Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 5 april 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
99304-01Las Lamas 15 750 mlPrime Wine Sweden ABDescendientes de J PalaciosRÖTT VINBierzo89936
99245-01L'Ermita 15 750mlPrime Wine Sweden ABAlvaro PalaciosRÖTT VINPriorat899912
99219-01Montelena Estate CS 04 750 mlTerrific Wines ABChateau Montelena WineryRÖTT VINNapa Valley115060
99285-01Kapcsándy Estate Cuvée 13 750mlVinunic ABKapcsándy Family WineryRÖTT VINNapa Valley129596
90656-01Château Margaux 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINMargaux770018
91276-01Pichon Longuev Comt Lalande 15 750Conaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINPauillac144036
99200-01Ch Haut-Brion 15 750 mlGranqvist Beverage House ABBordeauxslottRÖTT VINPessac-Léognan610018
99277-01Ch Trotanoy 15 750 mlGranqvist Beverage House ABBordeauxslottRÖTT VINPessac-Léognan203512
91807-01Clos Fourtet 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Emilion115070
99174-01Ch Montrose 15 750 mlGranqvist Beverage House ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Estèphe145948
91317-01Ch Ducru Beaucaillou 15 750mlConaxess Trade Sweden ABBordeauxslottRÖTT VINSaint-Julien160040
[/container]
 

LarsW

Medlem
Hum... kanske man skulle pröva få nåt av Bordeaux' 2015..? :rolleyes:
Några förslag vad man ska satsa på? Bordeaux och Bourgogne har varit min fars grej så att säga, jag gick champagnevägen, och fram till nu har jag inte haft råd med mer än ett högprisat område...:oops:
Är Margaux och Haut-Brion bra? Eller ska man lägga sig mer bekvämt i 1000-2000 kr klassen, känns som mycket större chans att kamma hem ngt där?
 

chambertin

Medlem
Hum... kanske man skulle pröva få nåt av Bordeaux' 2015..? :rolleyes:
Några förslag vad man ska satsa på? Bordeaux och Bourgogne har varit min fars grej så att säga, jag gick champagnevägen, och fram till nu har jag inte haft råd med mer än ett högprisat område...:oops:
Är Margaux och Haut-Brion bra? Eller ska man lägga sig mer bekvämt i 1000-2000 kr klassen, känns som mycket större chans att kamma hem ngt där?
Kan inte svara på om dessa är just SÅ bra men vill du absolut ha det bästa av det bästa ( enligt många av de ledande recensenterna i alla fall ) i Bdx så är det ju tyvärr dessa som gäller. Har själv inte druckit särskilt många 1:er Crû de senaste åren men ser inte själv hur dom kan vara värda det som dom kostar idag. Undantaget för mig är Yquem som har en rimlig prisnivå och ofta spelar i en egen liga bland Sauternes viner.

Känner du dig bekväm i 1000-2000kr-klassen så finns ju de flesta super seconds och några till som aspirerar på att leverera toppviner i det här prisintervallet ( Cos, Pontet-Canet, Montrose, Pichon-Lalande/Baron, Palmer, Ducru-Beaucaillou, Haut-Bailly, Smith Haut Lafite, Lascombes för att nämna några).

Rör man sig under 1000-strecket så finns det massor med intressanta och up-and-coming röd Bdx som ännu inte kan ta ut höga priser men som om dom fortsätter att prestera bra definitivt kommer att bli väsentligt dyrare. Personligen jagar jag mest i det intervallet numera och hittar nästan varje år ngt eller några viner som är riktigt intressanta men utan att gräva allt för stora hål i plånboken. 2015 från högra stranden och Graves ser ju extremt lovande ut så kommer själv att köpa en del därifrån i detta intervallet.
 

Adamanko

Medlem
En tusendel av människorna bor i Sverige. Ungefär.

En tusendel av 20 000 flaskor är 20 stycken. Uppenbarligen har vi fått en alldeles för hög andel av flaskorna och jag får hålla med dig. Det här funkar inte. ;)
 

Adamanko

Medlem
En låda = 12 flaskor.
Haha, fail av mig.

Men menar att det är ganska dåligt argument. Ska vi ta alla viner Sverige får mer än sin tusendel som ett argument för att systemet är bra? Och tänk om något annat land, utan monopol, får en ännu sämre tilldelning av Montrose? Hur ska vi tänka om det? En ganska talande bild för att det privatiserade inte funkar?

