Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 mars 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är dags för ett gäng nya SMS-lån och inställda semesterplaner :D
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
95457-01Romanée-Saint-Vivant GC 14 750mlVinunic ABDomaine de la Romanée ContiRÖTT VINRomanée-St-Vivant99009
95741-01La Tâche Grand Cru 14 750mlVinunic ABDomaine de la Romanée ContiRÖTT VINLa Tâche135006
95742-01Grands Echézeaux GC 14 750mlVinunic ABDomaine de la Romanée ContiRÖTT VINGrands Échézeaux62505
95743-01Richebourg Grand Cru 14 750mlVinunic ABDomaine de la Romanée ContiRÖTT VINRichebourg99006
99140-01Echèzeaux Grand Cru 14 750 mlVinunic ABDomaine de la Romanée ContiRÖTT VINEchezeaux42506
99251-01Brunello di Montalc Salvioni 13 750Fine Wines Sweden ABSalvioniRÖTT VINBrunello di Montalcino110036
[/container]
 

LarsW

Medlem
Frestande... men tror jag väntar på 2015... :D

...I wish.:oops:

Snabbt överslag: För bara lite drygt 325 långsjalar kan man kamma hem hela släppet!
 
Last edited:

Silex

Medlem
Hur ser egentligen prisutvecklingen ut? För ett år som 2014, vad tror ni man kan sälja en flaska La Tache för om ett år via Bukowskis? Är det värt att försöka få en flaska som ren investering på 1-2 års sikt?
 

Silex

Medlem
Om det är samma flaska vi pratar om får du en liten indikation på en 2012:a om en dag.
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D009/lots/department/all/search/tache?utf8=✓

Här är priserna för auktionen i december.
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D008/lots/department/all/search/tache?utf8=✓
Tack! Självklart rätt ställe att kika. Jag ser att det t o m finns en 2014 Romanée-St-Vivant från DRC på nuvarande auktion och där ligger utrop på 10,000kr och högsta bud just nu på 8,200kr. Men med tanke på osäkra och svajiga börsen så kanske en flaska högkvalitativ bourgogne är en säkrare investering ;-) Synd bara att de tar så mycket betalt även av säljaren på auktionerna.
 

chambertin

Medlem
Hur ser egentligen prisutvecklingen ut? För ett år som 2014, vad tror ni man kan sälja en flaska La Tache för om ett år via Bukowskis? Är det värt att försöka få en flaska som ren investering på 1-2 års sikt?
Tycker kanske att röd Bourgogne i allmänhet (och DRC i synnerhet) inte behöver mer spekulativa inslag men det är säkert inget dåligt köp om du lyckas få en flaska och sedan säljer den på auktion.

Dom som kommer att jubla allra mest blir väl dock Bukowskis (om du säljer i Sverige) som tar merparten av den eventuella vinsten.
(Slagpris=30kSEK ger Bukowskis+staten 11250kr och du får väl ut 18750kr då om jag räknat rätt)
 

Silex

Medlem
Tycker kanske att röd Bourgogne i allmänhet (och DRC i synnerhet) inte behöver mer spekulativa inslag men det är säkert inget dåligt köp om du lyckas få en flaska och sedan säljer den på auktion.

Dom som kommer att jubla allra mest blir väl dock Bukowskis (om du säljer i Sverige) som tar merparten av den eventuella vinsten.
(Slagpris=30kSEK ger Bukowskis+staten 11250kr och du får väl ut 18750kr då om jag räknat rätt)
Håller helt med dig här på båda punkterna. Det var mer en fundering än något jag faktiskt tänker göra. Jag ser helst att vinerna faktiskt köps och dricks av någon som uppskattar dem.
Att avgifterna ser ut som de gör på Bukowskis är väl bara att acceptera om man vill sälja i Sverige. Dock har det ju visat sig att vissa viner säljs för relativt höga priser i Sverige och det är kanske så man skall tänka om man faktiskt vill tjäna pengar just på svenska auktionen. Verkar ju bättre att köpa en låda champagne av låg/medel kvalitet från bra årgång (typ Palmer) än en flaska DRC för försäljning på Bukowskis.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hmm, lite andra priser tror jag bestämt. La Tache < 10 Tsek
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det kostade under 10 kkr på privatimporten, alltså? Jag trodde att webblanseringarna låg bättre i pris än så, överlag i alla fall.
Det är väl ett försök att få bort spekulationsköp!
Vid privatimport så vet dom vem som köper och vilket nummer flaskan har, här tappar dom kontrollen och blir tvungen att höja priset lite!?
Så om alla bara slutade köpa för att tjäna pengar och istället drack godsakerna så kanske vi skulle slippa dom vansinniga andrahandspriserna!
 
Toppen