Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 25 mars 2021

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
95532Château d'Yquem "Y"2018Château d'YquemVITT FrankrikeSauternes601499
93460Barbaresco Starderi2018Az. Agr. Olek BondonioRÖTT ItalienBarbaresco90549
93462Gaja Sori San Lorenzo2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
93463Gaja Costa Russi2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
93464Gaja Sperss2016GajaRÖTT ItalienBarolo602299
93466Gaja Darmagi2017GajaRÖTT ItalienLanghe901999
92610Morey-Saint-Denis La Rue de Vergy2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeMorey-Saint-Denis60995
92956Chambolle-Musigny 1er Cru Les Charmes2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeChambolle-Musigny Premier Cru232129
93357Nuits-St-Georges 1er Cru La Richemone Cuvée Ultra2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeNuits-Saint-Georges Premier Cru63475
93354Chambolle-Musigny 1er Cru La Combe d'Orveau Ultra2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeChambolle-Musigny63475
93355Charmes-Chambertin Grand Cru Domaine Perrot-Minot2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeCharmes-Chambertin64619
93352Mazoyères-Chambertin Grand Cru Domaine Perrot-Minot2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeMazoyères-Chambertin64619
95459Clos Erasmus Clos I Terrasses2018Clos I TerrassesRÖTT SpanienPriorat721695
93382Dominio de Anza Finca El Rapolao 2019Bodegas Viña MagañaRÖTT SpanienBierzo60459
92671Pavillon Rouge du Chateau Margaux 2018Château MargauxRÖTT FrankrikeMargaux1202379
92675Chateau Calon Segur 2018Ch. Calon-SégurRÖTT FrankrikeSaint-Estèphe841479
92727Occidental Station Vineyard Pinot Noir2017Occidental WinesRÖTT USASonoma Coast601129
92815Occidental Running Fence2017Occidental WinesRÖTT USASonoma Coast601129
93461Gaja Sori Tildin2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
90427Tio Pepe Cuatro Palmas Amontillado 0,5L-Gonzalez-ByassSTARKSpanienJerez48599
[/container]
 

Boletus

Medlem
Roligt att se Y lanseras i Sverige! Kommer garanterat bli några flaskor.
Är det värt slanten? Vit bordeaux kan ju vara magiskt och jag tycker andra torra "bokstavsviner" från Sauternes är riktigt, riktigt bra. Men för 1500 får man ju nästan två Domaine de Chevalier...
 

Håkan

Medlem
Är det värt slanten? Vit bordeaux kan ju vara magiskt och jag tycker andra torra "bokstavsviner" från Sauternes är riktigt, riktigt bra. Men för 1500 får man ju nästan två Domaine de Chevalier...
Fast du kan inte jämföra Y med Domaine de Chevalier. Y har en stil alla inte gillar. Som en torr Suaternes. Skall du ha något som ger max upplevelse för pengarna skall du satsa på 2 Domaine de Chevalier. Skall du dricka något unikt (observera att jag inte säger att det är bra) skall du gå på Y.
 

Boletus

Medlem
Fast du kan inte jämföra Y med Domaine de Chevalier. Y har en stil alla inte gillar. Som en torr Suaternes. Skall du ha något som ger max upplevelse för pengarna skall du satsa på 2 Domaine de Chevalier. Skall du dricka något unikt (observera att jag inte säger att det är bra) skall du gå på Y.
Tack, jag inte var klar över stilen i 'Y'. Jag uppskattar den "torra Sauternes"-stilen i t.ex. Guirauds 'G' men har svårt att föreställa mig ett vin med fyrsiffrigt pris där stilen kommer till sin rätta och hade faktiskt inte ens övervägt att 'Y' skulle dra åt det hållet, med tanke på priset. Finns ju de som producerar mer traditionell vit Bdx i Sauternes (t.ex. nämnda DdC med Clos des Lunes).
 

Daniel A

Administratör
Är det värt slanten? Vit bordeaux kan ju vara magiskt och jag tycker andra torra "bokstavsviner" från Sauternes är riktigt, riktigt bra. Men för 1500 får man ju nästan två Domaine de Chevalier...
Fast du kan inte jämföra Y med Domaine de Chevalier. Y har en stil alla inte gillar. Som en torr Suaternes. Skall du ha något som ger max upplevelse för pengarna skall du satsa på 2 Domaine de Chevalier. Skall du dricka något unikt (observera att jag inte säger att det är bra) skall du gå på Y.
Tack, jag inte var klar över stilen i 'Y'. Jag uppskattar den "torra Sauternes"-stilen i t.ex. Guirauds 'G' men har svårt att föreställa mig ett vin med fyrsiffrigt pris där stilen kommer till sin rätta och hade faktiskt inte ens övervägt att 'Y' skulle dra åt det hållet, med tanke på priset. Finns ju de som producerar mer traditionell vit Bdx i Sauternes (t.ex. nämnda DdC med Clos des Lunes).

De flaskor jag köpt av tidigare årgångar har jag betalat mellan 1000-1700 kr för (nytt och gammalt), så 1500 kr känns inom marginalen. Sen är det bara att skriva under på att det är en egen stil, men att jag då faller på sidan av sträcket som uppskattar det. Jag har aldrig stött på något liknande. Nu har jag tyvärr inte jämfört Y och G under likvärdiga förhållanden, men i mitt huvud är det knappt jämförbart. Y har en helt annan klass!

