Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 23 oktober 2014

energia

Medlem
Finns det någon fin lista med artiklar och antal av inköpa varor för nästa webblansering?
Man har ju börjat bli lite bortskämd nu :)
 

Skrutt

Medlem
Jag minns att jag misslyckades med att klicka hem 2010 Deus Ex Machina för knappt två år sedan. Det kanske man ska vara lika glad för med tanke på färgstarka inlägg som dessa: http://www.finewines.se/threads/provocerad-av-clos-st-jean.1663/

Där handlade det förstås mest om årgång 2007. Vad gäller 2012 så noterar jag att två av tre inlägg på CT använder orden "superb balance" vilket står i bjärt kontrast till tråden ovan.

Någon kanske kan jämföra 2007 med t.ex. 2010, som också ligger ruskigt högt på CT.

Men jag kommer nog att prioritera annat även om superlativen haglar. Det får inte bli för mycket av blandade ströflaskor i källaren och några 10or fick jag som sagt inte tag på när det begav sig.
 
Last edited:
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Jo, man funderar ju på om Machina är så pass bra som bedömmarna menar... Alltid svårt det där, smaken är som baken.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nu har Mugniers viner försvunnit från websläppet ?
Hur svårt kan det vara att ha koll en vecka innan vinerna ska släppas !!!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag drack Machina för första gången förra året, och jag tyckte det var ett fantastiskt vin! Dock så var det här precis i början av mitt "findrickande" (i brist på bättre ordval), och jag tror inte att jag hade blivit lika entusiastisk idag som då. Jag är dock övertygad om att vinet och likväl stilen är något som passar mina smaklökar, så jag tänker köpa det i år igen. Den här gången ska de dock få vila ett bra tag i källaren!
 

Vino fino

Medlem
En gång är ingen gång och två gånger är en vana? Är det Rousseau-tjuven från förra webblanseringen som slagit till igen?
Vårt Monopol påminner inte sällan om vissa historiska stater som inte längre finns.

Jag skulle inte bli förvånad (men ganska road) om de vid nästa webblansering flimrade till hemsidan kl 10:00 och sedan började streama en klassisk konsert istället för "gå till bokning". En fin gammal etablerad tradition när man inte vill eller behöver förklara sig för det obildade folket.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
En gång är ingen gång och två gånger är en vana? Är det Rousseau-tjuven från förra webblanseringen som slagit till igen?
I såna fall vill jag komma i kontakt med honom.
kan nöja mej med en splitlåda Musigny/Chambertin för ett fördelaktigt
pris vid en snabb affär.
 

Håkan

Medlem
Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
Jag använde begreppet "Rousseau-tjuven" som hänvisning till Systembolagets förklaring "har försvunnit från leverantörens lager" (webblanseringen 9 okt). Om det verkligen rör sig om en tjuv vet jag ju egentligen inte. Man kan principiellt tänka sig flera förklaringar till att viner försvinner eller "försvinner" omedelbart före en webblansering:
(1) Det rör sig verkligen om en tjuv. I så fall nästan helt säkert ett insider-jobb om sådär 12-24 mycket eftertraktade flaskor försvinner, snarare än en blandad lastbilslast. (För den som inte kan skilja exakt vilka flaskor som är vilka, eller inte har tid att välja vad man tar vid en smash&grab-kupp måste det vara mycket mer attraktivt att stjäla spritflaskor än vin - högre genomsnittligt pris per flaska, mer etablerad svart marknad = lättare att sälja vidare, mindre nogräknade kunder vad gäller äkthet och hur varorna lagrats.)
(2) Importören vill inte längre sälja till Systembolaget, och hittar på en dålig ursäkt för att inte leverera flaskorna. Anledningen kan t.ex. vara att importören vill sälja hela allokeringen till restauranger för att hålla dem på gott humör, behålla vinerna i sin privata källare, att den säljs till utvalda privatpersoner snarare än slumpmässiga snabbklickare, att det blir mer lönsamt att sälja direkt till auktionsmarknaden, eller att det blir mer lönsamt att vidareförsälja till någon utländsk raritetshandlare. Tänk er t.ex. att någon Hong Kong-firma erbjuder sig att köpa de mest attraktiva vinerna till dubbelt eller tre gånger så mycket som SB betalar? (Genom att göra försök att plundra andra länders allokeringar direkt från importör kan man ju undvika de problem med förfalskningar som bekymrar allt fler.) Det som förut var t.ex. 30% marginal blir då 186% eller 328% marginal för importören. Även om antalet flaskor är löjligt få kan det då faktiskt börja bli lite pengar.
(3) Systembolaget har klantat sig - t.ex. genom att ha en tjuv på sitt lager - men gör som de nästan alltid gör och skyller på importören istället.

Notera att jag skriver principiellt. De flesta av förklaringarna innebär ju att någon har dålig vandel, och det har jag ingen aning om. Jag ägnar mig alltså inte åt att hävda att småimportören X gör sig skyldig till (2) eller att lagerarbetarna hos Y är tjuvar, då detta ju kunde riskera att vara förtal.

Jag är för övrigt väldigt förvånad om leveransen till Systembolaget sker så sent som en vecka före lansering, d.v.s. att man upptäcker några dagar innan att man inte fått något/inte kommer att få något och måste stryka varorna från lanseringen!
 

Vino fino

Medlem
Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
För någon månad sedan när jag själv nervöst satt och väntade på bokade varor från en webblansering ringde jag leverantören för att höra hur det stod till. De påstod att artiklar till webblanseringar skickas till SB:s depå flera veckor innan lansering.

Om det stämmer, och ändringarna är så pass sena som de har varit på slutet, så borde flaskorna ha försvunnit från depån, inte från leverantör.

