeira Sacra39948
[/container]
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bara som en förklaring för den som inte känner till Molitors system att namnge viner och indikera deras restsötma:
- Guldkapsel är söta viner - t.ex. en Auslese eller Spätlese med "förväntad sötma".
- Vit kapsel är torra viner
- Grön kapsel (inga i detta släpp) är viner på "feinherb"-nivå, d.v.s. med viss restsötma. (De hade kunnat kallas för halvtorra om det inte vore så att det begreppet på svenska redan var kidnappat för bl.a. Spätlese med fullskalig sötma.)

Två Auslese i detta släpp är alltså torra, och två är söta. Många producenter har sedan ganska länge slutat använda kombinationen "Auslese trocken", efter att VDP tyckte att det förvirrade kunderna. Men Molitor producerar fortsatt torra viner med prädikatet Auslese. (Jag är dock osäkra på om de formellt anges som Auslese trocken på etiketten, men jag tror åtminstone att det står något på engelska om smakprofil på baksidan.) Molitor brukar för övrigt få bra omdömen för alla tre "färgvarianter" enligt ovan, och inte minst bra omdöme på Auslese-nivån.

Kvalitetsnivån inom prädikatet indikeras, särskilt på Auslesenivån, med antal stjärnor. (Auslese ** och Auslese *** är de man ser mest, men jag har sett Auslese * från "udda" vingårdar.) Andra producenter använder guldkapsel som ett tillägg på särskilt bra viner. Hos Molitor får de istället en extra stjärna.

Sedan går det inte att sticka under stol med att 2013 (syrastinn och gjord för evigheten) och 2015 (både fin druvmognad, koncentration och bra syra - perfekt balans) har bättre rykte än 2014 (i och för sig helt OK i någorlunda sval stil, men "inget extra") i Tyskland.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 (i och för sig helt OK i någorlunda sval stil, men "inget extra") i Tyskland
Enligt Molitor själv så var 2014 underskattad i Mosel. Det var väldigt fuktigt innan skörd så mycket av skörden blev "botrytisskadad" vilket innebär att saffran är en genomgående smaksensation hos Molitors viner från 2014. Jag gillade denna årgång bäst när jag var där i somras. Klart mindre syra än 2013 och 2015 borgar för tidigare peak så jag hade flest 2014 med mig hem... *. **, *** hos Molitor är en kvalitetsindikation. Olika * från samma år och samma (bra) vingård indikerar tidig * eller sen *** skörd dvs en vit kapsel *** kommer ändå att vara rätt söt...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En liten komplettering till ovan: * indikerar också givetvis kvalitetsurval av druvorna. I en *** flaska är det endast de mest perfekta druvorna som finns med. Vinifikationen kan givetvis också vara ngt annorlunda. Då är det nog så att saffransinslaget på *** 2014 troligtvis blir mindre eftersom druvorna väljs ut manuellt. Jag har några Auslese ** från 2014 som jag ej smakat ännu. Återkommer om hypotesen är sann eller falsk.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Definitivt inte, vit kapsel är torr och inget annat. Det du beskriver är de som betecknas grön kapsel.
Känns som att jag varit med i den här diskussionen innan i annan trådo_O:)? Ja, vit kapsel är torr. Men "torr" i Tyskland kan betyda upp till 9g/l socker. 9g/l uppfattar jag som söt i mina smaklökar. Jag tror att en Auslese (som redan skördas sent) med *** = väldig sent + noggrann druvsortering kan hamna i den övre delen av "torr"? Bara en känsla. Nu vet jag att Molitor aldrig vill prata residualsocker så hos honom är det något man inte får reda på. Själv är jag ganska känslig för alltför söta rieslings - iaf unga sådana då jag tycker det tar tid att få balans mellan sötman och syran. Nu får jag ändå krypa till korset och erkänna att efter den gigantiska provningen (>20 viner) hos Molitor i somras så hade jag mer grön (feinherb) än vit kapsel med mig hem då jag tyckte att de flesta Molitors med vit kapsel och utan *:eek:r var så krispigt torra att smaken försvann emedan feinherb var bara en aning söt med härliga smaker..
Jag sitter nu på en solig altan med 2011 Molitor Wehlener Sonnenuhr Spätlese (vit) och njuter:p (den är torr även i min mun)
 