Jaja, önskar att alla bolagshatare kunde ha en egen tråd att klaga i. För jag vill inte diskutera dom här frågorna. Jag är här för vinet. Men idag kunde jag tydligen inte hålla mig. Ska försöka hålla mig i fortsättningen.
 
Du borde nog gå på Sveriges BNP-andel snarare än befolkning, och då är det 0,7-0,8%. Med tanke på alkoholförbud m.m. i vissa länder, kan 1% vara en ganska bra tumregel för Sverige. (Råkar också vara ungefär Sveriges DRC-allokering.) 1% av 20 000 lådor är ca 240 flaskor.
Det borde man ju fråga importören om, varför dom inte lyckas få fler flaskor.
 

Mmm

Medlem
Man kan iaf utgå från att det kommer att gå att handla det vinet i ungefär två minuter i Sverige. Så är det knappast i något annat land på jorden.
 
Man kan iaf utgå från att det kommer att gå att handla det vinet i ungefär två minuter i Sverige. Så är det knappast i något annat land på jorden.
Nä, på de flesta ställen är det nog förallokerat av nån kundklubb
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fast om det nu är så lätt att sälja i Sverige kan ju importören sälja via BS eller pi.
Vem har sagt att det är lätt att sälja i Sverige? Detaljhandelsmonopolet går ju ut på att det ska vara svårt, så att vi inte spontandricker ihjäl oss, och ger barnen en olycklig jul. :eek:
BS = logistik måste hanteras för varje enskild flaska/beställning (kan för all del lejas ut mot betalning)
"Privatimport" (Systembolagets beteckning för beställning från importörers restaurangsortiment som redan befinner sig i ett lager i Sverige) = försäljningsadministration + logistik måste hanteras för varje enskild flaska/beställning.
Vissa importörer tycker detta är OK, andra orkar inte hålla på med detta annat än i enstaka fall.
Helt klart enklare och bättre cash-flow för importören att få sälja 48 flaskor på ett bräde. I fria länder med marknadsekonomi hanterar man detta (och minskar lagerbindningen) genom att ta upp förbeställningar från trogna kunder, och ger kunderna incitament till detta genom att erbjuda rabatter på hela lådor o.s.v.

När det t.ex. gäller DRC (webblanseringen 22 mars) lär det ha varit importören som satte gränsen för antal flaskor, men knappast när det gäller Bordeaux. I Bordeaux allokerar man genom att sätta ett årgångsberoende pris på vinerna så att den globala efterfrågan inte överstiger tillgången, medan Bourgogne eftersträvar en jämnare prisutveckling med behov av att allokera flaskorna, framför allt i toppårgångar.
Även när det gäller vissa webblanserade bourgogner håller Systembolaget ibland nere antalet flaskor, har jag fått reda på. När det gäller en känd grand cru årgång 2015 i 5000 kr-klassen, som webblanserades i höstas, hade SB kunnat få köpa fler flaskor men ville inte enligt importören. Min minnesbild är att de flaskorna tog slut rätt fort - men minns inte om det var på enstaka sekunder eller om det tog lite längre dag 1. I just det fallet upptäckte jag det hela genom att importören strax före webblanseringen påpekade möjligheten att privatimportera dem i samband med en provning. Jag blev otroligt förvånad, eftersom 2015 är en toppårgång!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nä, på de flesta ställen är det nog förallokerat av nån kundklubb
Topp-Bourgogner - ja (till trogna kunder = hamnar snarare hos de som är intresserade än de som vill sälja dem vidare på auktion), topp-Bordeauxer - nej. Även webblansering är förbehållet en kundklubb eftersom du måste registrera ett konto hos Systembolaget. Sedan använder säkert Cambridge Analytica ditt konsumtionsmönster för att lista ut hur de ska få dig att gilla monopolet och IOGT-NTO! :)
 
Vissa importörer tycker detta är OK, andra orkar inte hålla på med detta annat än i enstaka fall.

Då är man ändå tillbaka på importören, skulle jag hävda. Att tycka det är problem att administrera enskilda försäljningar på 1500kr flaskan säger mer om arbetsvilja hos importören än problem med detaljhandelsmonopolet.
 
Toppen