Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 5 december 2019

V

Vincent H

5 dec.JPG

Preliminär lista över webblanseringar som kommer 5 december
 

Skrutt

Medlem
En inte alltför vågad gissning är att några av dessa Bourgogne 2017 är Frederic Esmonins. Men så sent de kommer. Han brukar väl släppa sina ovanligt tidigt. Några säljare verkar också redan ha 2018 i lager.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En inte alltför vågad gissning är att några av dessa Bourgogne 2017 är Frederic Esmonins. Men så sent de kommer. Han brukar väl släppa sina ovanligt tidigt. Några säljare verkar också redan ha 2018 i lager.
Hmm... Frédéric Esmonin 2017 såldes på SB i december 2018. Så om 2017 från honom dyker upp, är det en andra release.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inget om Sassicaia -16 på magnum i det släppet? Undrar om de håller på hemligheten tills SB släpper listan på deras sida. Hörde att det kommer 3 st magnum.
 

Adamanko

Medlem
En inte alltför vågad gissning är att några av dessa Bourgogne 2017 är Frederic Esmonins. Men så sent de kommer. Han brukar väl släppa sina ovanligt tidigt. Några säljare verkar också redan ha 2018 i lager.
Jupp, det är Esmonin. Finns att skåda på betan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
3999 för Sassicaia -16 på magnum. Undrar vad halvmagnum kommer landa på? 1599-1699? En bra slant upp mot föregångarn.
 

Håkan

Medlem
Jupp, det är Esmonin. Finns att skåda på betan.
Hur bra är egentligen Frederic Esmonin? De få gånger jag druckit har jag inte varit jätteimponerad (inte tillräckligt med samples för att jag kan uttala mig med statistisk säkerhet). Köpte senast av 2012 men de ligger fortfarande i källaren. Tacksam för svar, noterar också över 50% upp i pris sen årgång 2012 på vissa.
 

Skrutt

Medlem
Hur bra är egentligen Frederic Esmonin? De få gånger jag druckit har jag inte varit jätteimponerad (inte tillräckligt med samples för att jag kan uttala mig med statistisk säkerhet). Köpte senast av 2012 men de ligger fortfarande i källaren. Tacksam för svar, noterar också över 50% upp i pris sen årgång 2012 på vissa.
Tycker 2012 är mogen för test. Bjöd bort det mesta av en 2012 1er cru Estournelles på fest nyligen men det glas jag avnjöt tyckte jag var härligt tight och välbalanserat, möjligen lite ”understated” om jag rätt förstår begreppet - lite blygt anspråkslöst men ändå fullkomligt delikat. För den mest vinintresserade gästen var det en conversation stopper.

Min erfarenhet av finare bourgogner överlag är dock rätt ringa även om jag är en supporter.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Tycker 2012 är mogen för test. Bjöd bort det mesta av en 2012 1er cru Estournelles på fest nyligen men det glas jag avnjöt tyckte jag var härligt tight och välbalanserat, möjligen lite ”understated” om jag rätt förstår begreppet - lite blygt anspråkslöst men ändå fullkomligt delikat. För den mest vinintresserade gästen var det en conversation stopper.

Min erfarenhet av finare bourgogner överlag är dock rätt ringa även om jag är en supporter.
Kul, kanske blir nån 2018 ändå.
 

buteljen

Medlem
Hur bra är egentligen Frederic Esmonin? De få gånger jag druckit har jag inte varit jätteimponerad (inte tillräckligt med samples för att jag kan uttala mig med statistisk säkerhet). Köpte senast av 2012 men de ligger fortfarande i källaren. Tacksam för svar, noterar också över 50% upp i pris sen årgång 2012 på vissa.
Har 2014 Estournelle och Laveau St Jacques + några village. Har druckit en av varje för jag var nyfiken och det var alldelens, alldelens för tidigt - slutna med hög syra och väldigt lätt kropp för att vara Gevrey tycker jag.

Drack en village på Sommelier på Kastrup nyligen - 2014 Gevrey Chambertain VV Les Jouises - och den var mer tillgänglig och väldigt trevlig (typ 89p). Fortfarande väldigt lätt för att vara en Gevrey. (?)
zycHdIyORCytrvnuBQzu7A.jpg
 
Toppen