Skrutt

Medlem
Känns som att jag varit med i den här diskussionen innan i annan trådo_O:)? Ja, vit kapsel är torr. Men "torr" i Tyskland kan betyda upp till 9g/l socker. 9g/l uppfattar jag som söt i mina smaklökar. Jag tror att en Auslese (som redan skördas sent) med *** = väldig sent + noggrann druvsortering kan hamna i den övre delen av "torr"? Bara en känsla. Nu vet jag att Molitor aldrig vill prata residualsocker så hos honom är det något man inte får reda på. Själv är jag ganska känslig för alltför söta rieslings - iaf unga sådana då jag tycker det tar tid att få balans mellan sötman och syran. Nu får jag ändå krypa till korset och erkänna att efter den gigantiska provningen (>20 viner) hos Molitor i somras så hade jag mer grön (feinherb) än vit kapsel med mig hem då jag tyckte att de flesta Molitors med vit kapsel och utan *:eek:r var så krispigt torra att smaken försvann emedan feinherb var bara en aning söt med härliga smaker..
Jag sitter nu på en solig altan med 2011 Molitor Wehlener Sonnenuhr Spätlese (vit) och njuter:p (den är torr även i min mun)
Bara han inte hade så tråkiga ettiketter, den gode MM. De ser ut ungefär som veckans läxa på en skrivmaskinskurs. Men jag får försöka se flaskorna som minimalistiskt fina, eftersom en del av dem bor hos mig.
 

Skrutt

Medlem
Ser trögt ut för Molitor, en Finca Pombeiras lyckades man dock knipa! :)
Trodde att åtminstone Trockenbeerenauslesen med 98.4p på CellarTracker (Flaskan har enligt SBs knappa produktbeskrivning ingen stjärna, vilket jag inte tror beror på slarv eftersom årgången är 2010, och därför är det detta vin vi talar om: https://www.cellartracker.com/wine....DW1281038_1_K6433eabbef861e01e1d485485517a641 ) skulle försvinna rätt snabbt. Men priset är kanske en aning för högt då.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Känns som att jag varit med i den här diskussionen innan i annan trådo_O:)? Ja, vit kapsel är torr. Men "torr" i Tyskland kan betyda upp till 9g/l socker. 9g/l uppfattar jag som söt i mina smaklökar.
Då har du en helt egen terminologi...!
Max 9 g/l betecknas som torrt i hela EU, förutsatt att syranivån är hög, inte bara i Tyskland. Alltså inte "torrt" inom citationstecken, utan trocken, sec, seco o.s.v. på alla officiella språk i EU när de används på vinetiketter. (Avvikande regler för mousserande viner dock.) I Nya Världen är det inte ovanligt att man kostar på sig "dry" eller "dry style" fast man ligger en bit ovanför 10 g/l. "Knastertorrt" (som inte har en etikettsbeteckning) brukar innebära ca 4 g/l eller lägre - tänk klassisk chablis. Så i ditt fall antar jag att det är skillnaden mellan ca 4 g/l och 7-9 g/l som innebär att du anser att ett vin blir "sött"!
Viner som SB kallar halvtorra (detta språkbruk saknar dock internationell motsvarighet) ligger ofta runt 50 g/l (en medeltung Spätlese), och kan i vissa fall ligga uppåt 100 g/l (en tung Spätlese, tänk t.ex. Robert Weil). Alltså långt över det du kallar "sött".
Söta viner i enlighet med insorteringen på SB ligger ofta på 100 g/l-150 g/l, och ibland på 200+ g/l.
Har därför lite svårt att få det att gå ihop med att du säger att 9 g/l är "sött". Tyvärr kommer du knappast att få resten av vinvärlden att kalibrera om sin uppfattning med en faktor 10 eller mer var gränsen för sött går.
 

