Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 27 mars 2014

Skrutt

Medlem
Det är riktigt spännande med webblanseringar - vad blir priset på lyxig bdx -11? vilka bourgogne -12 finns att få tag i? - tills man finner att allt som skvalpar på listan är två stycken öl, det ena med en skrattretande alternativt huvudskakande prislapp och det andra en dryck som jag gärna köpt - till halva det satta priset. Någon som har en annan uppfattning?

Länk:
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...tersheader=Default&filters=val,&action=search

Kan man förvänta sig att den optimala uppmärksamhet och de förutsättningar de här två dryckerna får genom att vara ensamma på en webblansering ger SB en prutmån gentemot leverantören? Priserna tyder kanske inte på det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är riktigt spännande med webblanseringar - vad blir priset på lyxig bdx -11? vilka bourgogne -12 finns att få tag i? - tills man finner att allt som skvalpar på listan är två stycken öl, det ena med en skrattretande alternativt huvudskakande prislapp och det andra en dryck som jag gärna köpt - till halva det satta priset. Någon som har en annan uppfattning?

Länk:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/#searchview=All&val=^Webblanseringar$&excludesvalues=False&groupfiltersheader=Default&filters=val,&action=search

Kan man förvänta sig att den optimala uppmärksamhet och de förutsättningar de här två dryckerna får genom att vara ensamma på en webblansering ger SB en prutmån gentemot leverantören? Priserna tyder kanske inte på det.
Man kan inte säga annat än att Världens Bästa Systembolag är väldigt duktiga på att överraska!
SUPPLIIIIISE :confused:
 

Keen

slan
Vafan, det där kan väl inte vara allt?


Iofs tur det i så fall, ingen risk för att man går och in klickar bara för att se om man hinner få nåt...
 
Just webblanseringarna har visat sig vara lite röriga. Naturligtvis problem hos Systembolaget men har också hört att inte alla distributörer sköter sig. Lådor kommer bort, blir inte levererade etc. Därav ganska snabba svängningar. Vi får ju för övrigt inga listor för webblanseringarna heller.
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Iofs tur det i så fall, ingen risk för att man går och in klickar bara för att se om man hinner få nåt...
Förstår inte vad som är riskfyllt med det. Men en mystisk kraft kanske drar dig till bekräfta-knappen med.
 

gece

Man vänjer sig.
Vafan, det där kan väl inte vara allt?


Iofs tur det i så fall, ingen risk för att man går och in klickar bara för att se om man hinner få nåt...
Kom igen nu. Vore det inte gott med lite 28%ig öl? Mmmm, öl...
 

ChristianB

DipWSET
Kom igen nu. Vore det inte gott med lite 28%ig öl? Mmmm, öl...
Ölet i fråga är faktiskt gott, även om det påminner mer om en cognac än vanligt öl. :) Lambic är ju för övrigt en passande dryck om man vill locka över vinnördar till "den mörka sidan"; det är lätt vinöst, fruktigt och fräscht... Det är inte för inte som man kallar spontanjäst öl för "ölets champagne". ;)
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Ölet i fråga är faktiskt gott, ...
Det omdömet räcker dock inte till ens för lambicen, då det finns en sådan här fantastisk spontanjäst dryck för just halva priset: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Goudenband&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=780700&varuNr=10062&filters=searchquery,

Det var kanske just därför Liefmans kånkade och måste köpas av Duvel, iofs. De borde ha fixat sin egen webblansering långt tidigare.
 

ChristianB

DipWSET
Det finns lite olika stilar på det där; Goudenband är en variant, Oude Lambic en annan... Men givetvis finns det kanske mer "prisvärda" föremål att få tag i, men jag trodde inte vi brydde oss om sådant här? :p

Problemet för spontanjäst öl är detsamma som för bra vin i Sverige. Den vanliga konsumenten är indoktrinerad att dricka med en grund i APK, så då kan man ju köpa typ sju Sofiero för samma peng som Goudenband. ;)
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Det finns lite olika stilar på det där; Goudenband är en variant, Oude Lambic en annan... Men givetvis finns det kanske mer "prisvärda" föremål att få tag i, men jag trodde inte vi brydde oss om sådant här?
Givetvis får priset inte komma i första hand. Det var ditt ganska svala omdöme "faktiskt gott" som var huvudsaken.
 

ChristianB

DipWSET
Givetvis får priset inte komma i första hand. Det var ditt ganska svala omdöme "faktiskt gott" som var huvudsaken.
Ah, jag förstår. :) Jag får ursäkta mig, det var lite som ett svar på att jag uppfattade Stefans inlägg som något ironiskt. Det är nog lätt att ha vissa förutfattade meningar (vilket man aldrig ska ha förstås) i och med att det plötsligt diskuteras öl på ett vinforum. För mig som både brygger eget och är bryggutbildad finns det nog en liten del kvar som fortfarande värjer sig i den eviga debatten om vad som är bäst.

