Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 29 oktober 2020

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
40743Springbank 21 Years Old 2020 Release-SpringbankSPRITStorbritannienCampbeltown592649
12326Ardbeg 19 Years Old Traigh Bhan-Ardbeg DistillerySPRITStorbritannienIslay13101859
40762Glenlivet Private Collection1977Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienSpeyside319415
40763Glenlivet Private Collection1980Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienSpeyside315442
40764Glenlivet Sherry Connoisseurs Choice1986Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienSpeyside611793
40765Glenlivet Sherry Connoisseurs Choice1987Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienSpeyside611473
40772Glenlivet Sherry Connoisseurs Choice1990Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienSpeyside68468
40766Highland Park Single Cask CC 1st fill Sherry HHD2004Gordon & MacPhailSPRITStorbritannienOrkney2601546
40735Loch Lomond Single Malt 30 Years Old-Loch Lomond GroupSPRITStorbritannienSkottland363999
40457The Macallan Edition No.6 -The Edrington GroupSPRITStorbritannienSkottland7201250
40802The Macallan Classic Cut2020The Edrington GroupSPRITStorbritannienSkottland14441200
40850Ichiro´s Malt Chichibu On The Way2019ChichibuSPRITJapanJapan472999
40423MARS Komagatake Tsunuki Aginging Limited Edition2019Hombo Shuzo Co. Mars Tsunuki DistillerySPRITJapanJapan602559
40420Yamazakura Blended Whisky Sasanokawa Shuzo-Sasanokawa ShuzoSPRITJapanJapan90689
40854Ichiro's Malt & Grain-ChichibuSPRITJapanJapan100959
40851Yushan Single Malt Bourbon Cask-Nantou DistillerySPRITÖvriga ursprungTaiwan120769
40852Yushan Single Malt Sherry Cask-Nantou DistillerySPRITÖvriga ursprungTaiwan120799
40853Okayama Single Malt Whisky-Miyashita DistillerySPRITJapanJapan1591622
12135Singleton 38 Forbidden Fruit38The Glen Ord DistillerySPRITStorbritannienSkottland924990
40856Ardbeg Arrrrrrrdbeg-Ardbeg DistillerySPRITStorbritannienSkottland45201699
40857Ardbeg Single Cask Oloroso Sherry Cask-Ardbeg DistillerySPRITStorbritannienSkottland5165999
40744Longrow 18 Years Old 2020 Release-SpringbankSPRITStorbritannienCampbeltown1071445
40793Unique Marc de Gewurtztraminer 25 ans-Domaine Bott-GeylSPRITFrankrikeAlsace36419
40794Unique Vieille fine d'Alsace -Domaine Bott-GeylSPRITFrankrikeAlsace36589
[/container]
 

Mats Petri

Österlen
Dricker nästan aldrig starksprit, men om det händer så föredrar jag cognac före annat.
Ser nu att det släpps en "Marc de Gewurtzraminer" i morgon och undrar om någon känner till något om denna? Antar att Marc generellt kan variera i kvalitet lika mycket som vin kan göra.
Kanske @Daniel A som gillar cognac har synpunkter på Marc i allmänhet och denna utgåva i synnerhet?​
 

Daniel A

Administratör
Dricker nästan aldrig starksprit, men om det händer så föredrar jag cognac före annat.
Ser nu att det släpps en "Marc de Gewurtzraminer" i morgon och undrar om någon känner till något om denna? Antar att Marc generellt kan variera i kvalitet lika mycket som vin kan göra.
Kanske @Daniel A som gillar cognac har synpunkter på Marc i allmänhet och denna utgåva i synnerhet?​
Missade att svara på det här! Köpte du en flaska?

Tyvärr har jag noll koll på Marc. :)
 

Wintermute

Medlem
Dricker nästan aldrig starksprit, men om det händer så föredrar jag cognac före annat.
Ser nu att det släpps en "Marc de Gewurtzraminer" i morgon och undrar om någon känner till något om denna? Antar att Marc generellt kan variera i kvalitet lika mycket som vin kan göra.
Kanske @Daniel A som gillar cognac har synpunkter på Marc i allmänhet och denna utgåva i synnerhet?​
Jag bokade en flaska "Unique Vieille fine d'Alsace". Jag kanske skriver en not när jag har provat den.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dricker nästan aldrig starksprit, men om det händer så föredrar jag cognac före annat.
Ser nu att det släpps en "Marc de Gewurtzraminer" i morgon och undrar om någon känner till något om denna? Antar att Marc generellt kan variera i kvalitet lika mycket som vin kan göra.
Kanske @Daniel A som gillar cognac har synpunkter på Marc i allmänhet och denna utgåva i synnerhet?​
Nu är väl marc inte så likt cognac eftersom det är den franska motsvarigheten till grappa och de Marc de Gewurztraminer jag sett brukar inte brukar vara fatlagrade. Antar att poängen med just Marc de Gewurztraminer är att få fram en del av aromatiken i Gewürz. Andra marc som är fatlagrade, bl.a. Marc de Bourgogne, med tillägget Vieux eller Très Vieux, är väl mer åt cognacshållet. Fast man ska nog ännu hellre sikta på Fine då (Vieille Fine), även om de brukar vara ovanligare. Det finns väl hel enkelt mindre dekanteringsrester än pressrester att destillera.
 

Mats Petri

Österlen
Missade att svara på det här! Köpte du en flaska?
Bommade släpptiden grovt, så inget köp och det var nog klokt när jag läser @vintomas synpunkter.

Nu är väl marc inte så likt cognac eftersom det är den franska motsvarigheten till grappa och de Marc de Gewurztraminer jag sett brukar inte brukar vara fatlagrade. Antar att poängen med just Marc de Gewurztraminer är att få fram en del av aromatiken i Gewürz. Andra marc som är fatlagrade, bl.a. Marc de Bourgogne, med tillägget Vieux eller Très Vieux, är väl mer åt cognacshållet. Fast man ska nog ännu hellre sikta på Fine då (Vieille Fine), även om de brukar vara ovanligare.
Har av entusiaster blivit påprackad grappa som envist hävdat att DEN HÄR grappan är riktigt bra, men hittills inte blivit övertygad. För att vara riktigt tydlig så tycker jag mest att det smakar finkel. Men kanske att fransmännen är bättre på att destillera än italienarna...?
Jag skall hålla ögonen öppna efter Vieux/Très Vieux/Fine så kanske jag gör ett försök om tillfälle yppar sig.
 

Wintermute

Medlem
Bommade släpptiden grovt, så inget köp och det var nog klokt när jag läser @vintomas synpunkter.


Har av entusiaster blivit påprackad grappa som envist hävdat att DEN HÄR grappan är riktigt bra, men hittills inte blivit övertygad. För att vara riktigt tydlig så tycker jag mest att det smakar finkel. Men kanske att fransmännen är bättre på att destillera än italienarna...?
Jag skall hålla ögonen öppna efter Vieux/Très Vieux/Fine så kanske jag gör ett försök om tillfälle yppar sig.
Det finns 8 st Unique Vieille fine d'Alsace kvar för bokning...
 

Wintermute

Medlem
Jag bokade en flaska "Unique Vieille fine d'Alsace". Jag kanske skriver en not när jag har provat den.
Nu har jag provat och tycker inte att den skäms för sig. Något eldigare än de bästa destilat som jag har provat. Lång smak med rostade fat, druvskal, kola, vanilj, espresso... Riktigt bra. Stödjer min tes om att bra varianter av alla sorters lagrade destillat är värda att dricka!
 
Toppen