Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 5 maj 2022

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
TypeProducerWineVintagePriceCountrywsspRPJRSBct
RedChateau Haut-BrionPremier Cru Classe Pessac-Leognan
2019​
5 899 kr​
Francexxxxxx
RedChateau Lafite RothschildPremier Cru Classe Pauillac
2019​
9 567 kr​
Francexxxxxx
RedChateau Leoville Barton2eme Cru Classe Saint-Julien
2019​
1 040 kr​
Francexxxxxx
WhiteChateau MargauxPavillon Blanc du Chateau Margaux
2020​
3 680 kr​
Francexxxxxx
RedChateau MargauxPremier Cru Classe Margaux
2019​
9 999 kr​
Francexxxxxx
WhiteChateau Smith Haut LafitteBlanc Pessac-Leognan
2020​
1 669 kr​
Francexxxxxx
RedCos d'Estournel2eme Cru Classe Saint-Estephe
2019​
2 145 kr​
Francexxxxxx
RedDucru-Beaucaillou2eme Cru Classe Saint-Julien
2019​
1 975 kr​
Francexxxxxx
RedVieux Chateau CertanPomerol
2019​
3 939 kr​
Francexxxxxx
RedAlberelli di GiodoNerello Mascalese Sicilia
2019​
589 kr​
Italyxxxxxx
RedBartolo MascarelloBarolo
2019​
1 569 kr​
Italyxxxxxx
RedGiodoBrunello di Montalcino
2017​
1 200 kr​
Italyxxxxxx
RedMarronetoBrunello di Montalcino Madonna Grazie
2017​
2 499 kr​
Italyxxxxxx
RedTelmo RodriguezBeatas Rioja
2019​
1 795 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezCebreros Pegaso Arrebatacapas Castilla y Leon
2019​
495 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezEstrada Lanzaga Rioja
2019​
659 kr​
Spainxxxxxx
WhiteTelmo RodriguezMalaga Molino Real Mountain Wine
2018​
395 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezTabuerniga Rioja
2019​
895 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezToro Pago Jara
2018​
399 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezValdeorras As Caborcas
2019​
525 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezValdeorras Falcoeira 'A Capilla'
2019​
525 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezValdeorras O Diviso
2019​
695 kr​
Spainxxxxxx
RedTelmo RodriguezVelado Lanzaga Rioja
2019​
695 kr​
Spainxxxxxx
RedQuilceda CreekCabernet Sauvignon
2018​
1 200 kr​
U.Sxxxxxx
Här kommer släpptabell från wigellan.com. Nu finns direktlänkt till CellarTracker. Hoppas att detta är hjälpsamt. Lägg gärna ett ord i tråden Moneyball för att försöka identifiera kvalitetsviner till bra pris. Notera att sherry inte finns med ovan men finns under "vin" på släppet.
 
Last edited:

Akimchik

Medlem
Funderar på Haut-brionen. Verkar ha fått väldigt fina omdömen och 19 verkar vara bli ett bra bordeux år. Har någon smart en input här, någon som provat den eller har någon annan rolig info. Mycket pengar för en flaska vin, men druckit rätt mkt la mission och tyckt det varit något av det bästa jag druckit från bdx.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Funderar på Haut-brionen. Verkar ha fått väldigt fina omdömen och 19 verkar vara bli ett bra bordeux år. Har någon smart en input här, någon som provat den eller har någon annan rolig info. Mycket pengar för en flaska vin, men druckit rätt mkt la mission och tyckt det varit något av det bästa jag druckit från bdx.
Har du tid att vänta 20-40 år så ok!
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Har du tid att vänta 20-40 år så ok!
Kanske inte så mycket info men insikt:
Ett vin som köps är förseglat på köpedagen. Lite som att köpa en vacker tavla. Man njuter av att stoppa ner flaskan i källaren, kartera och planera när den skall drickas. Man får gåshud när man ser den under åren och drömmer om vilka vänner flaskan skall delas med. När väl dagen är framme så är det ibland nästan lite vemodigt att korka upp. Samtidigt så klappar man sig själv på axeln för att man gjorde valet många år tidigare att köpa något som kanske definierar det bästa med vår planet.
Akimchik .. du har 20-40 år av positiv energi och drömmar ifall du väljer att köpa en Haut-Brion.
 