Trydebull

Medlem
Trodde att åtminstone Trockenbeerenauslesen med 98.4p på CellarTracker (Flaskan har enligt SBs knappa produktbeskrivning ingen stjärna, vilket jag inte tror beror på slarv eftersom årgången är 2010, och därför är det detta vin vi talar om: https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1281038&searchId=87C5BA47#selected%3DW1281038_1_K6433eabbef861e01e1d485485517a641 ) skulle försvinna rätt snabbt. Men priset är kanske en aning för högt då.

Jag köpte de röda och var spekulant på denna men också 2011: an. Men landade på att jag tyckte att de var högt prissatta... Kan hända att jag ångrar mig om 10-15 år...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Då har du en helt egen terminologi...!
Max 9 g/l betecknas som torrt i hela EU, förutsatt att syranivån är hög, inte bara i Tyskland. Alltså inte "torrt" inom citationstecken, utan trocken, sec, seco o.s.v. på alla officiella språk i EU när de används på vinetiketter. (Avvikande regler för mousserande viner dock.) I Nya Världen är det inte ovanligt att man kostar på sig "dry" eller "dry style" fast man ligger en bit ovanför 10 g/l. "Knastertorrt" (som inte har en etikettsbeteckning) brukar innebära ca 4 g/l eller lägre - tänk klassisk chablis. Så i ditt fall antar jag att det är skillnaden mellan ca 4 g/l och 7-9 g/l som innebär att du anser att ett vin blir "sött"!
Viner som SB kallar halvtorra (detta språkbruk saknar dock internationell motsvarighet) ligger ofta runt 50 g/l (en medeltung Spätlese), och kan i vissa fall ligga uppåt 100 g/l (en tung Spätlese, tänk t.ex. Robert Weil). Alltså långt över det du kallar "sött".
Söta viner i enlighet med insorteringen på SB ligger ofta på 100 g/l-150 g/l, och ibland på 200+ g/l.
Har därför lite svårt att få det att gå ihop med att du säger att 9 g/l är "sött". Tyvärr kommer du knappast att få resten av vinvärlden att kalibrera om sin uppfattning med en faktor 10 eller mer var gränsen för sött går.
Nu missuppfattar du mig Tomas. Jag vill inte få andra att ändra uppfattning om vad som är sött eller inte utan det är bara upplevelsen i min mun. Jag gillar väldigt torra rieslings (även pinot gris och gewurts) på kanske < 6-7g/l. Över detta tycker jag att det blir lite för sött för mig. Sen har jag problem upp till ca 100g/l för då blir de riktigt söta och får andra användningsområden. Jag uppskattar en riktigt söt gewurts till ex anklever. Pierre Frick har en Gewurtstraminer med bara 3g/l som jag tycker är enastående och Markus Molitor uppger inte sockerhalten så för mig gäller det att prova sig fram där. Viner med mer syra kan "bära" lite mer socker så årgångar skiljer sig också åt för känslan i min mun. Jag tänker inte försöka kalibrera om vinvärlden utan bara försöka kalibrera mina vininköp enligt mina preferenser.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag köpte de röda och var spekulant på denna men också 2011: an. Men landade på att jag tyckte att de var högt prissatta... Kan hända att jag ångrar mig om 10-15 år...
Jag är också klar spekulant på TBA 2010 men tycker också att priset är ca 300.- för högt för att köpa. Jag kommer säkert att ångra mig om mindre än 10 år ;)
 