Det var inte alls min mening att vara sval eller uppfattas så. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ah, jag förstår. :) Jag får ursäkta mig, det var lite som ett svar på att jag uppfattade Stefans inlägg som något ironiskt. Det är nog lätt att ha vissa förutfattade meningar (vilket man aldrig ska ha förstås) i och med att det plötsligt diskuteras öl på ett vinforum. För mig som både brygger eget och är bryggutbildad finns det nog en liten del kvar som fortfarande värjer sig i den eviga debatten om vad som är bäst.

Det var inte alls min mening att vara sval eller uppfattas så. :)
Jag tycker inte alls illa om öl, tvärtom.
Det kanske är för SB med vinerna som med artikelnumren: de kanske håller på att ta slut?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Man kan inte säga annat än att Världens Bästa Systembolag är väldigt duktiga på att överraska!
SUPPLIIIIISE :confused:
Ah, jag förstår. :) Jag får ursäkta mig, det var lite som ett svar på att jag uppfattade Stefans inlägg som något ironiskt. Det är nog lätt att ha vissa förutfattade meningar (vilket man aldrig ska ha förstås) i och med att det plötsligt diskuteras öl på ett vinforum. För mig som både brygger eget och är bryggutbildad finns det nog en liten del kvar som fortfarande värjer sig i den eviga debatten om vad som är bäst.

Det var inte alls min mening att vara sval eller uppfattas så. :)
Den här 28% ölen är årgång 2013 enligt SB men hur funkar lagring för öl? Blir det bättre med ålder och hur länge klarar den sig på rygg?
Tänkte att ja frågar sig eftersom du är experten.:kyss:
 

Silex

Medlem
För att länka ihop öl, vin och lagring i denna urspårade tråd så kan jag nämna att jag förra veckan drack upp den enda öl som jag lagrat bland mina viner: en Thomas Hardy Ale från 1995 som jag fick i present en gång och som jag lagrat i över 15 år. På etiketten står att man skall kunna spara den upp til 25 år, så det kanske var lite barnarov... Det var i alla fall en intressant upplevelse som smakmässigt väldigt lite liknade öl (i alla fall inte öl jag brukar dricka) utan närmast hade toner som liknade madeira. Mörk frukt och lite oxiderad stil. Inget jag skulle köpa själv men högst intressant att prova.
 

gece

Man vänjer sig.
Den här 28% ölen är årgång 2013 enligt SB men hur funkar lagring för öl? Blir det bättre med ålder och hur länge klarar den sig på rygg?
Tänkte att ja frågar sig eftersom du är experten.:kyss:
Lambic är lämpad för lagring, brukar det sägas, och med den syran de brukar ha kan jag tänka mig att det stämmer. Vad gäller Utopias, vem vet, men det är väl långt ifrån omöjligt. Med så mycket alkohol är det nog ingen stress är dricka upp bums iaf :)
 

ChristianB

DipWSET
Den här 28% ölen är årgång 2013 enligt SB men hur funkar lagring för öl? Blir det bättre med ålder och hur länge klarar den sig på rygg?
Tänkte att ja frågar sig eftersom du är experten.:kyss:
Just Utopias är nog främst årgångsbetecknad för att den kan variera lite från år till år. Jag tror att 2012 var ett slags jubileumsår så då hade den också en del rökmalt inblandad i framställningen, medan 2013 var deras vanliga variant. Från början kom nog ölet till som ett experiment för att se hur stark man kunde göra öl över huvud taget.
Med tanke på hur stark den är så är det bättre att behandla den som en cognac; man kan öppna flaskan och ta ett glas, skruva tillbaka korken och sedan ta fram flaskan igen vid nästa tillfälle. Det finns ändå ingen kolsyra i ölet. :) Jag och brorsan köpte en Utopias för några år sedan och den höll sig utmärkt i över ett år trots att den var öppnad!

När det kommer till öl och lagring finns det några generella riktlinjer. Ofta är mörka och starka öl lämpliga, men också ljusare sorter som vissa alkoholstarka belgare kan bli riktigt fina. I min ölkällare har jag främst belgisk mörk öl som Chimay Bleue, Gouden Carolus cuvée van der Keizer, Goudenband som nämndes tidigare, men också ett flertal imperial stout från bland annat julölen, Mohawk Blizzard och Valsviken Vinterporter för att nämna två.
Det är också bra om ölet är ofiltrerat och helst opastöriserat. Då finns det en massa annat kul kvar i flaskan som kan gotta till sig genom åren! Ett hett tips om man vill lagra lite öl är att köpa på sig några 33 cl Chimay Bleue, ställa dem i källaren under tre-fyra år och sedan prova dem mot en färsk flaska. :)
 

ChristianB

DipWSET
Lambic är lämpad för lagring, brukar det sägas, och med den syran de brukar ha kan jag tänka mig att det stämmer. Vad gäller Utopias, vem vet, men det är väl långt ifrån omöjligt. Med så mycket alkohol är det nog ingen stress är dricka upp bums iaf :)
Lambic är synnerligen lämplig för lagring. :) Jag känner till provningar av flaskor från 50-, 60- och 70-talet som visat sig vara alldeles ypperliga! Här är ett bra blogginlägg från en inbiten öldrickare: http://olradet.blogspot.se/2012/04/lambic-fran-1950-60-70-och-80-talet-en.html
 
Toppen