Webblansering 25 mars 2021

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Johan L, 19 februari 2021.

1. Johan L

Johan L Medlem

NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
    95532Château d'Yquem "Y"2018Château d'YquemVITT FrankrikeSauternes601499
    93460Barbaresco Starderi2018Az. Agr. Olek BondonioRÖTT ItalienBarbaresco90549
    93462Gaja Sori San Lorenzo2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
    93463Gaja Costa Russi2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
    93464Gaja Sperss2016GajaRÖTT ItalienBarolo602299
    93466Gaja Darmagi2017GajaRÖTT ItalienLanghe901999
    92610Morey-Saint-Denis La Rue de Vergy2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeMorey-Saint-Denis60995
    92956Chambolle-Musigny 1er Cru Les Charmes2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeChambolle-Musigny Premier Cru232129
    93357Nuits-St-Georges 1er Cru La Richemone Cuvée Ultra2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeNuits-Saint-Georges Premier Cru63475
    93354Chambolle-Musigny 1er Cru La Combe d'Orveau Ultra2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeChambolle-Musigny63475
    93355Charmes-Chambertin Grand Cru Domaine Perrot-Minot2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeCharmes-Chambertin64619
    93352Mazoyères-Chambertin Grand Cru Domaine Perrot-Minot2018Domaine Perrot-MinotRÖTT FrankrikeMazoyères-Chambertin64619
    95459Clos Erasmus Clos I Terrasses2018Clos I TerrassesRÖTT SpanienPriorat721695
    93382Dominio de Anza Finca El Rapolao 2019Bodegas Viña MagañaRÖTT SpanienBierzo60459
    92671Pavillon Rouge du Chateau Margaux 2018Château MargauxRÖTT FrankrikeMargaux1202379
    92675Chateau Calon Segur 2018Ch. Calon-SégurRÖTT FrankrikeSaint-Estèphe841479
    92727Occidental Station Vineyard Pinot Noir2017Occidental WinesRÖTT USASonoma Coast601129
    92815Occidental Running Fence2017Occidental WinesRÖTT USASonoma Coast601129
    93461Gaja Sori Tildin2017GajaRÖTT ItalienBarbaresco243999
    90427Tio Pepe Cuatro Palmas Amontillado 0,5L-Gonzalez-ByassSTARKSpanienJerez48599

filler_118, Victorious och Adamanko gillar detta.
  2. Daniel A

Daniel A Medlem

Roligt att se Y lanseras i Sverige! Kommer garanterat bli några flaskor.

vintomas och Anders Bjurestig gillar detta.
  3. Boletus

Boletus Medlem

Är det värt slanten? Vit bordeaux kan ju vara magiskt och jag tycker andra torra "bokstavsviner" från Sauternes är riktigt, riktigt bra. Men för 1500 får man ju nästan två Domaine de Chevalier...

Daniel A gillar detta.
  4. Silenos

Silenos Medlem

Christophe Perrot-Minot måste ha en av de mest megalomana personligheterna i hela bourgogne.

5. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Det säger i så fall inte lite... :rolleyes:

6. Håkan

Håkan Medlem

Fast du kan inte jämföra Y med Domaine de Chevalier. Y har en stil alla inte gillar. Som en torr Suaternes. Skall du ha något som ger max upplevelse för pengarna skall du satsa på 2 Domaine de Chevalier. Skall du dricka något unikt (observera att jag inte säger att det är bra) skall du gå på Y.

Daniel A och Boletus gillar detta.
  7. Boletus

Boletus Medlem

Tack, jag inte var klar över stilen i 'Y'. Jag uppskattar den "torra Sauternes"-stilen i t.ex. Guirauds 'G' men har svårt att föreställa mig ett vin med fyrsiffrigt pris där stilen kommer till sin rätta och hade faktiskt inte ens övervägt att 'Y' skulle dra åt det hållet, med tanke på priset. Finns ju de som producerar mer traditionell vit Bdx i Sauternes (t.ex. nämnda DdC med Clos des Lunes).

M.Grape och Daniel A gillar detta.
  8. Daniel A

Daniel A Medlem

De flaskor jag köpt av tidigare årgångar har jag betalat mellan 1000-1700 kr för (nytt och gammalt), så 1500 kr känns inom marginalen. Sen är det bara att skriva under på att det är en egen stil, men att jag då faller på sidan av sträcket som uppskattar det. Jag har aldrig stött på något liknande. Nu har jag tyvärr inte jämfört Y och G under likvärdiga förhållanden, men i mitt huvud är det knappt jämförbart. Y har en helt annan klass!

Jag tog med en 2000 Y på en BYOB för en tid sedan, och det var lite av en vattendelare. Det var några runt bordet som inte uppskattade det, medan andra tyckte det var riktigt bra (@buteljen hade det som ett av sina bästa viner 2020. :) ). Min not:

Men här är nu kruxet. Det där är den yngsta Y jag druckit. Jag vet faktiskt inte hur de är idag. Det ska vara ett vin som genomgått lite olika stilar, från halvtorr sauternes till en mer klassisk vit bordeaux. Av noter att döma verkar de på senare år gått tillbaka till att göra ett mer eller mindre torrt vin som påminner om en sauternes. Har möjligtvis @Håkan eller @vintomas mer erfarenhet av senare årgångar?

1996an är för övrigt ett av de bästa viner jag druckit. Minns fortfarande den kvällen (jaja, så länge sedan är det ju inte. 2015). Jobbresa i Stockholm och kvällens planer sket sig, så jag pallrade mig till Eriks Vinbar (du är saknad!!!) och tog in flaskan själv. Det sades att den där sista flaskan hade varit på vinlistan i åratal utan att någon slagit till. Tack alla som inte köpte den! :D

MagnusH70, magnum, Boletus och 4 andra gillar detta.
  9. buteljen

buteljen Medlem

De verkar ha ändrat stilen på "Y" runt 2000:

magnum, Boletus och Daniel A gillar detta.
  10. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Stilförändringen skedde väl successivt från slutet av 90-talet till början av 00-talet och innebar en friskare och mindre oxidativ stil, samt att de började producera den i varje årgång (från 2004?). Men lite "rikare" än övriga vita Bdx är den typiskt, bl.a. för att den lagras i ex-d'Yquem-fat. Det är nog därifrån den lilla restsötman kommer.
    Jag har aldrig provat fler än en Y åt gången. Har funderat på att riva av en Y-vertikal, men det har helt enkelt inte blivit av än. :cool:
    Den yngsta jag druckit är 2008, men det var några år sedan sist, som uppvärmning till en Château d'Yquem-vertikal. Jag uppfattade inte att den hade en "kontroversiell" stil.

Crist(al)ian 77, magnum och Daniel A gillar detta.
  11. Boletus

Boletus Medlem

Tack för intressant och utförlig diskussion, lärde mig en hel del! Lite sugen blev man ju nu...

Daniel A gillar detta.

Dela sidan