Skulle vara intressant att höra en kommentar från Propagandachefen Lennart Agén
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
Fortsättningsvis får väl importörerna förse de mest attraktiva toppbourgognerna med ytteremballage som har text av typen "Umbala", "Castillo de Gredos" eller "Kopparbergs päroncider".
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Skulle vara intressant att höra en kommentar från Propagandachefen Lennart Agén
Skulle också vara intressant att fråga honom vart jag ska vända mej för att få tag
i vin ifrån dessa producenter.
Det här måste ju ett monopol kunna fixa för mej, eftersom beställa på nätet
från ett annat land måste väl vara uteslutet.....eller !?
 

sunqan

Vinös
Skulle också vara intressant att fråga honom vart jag ska vända mej för att få tag
i vin ifrån dessa producenter.
Det här måste ju ett monopol kunna fixa för mej, eftersom beställa på nätet
från ett annat land måste väl vara uteslutet.....eller !?

privatimport såklart... du hittar nån som säljer, fyller i systembolagets blankett de kontaktar säljaren, får en offert. Sedan får du ett prisförslag, accepterar du lägger de en beställningoch sedan kan du hämta ut varorna i butik.
Finns det nåt annat sätt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
privatimport såklart... du hittar nån som säljer, fyller i systembolagets blankett de kontaktar säljaren, får en offert. Sedan får du ett prisförslag, accepterar du lägger de en beställningoch sedan kan du hämta ut varorna i butik.
Finns det nåt annat sätt?
Får de en offert om @Kostjan ber att få köpa ett stadigt 6-pack Armand Rousseau Chambertin, Mugnier Musigny eller andra "allokeringsbourgogner"? Man kan ju också försöka den modellen med t.ex. Selosse vingårdsbetecknade champagner.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
privatimport såklart... du hittar nån som säljer, fyller i systembolagets blankett de kontaktar säljaren, får en offert. Sedan får du ett prisförslag, accepterar du lägger de en beställningoch sedan kan du hämta ut varorna i butik.
Finns det nåt annat sätt?
Antar inte det, Tack för tipset........
 

sunqan

Vinös
Får de en offert om @Kostjan ber att få köpa ett stadigt 6-pack Armand Rousseau Chambertin, Mugnier Musigny eller andra "allokeringsbourgogner"? Man kan ju också försöka den modellen med t.ex. Selosse vingårdsbetecknade champagner.

Det är ju upp till köparen att hitta en tillförlitlig leverantör :) detta är väl dessutom enda lagliga sättet för privatpersoner att köpa alkohol från 3e land (dvs utanför eu).
 

MD

Medlem
Jag använde begreppet "Rousseau-tjuven" som hänvisning till Systembolagets förklaring "har försvunnit från leverantörens lager" (webblanseringen 9 okt). Om det verkligen rör sig om en tjuv vet jag ju egentligen inte. Man kan principiellt tänka sig flera förklaringar till att viner försvinner eller "försvinner" omedelbart före en webblansering:
(1) Det rör sig verkligen om en tjuv. I så fall nästan helt säkert ett insider-jobb om sådär 12-24 mycket eftertraktade flaskor försvinner, snarare än en blandad lastbilslast. (För den som inte kan skilja exakt vilka flaskor som är vilka, eller inte har tid att välja vad man tar vid en smash&grab-kupp måste det vara mycket mer attraktivt att stjäla spritflaskor än vin - högre genomsnittligt pris per flaska, mer etablerad svart marknad = lättare att sälja vidare, mindre nogräknade kunder vad gäller äkthet och hur varorna lagrats.)
(2) Importören vill inte längre sälja till Systembolaget, och hittar på en dålig ursäkt för att inte leverera flaskorna. Anledningen kan t.ex. vara att importören vill sälja hela allokeringen till restauranger för att hålla dem på gott humör, behålla vinerna i sin privata källare, att den säljs till utvalda privatpersoner snarare än slumpmässiga snabbklickare, att det blir mer lönsamt att sälja direkt till auktionsmarknaden, eller att det blir mer lönsamt att vidareförsälja till någon utländsk raritetshandlare. Tänk er t.ex. att någon Hong Kong-firma erbjuder sig att köpa de mest attraktiva vinerna till dubbelt eller tre gånger så mycket som SB betalar? (Genom att göra försök att plundra andra länders allokeringar direkt från importör kan man ju undvika de problem med förfalskningar som bekymrar allt fler.) Det som förut var t.ex. 30% marginal blir då 186% eller 328% marginal för importören. Även om antalet flaskor är löjligt få kan det då faktiskt börja bli lite pengar.
(3) Systembolaget har klantat sig - t.ex. genom att ha en tjuv på sitt lager - men gör som de nästan alltid gör och skyller på importören istället.

Notera att jag skriver principiellt. De flesta av förklaringarna innebär ju att någon har dålig vandel, och det har jag ingen aning om. Jag ägnar mig alltså inte åt att hävda att småimportören X gör sig skyldig till (2) eller att lagerarbetarna hos Y är tjuvar, då detta ju kunde riskera att vara förtal.

Jag är för övrigt väldigt förvånad om leveransen till Systembolaget sker så sent som en vecka före lansering, d.v.s. att man upptäcker några dagar innan att man inte fått något/inte kommer att få något och måste stryka varorna från lanseringen!

Flaskorna kom aldrig till SB:s depå...
 

Skrutt

Medlem
I dagarna kom det upp ett nytt betyg på 2012 Deus ex Machina på Wine-Searcher: Jancis Robinson 17/20. Det är ungefär vad hon brukar ge (ibland lägre) så vi pratar väl om ett sådant där "stort" vin där hon och Parker skiljer sig åt på känt manér.
 
Toppen