Last edited:

Akimchik

Medlem
Tack för svaren, Och köper jag den så är det som teamop säger. Den kommer väl ligga i källaren ett lång tid framöver. Min fråga var ju ej helt komplett. Ville även fråga folket med erfarenhet vad ni tycker om just hb jämfört med dem andra 1st growth. För bolaget tar ju nästan dubbla summan för lafite och margaux osv. Vad förlorar jag på att "snåla" och köpa den billigaste i kvartetten?
 

Thirsty

Smygnykterist
Tack för svaren, Och köper jag den så är det som teamop säger. Den kommer väl ligga i källaren ett lång tid framöver. Min fråga var ju ej helt komplett. Ville även fråga folket med erfarenhet vad ni tycker om just hb jämfört med dem andra 1st growth. För bolaget tar ju nästan dubbla summan för lafite och margaux osv. Vad förlorar jag på att "snåla" och köpa den billigaste i kvartetten?
Att du bara får RP 98 poäng istället för 100 p. Så lägre street cred. ;)

HB brukar (av de få jag druckit) vara grymt och framstår som billig i sammanhanget.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tack för svaren, Och köper jag den så är det som teamop säger. Den kommer väl ligga i källaren ett lång tid framöver. Min fråga var ju ej helt komplett. Ville även fråga folket med erfarenhet vad ni tycker om just hb jämfört med dem andra 1st growth. För bolaget tar ju nästan dubbla summan för lafite och margaux osv. Vad förlorar jag på att "snåla" och köpa den billigaste i kvartetten?
Av de få prestigebdx jag druckit är HB outstanding oavsett årgång! Så håller med @Thirsty. Billig i jämförelse :cool:
 

Håkan

Medlem
Tack för svaren, Och köper jag den så är det som teamop säger. Den kommer väl ligga i källaren ett lång tid framöver. Min fråga var ju ej helt komplett. Ville även fråga folket med erfarenhet vad ni tycker om just hb jämfört med dem andra 1st growth. För bolaget tar ju nästan dubbla summan för lafite och margaux osv. Vad förlorar jag på att "snåla" och köpa den billigaste i kvartetten?
HB har alltid varit något billigare i jämförelse med de andra 1er crus. Graves är inte heller alltid i fas med Medoc vad gäller årgångkvalitet. Exempelvis var 93an totalt överlägsen övriga för några år sen medans 96an kändes svag jämfört de andra 96orna. När HB är bra så är det den 1er cru som jag anser vara bäst, den har en elegans som överträffar övriga. 89 HB är det bästa vinet jag någonsin druckit. Tyvärr är det nu länge sen jag drack.
 

Akimchik

Medlem
Tack för alla svar, Ni gör mig inte rikare men kul att höra alla synpunkter. Har själv bara druckit en 1st growth. Mouton rotchild 2004. Tyvärr en liten besvikelse för mig, kvalar ej in på top 3 bdx jag druckit. Farligt med höga förväntningar I guess :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för svaren, Och köper jag den så är det som teamop säger. Den kommer väl ligga i källaren ett lång tid framöver. Min fråga var ju ej helt komplett. Ville även fråga folket med erfarenhet vad ni tycker om just hb jämfört med dem andra 1st growth. För bolaget tar ju nästan dubbla summan för lafite och margaux osv. Vad förlorar jag på att "snåla" och köpa den billigaste i kvartetten?
Prisskillnaden var betydligt mindre när de släpptes som primör. Haut-Brion och Mouton-Rothschild låg på €402, Margaux €475 och Lafite-Rothschild €575 (källa Boroverview). Tittar man på experternas omdömen så var de tämligen lika för alla fyra för årgång 2019.
 

Boletus

Medlem
Tack för alla svar, Ni gör mig inte rikare men kul att höra alla synpunkter. Har själv bara druckit en 1st growth. Mouton rotchild 2004. Tyvärr en liten besvikelse för mig, kvalar ej in på top 3 bdx jag druckit. Farligt med höga förväntningar I guess :D
Mouton Rothschild 86 är helt klart topp 3 över viner jag druckit någonsin, det är min referens över vad 100p utgör. Men viner i den prisklassen och av den kalibern tycker jag köps bäst på auktion. För inte så länge sen gick MR -86 för 6000 på buckan. Lite dyrare än dagens primörer men då slapp man vänta 35 år.
 
Toppen