Bastardo

Medlem
Jag är också klar spekulant på TBA 2010 men tycker också att priset är ca 300.- för högt för att köpa. Jag kommer säkert att ångra mig om mindre än 10 år ;)
Om man gillar stilen och vet hur de smakar så är priset billigt i jämförelse med viner i samma kvalitet. :) Folk gnäller inte det minsta om champagne kostar flera tusen kronor per flaska, men vill inte betala vad tyska kvalitetsviner kostar. ;) En riktig bra TBA har lätt över 300 gram restsocker i sig, men det vinet är ändå i balans då syran ligger också väldigt högt. Men det är klart att det är frågan om tycke och smak. Minimikravet för TBA är ungefär 150 gram socker per liter och det är nästan alltid frågan om ganska svaga viner, cirka 5,5% och lite till.
Det är kanske lite bortkastade pengar i ditt fall om du är så känslig mot sötma, även med små mängder som 9 g/l och med en väldig hög syra. :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Då har du en helt egen terminologi...!
Max 9 g/l betecknas som torrt i hela EU, förutsatt att syranivån är hög, inte bara i Tyskland. Alltså inte "torrt" inom citationstecken, utan trocken, sec, seco o.s.v. på alla officiella språk i EU när de används på vinetiketter. (Avvikande regler för mousserande viner dock.) I Nya Världen är det inte ovanligt att man kostar på sig "dry" eller "dry style" fast man ligger en bit ovanför 10 g/l. "Knastertorrt" (som inte har en etikettsbeteckning) brukar innebära ca 4 g/l eller lägre - tänk klassisk chablis. Så i ditt fall antar jag att det är skillnaden mellan ca 4 g/l och 7-9 g/l som innebär att du anser att ett vin blir "sött"!
Viner som SB kallar halvtorra (detta språkbruk saknar dock internationell motsvarighet) ligger ofta runt 50 g/l (en medeltung Spätlese), och kan i vissa fall ligga uppåt 100 g/l (en tung Spätlese, tänk t.ex. Robert Weil). Alltså långt över det du kallar "sött".
Söta viner i enlighet med insorteringen på SB ligger ofta på 100 g/l-150 g/l, och ibland på 200+ g/l.
Har därför lite svårt att få det att gå ihop med att du säger att 9 g/l är "sött". Tyvärr kommer du knappast att få resten av vinvärlden att kalibrera om sin uppfattning med en faktor 10 eller mer var gränsen för sött går.
Kanonbra, Tomas!
Dig ska man inte gärna argumentera emot vad gäller vinernas tekniska och sensoriska egenskaper … :)
Ska vi inte bilda två nya sektioner här? En som gillar enbart ultratorra viner och en som gillar ultrasöta viner. ;)
P.S. För alla: kom gärna med exempel för riktigt överjävligt sura och ultratorra viner med max tre gram socker per liter så vet jag vad ska jag försöka att undvika!
Varför kan man inte söka sådana hos bolis, när det går att söka för supersöta viner?
 
Last edited:

jrick

Medlem
Kanonbra, Tomas!
Dig ska man inte gärna argumentera emot vad gäller vinernas tekniska och sensoriska egenskaper … :)
Ska vi inte bilda två nya sektioner här? En som gillar enbart ultratorra viner och en som gillar ultrasöta viner. ;)
P.S. För alla: kom gärna med exempel för riktigt överjävligt sura och ultratorra viner med max tre gram socker per liter så vet jag vad ska jag försöka att undvika!
Varför kan man inte söka sådana hos bolis, när det går att söka för supersöta viner?
Det går väl, bara att söka på smakklocka 12 på fruktsyra och kategori torra viner. Tror dock att få efterfrågar en funktion för att hitta viner man inte tror sig tycka om, vanligare att göra tvärtom.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det går väl, bara att söka på smakklocka 12 på fruktsyra och kategori torra viner. Tror dock att få efterfrågar en funktion för att hitta viner man inte tror sig tycka om, vanligare att göra tvärtom.

Har ingen synpunkt på torrt eller sött i denna diskussion... men skillnaden mellan att defeniera vad man inte tycker om resp gillar är väl ganska 0 eller 1 (dikotomi, dvs allt måste höra till ena delen eller den andra). Vilket skulle betyda att det beror på hur man beskriver vad man gillar respektive inte gillar, dvs att beskriva vad man inte gillar har ingen definitionsmässig skillnad mot vad man gillar....;)

dvs om man vill definiera vad man gillar rep inte gillar kan det vara ganska mycket enklare att välja det ena framför det andra.... Det vet de flesta som jobbat med programmering...

Skulle jag själv välja hade det nog varit en icke gilla definition. Kanske de övriga på forumet är av annan åsikt?
 
Last edited:
Toppen