Jag tog med en 2000 Y på en BYOB för en tid sedan, och det var lite av en vattendelare. Det var några runt bordet som inte uppskattade det, medan andra tyckte det var riktigt bra (@buteljen hade det som ett av sina bästa viner 2020. :) ). Min not:
2000 Lur-Saluces "Y"
Mycket generös och komplext med bland annat: lim, päronchoklad, havssalt, knäck, saffran, mandelmassa, honung, smör, bivaxljus, nötter. I munnen ger det ett nästan gräddigt intryck, mycket av dofterna återkommer som smaker; det mest framträdande är hav, bokna äpplen och en liten ton av sherry (mer amontillado än fino). Syran är finstämd, perfekt balanserat. Eftersmaken sitter i och utvecklas under lång tid. Otroligt spännande vin. Sannolikt på sin topp i drickfönstret, men den kommer stanna kvar där uppe under lång tid. 95p.


Men här är nu kruxet. Det där är den yngsta Y jag druckit. Jag vet faktiskt inte hur de är idag. Det ska vara ett vin som genomgått lite olika stilar, från halvtorr sauternes till en mer klassisk vit bordeaux. Av noter att döma verkar de på senare år gått tillbaka till att göra ett mer eller mindre torrt vin som påminner om en sauternes. Har möjligtvis @Håkan eller @vintomas mer erfarenhet av senare årgångar?

1996an är för övrigt ett av de bästa viner jag druckit. Minns fortfarande den kvällen (jaja, så länge sedan är det ju inte. 2015). Jobbresa i Stockholm och kvällens planer sket sig, så jag pallrade mig till Eriks Vinbar (du är saknad!!!) och tog in flaskan själv. Det sades att den där sista flaskan hade varit på vinlistan i åratal utan att någon slagit till. Tack alla som inte köpte den! :D
scNXWcW.jpg

1996 Lur-Saluces "Y"
Ylle (fast lite subtilt), botrytis, honung, nötter (hassel), halmig, colafudge. Otrolig elegans och komplexitet i doften. Total avsaknad av frukt till en början. Efter ett par timmar hittar jag kanderad ingefära (utan sting), citronskal, äppelskal och ett litet litet omoget päron.
Har nog aldrig smakat ett så välpolerat vin. Det är komplext som tusan och så jävla snyggt sammansatt att jag inte kan plocka ut mer än de grövsta dragen. Smutsig honung och botrytistoner först, med en syra som sitter i ryggraden. Några timmar senare är syran mer framträdande och fram kommer en fruktighet med passionfrukt i spetsen och ett par hasselnötter som följer efter. Fyller munnen med sin intensitet och har en eftersmak som tar tid på sig innan den lämnar mig. Har på många sätt karaktären av en bra Sauternes, men ändå torrt (måste finnas lite restsötma dock). Fantastisk kombination. Det här är utan tvekan ett av de bästa vita viner jag smakat. Det händer så mycket, ett sådant fint djup. Blir aldrig trött på det. Pinnarna som närmar sig hundring används ju nästan aldrig, men jag skäms inte när jag kastar 97p på den här pavan.
 

buteljen

Medlem
De verkar ha ändrat stilen på "Y" runt 2000:
Yquem in the Lur Saluces years used to make dry white at the end of harvest with grapes that had not turned to noble rot, so often had bloom of botrytis on them. Since the arrival of the brilliant Sandrine Garbay as winemaker, they no longer do that. Instead they use ripe grapes picked early from across the vineyard, but leave a small trace of residual sugar (usually around 5 grams per litre) to ensure it offers a hint of its big brother.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men här är nu kruxet. Det där är den yngsta Y jag druckit. Jag vet faktiskt inte hur de är idag. Det ska vara ett vin som genomgått lite olika stilar, från halvtorr sauternes till en mer klassisk vit bordeaux. Av noter att döma verkar de på senare år gått tillbaka till att göra ett mer eller mindre torrt vin som påminner om en sauternes. Har möjligtvis @Håkan eller @vintomas mer erfarenhet av senare årgångar?
De verkar ha ändrat stilen på "Y" runt 2000:
Stilförändringen skedde väl successivt från slutet av 90-talet till början av 00-talet och innebar en friskare och mindre oxidativ stil, samt att de började producera den i varje årgång (från 2004?). Men lite "rikare" än övriga vita Bdx är den typiskt, bl.a. för att den lagras i ex-d'Yquem-fat. Det är nog därifrån den lilla restsötman kommer.
Jag har aldrig provat fler än en Y åt gången. Har funderat på att riva av en Y-vertikal, men det har helt enkelt inte blivit av än. :cool:
Den yngsta jag druckit är 2008, men det var några år sedan sist, som uppvärmning till en Château d'Yquem-vertikal. Jag uppfattade inte att den hade en "kontroversiell" stil.
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Tror tystnaden tyder på att det är många som tittar på den, Barolo 2016 är ju inte fy skam;) Det kommer troligtvis gå undan imorgon...

Verkligen, jag och min bulvan lyckades få en. Vågade inte klicka två ifall man skulle gå miste om en.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Var inte så värst intresserad men sen såg jag 100p RP.. Så klickade lite lätt och fick en. :) Uppvärmning inför Coche.
 
Toppen