Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 3 december 2020

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
90035Vega Sicilia Reserva Especial-Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero243995
92509Macán Clásico 1,5L2016Bodegas Benjamin de Rothschild Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRioja3999
92520Macán 1,5L2015Bodegas Benjamin de Rothschild Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRioja121599
92912Vega Sicilia Unico 1,5L2006Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero97495
90019Vega Sicilia DM 3L2005Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero227990
90031Vega-Sicilia Valbuena 1,5L2015Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero262895
92607Vega Sicilia Unico2010Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero1803250
92548Pintia 1,5L2015Bodegas PintiaRÖTT VINSpanienToro91250
92560Alion 1,5L2016Bodegas AlionRÖTT VINSpanienRibera del Duero201759
90307Barolo Perno Riserva Vigna Disa2013Elio SandriRÖTT VINItalienBarolo120649
92476Barolo Paiagallo Giovanni Canonica2016Azienda Agricola Canonica GiovanniRÖTT VINItalienBarolo420545
95308Barolo Grinzane Giovanni Canonica2016Giovanni CanonicaRÖTT VINItalienBarolo234514
92485Barolo Piè Rupestris Cappellano2015CappellanoRÖTT VINItalienBarolo36839
92677Vina Tondonia Gran Reserva Tinto1995R López de Heredia Viña TondoniaRÖTT VINSpanienRioja84899
90047Vega Sicilia Reserva Especial 1,5L-Bodegas Vega SiciliaRÖTT VINSpanienRibera del Duero111000
[/container]
 

BallyJ

Medlem
Tredje gången sedan februari 2019 som 1995 Vina Tondonia Gran Reserva är med i webblansering för samma pris. Släpp alla på en gång istället så man kan köpa det man vill ha direkt!
 

Daniel A

Administratör
Tredje gången sedan februari 2019 som 1995 Vina Tondonia Gran Reserva är med i webblansering för samma pris. Släpp alla på en gång istället så man kan köpa det man vill ha direkt!
Det är López de Heredias uttalade strategi att släppa lite då och då tills nästa årgång kommer.

Jag köpte mina första 95or 2017, och har fyllt på efterhand.
 

BallyJ

Medlem
Det är López de Heredias uttalade strategi att släppa lite då och då tills nästa årgång kommer.

Jag köpte mina första 95or 2017, och har fyllt på efterhand.
Ah, det visste jag inte, kul att lära sig något nytt. Det verkar vettigt men samtidigt att de har lite svårt att sälja slut volymer av sitt röda. Vitt och rosé verkar ju ta slut direkt utan flera släpp.
 

Steef

Medlem
Sen gör de totalt ca 400 000 flaskor rött, 40 000 vitt och 14 000 rosé. Så förutom att de vita och rosén är oändligt mycket roligare, i min gom, så har de också ett ordentligt försprång till slutsålt!
Har för mig jag läst nåt om att de skulle riva upp ett gäng ”vita stockar” och ersätta med röda för nåt år sen, vet inte om det gjorts eller om jag surrar i nattmössan... :confused:
 

Daniel A

Administratör
Förtydligande från min sida förresten: det är just gran reservorna som släpps kontinuerligt tills nästa årgång kommer. Om jag förstod rätt så släpper de majoriteten av flaskorna vid ett tillfälle, och sedan ströflaskor efterföljande år. Skulle tippa på att det fungerar bättre i länder som inte har monopol; tycker också att det har känts lite fånigt här ibland. Just den här gången ser det ut att vara lite fler flaskor.

Den vita har också släppts i flera omgångar, men den låg länge i beställningssortimentet. Min uppfattning är att populariteten ökat markant de senaste åren dock. 2016 kunde jag köpa en låda utan problem.

Har för mig jag läst nåt om att de skulle riva upp ett gäng ”vita stockar” och ersätta med röda för nåt år sen, vet inte om det gjorts eller om jag surrar i nattmössan... :confused:

Har också hört detta, men tror de ändrade sig? Vet att många av deras vita (säkert även röda!) rankor är väldigt gamla, så vingårdarna producerar inte så mycket.

Källa: besök hos producenten för några år sedan.
 

MartinBz

Medlem
Tänkte först att Barolo Paiagallo 2016 vore kul, sen läste jag overripe och 15.5% och mitt intresse svalnade.
Ja, det låter ju inte superkul. Men de få kommentarer jag hittar på CT om Canonicas Grinzane verkar mycket trevliga - det kanske kan vara värt ett försök att få en flaska av den istället.
 

Fredrik L

Medlem
Blev 6 st Grinzane och 6 st Paiagallo precis enligt plan:D
Med hjälp av bulvaner antar jag?
Själv fick jag 2 Paiagallo och en Elio Sandri, men misslyckades med Cappellano tyvärr. Måste säga att priserna på Canonica är rätt bra om man jämför med vad man får betala internationellt.
 

BallyJ

Medlem
Med hjälp av bulvaner antar jag?
Själv fick jag 2 Paiagallo och en Elio Sandri, men misslyckades med Cappellano tyvärr. Måste säga att priserna på Canonica är rätt bra om man jämför med vad man får betala internationellt.
Yes, med två trogna medhjälpare. Håller med om att det var en väldigt fördelaktig prisnivå på dem i släppet. Har dock köpt för att lagra och dricka från 2025 och framåt. Väldigt kul att kunna dra fram dessa om 10-15 år och se hur de har utvecklats.
 

Mexikanaren

Medlem
Med hjälp av bulvaner antar jag?
Själv fick jag 2 Paiagallo och en Elio Sandri, men misslyckades med Cappellano tyvärr. Måste säga att priserna på Canonica är rätt bra om man jämför med vad man får betala internationellt.

Vilket pris skulle du säga de generellt går för internationellt?
 
Toppen