Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 6 februari 2020

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Raveneau och Petrus i samma släpp blir nog lugnt och harmoniskt!
Inte är det någon direkt rusning efter Pétrus eller andra toppbordeauxer där prissättningen (snarare än allokering per importör) används för att balansera efterfrågan? Åtminstone vet jag att jag inte kommer att bidra till den, eftersom jag hoppar över den här årgången också. ;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Dassig årgång, undvik. Läser på SB ”Chablis klarade sig däremot sämre på grund av problem med frost.”
Jag håller med dig. Tänkte faktiskt gå på 579 kr Chablis. Raveneau brukar inte göra dåliga årgångar vare sig frost eller inte. Så en flaska ska in i källaren.
 

Nyllet

Medlem

Wintermute

Medlem
Det verkar än en gång vara så att SB till viss del skriver om hur vinbönderna har det. Såtillvida kommer år med liten skörd att få lägre betyg.
 

Skrutt

Medlem
Det verkar än en gång vara så att SB till viss del skriver om hur vinbönderna har det. Såtillvida kommer år med liten skörd att få lägre betyg.
:rolleyes: Sb syftade på producentens kvantitet. För oss konsumenter är det vår egen kvantitet som räknas. Ursäkta, tyckte det var lite skoj att se vad som kan hända när ett citat rycks ur sitt sammanhang. Jag lovar att inte göra så i seriösa sammanhang.
 

Tom.K.

Medlem
Det var ju inga gigantiska kvantiteter inköpta heller.

Raveneau Petit Chablis 24st
Raveneau Chablis 48st
Raveneau PC Montée de Ton 36st
Raveneau GC Blanchots 12st

o_O
 

Daniel A

Administratör
Det var ju inga gigantiska kvantiteter inköpta heller.

Raveneau Petit Chablis 24st
Raveneau Chablis 48st
Raveneau PC Montée de Ton 36st
Raveneau GC Blanchots 12st

o_O

Mer än det brukar vara, skulle jag säga (undantaget Blanchot, som oftast är 12 flaskor).
 

FredrikC

Medlem
Jag håller med dig. Tänkte faktiskt gå på 579 kr Chablis. Raveneau brukar inte göra dåliga årgångar vare sig frost eller inte. Så en flaska ska in i källaren.
Man kan få äldre årgångar för halva priset på Bukowski så vad är det som gör 2015 så speciell? Är det en pangårgång?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Man kan få äldre årgångar för halva priset på Bukowski så vad är det som gör 2015 så speciell? Är det en pangårgång?
Tänker du på Petrus? Anar att den väl fått en 100poäng typ och att importören vill tjäna deg och satt marknadspris.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man kan få äldre årgångar för halva priset på Bukowski så vad är det som gör 2015 så speciell? Är det en pangårgång?
En dålig årgång av ett ikonvin är väl något av de sämsta köpen man kan göra?
(Syftar då på några av de årgångar som brukar vara mindre dyra på auktion.)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nästan "marknadspris".. MEN mest troligt får man väl 80k om ett par år för den..
Att köpa Pétrus från toppårgångar för ca 10-15 år sedan var säkert en utmärkt affär, men jag har svårt att tro att toppbordeauxer går upp i den takten kommande år, eftersom de inte gjort det under de senaste åren. (Det enda tillgångsslag på jordklotet som i evig tid kan stiga mer i pris långt över inflationen är som bekant bostadsrätter i centrala Stockholm. ;))
Tittar vi på Wine-Searcher-data för Pétrus 2010 (den förra årgången med RP 100) har den haft följande utveckling av genomsnittspris de senaste fem åren:
Jan 2015: € 2959
Jan 2016: € 2955
Jan 2017: € 3076
Jan 2018: € 3172
Jan 2019: € 3585
aktuell siffra (jan 2020): € 3557

Och som vanligt måste jag påpeka att toppbordeauxer varierar mycket mer i pris mellan årgångar redan som unga än andra finviner. Efter att Pétrus 2009 kostade 25 000 kr på SB (lanserad 2012), "reades" 2013 ut för 10 865 kr (lanserad 2017). För mig är röd Bdx 2013 en årgång som snarast bör beskrivas som "grön Bordeaux man lätt klarar sig utan...
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Att köpa Pétrus från toppårgångar för ca 10-15 år sedan var säkert en utmärkt affär, men jag har svårt att tro att toppbordeauxer går upp i den takten kommande år, eftersom de inte gjort det under de senaste åren. (Det enda tillgångsslag på jordklotet som i evig tid kan stiga mer i pris långt över inflationen är som bekant bostadsrätter i centrala Stockholm. ;))
Tittar vi på Wine-Searcher-data för Pétrus 2010 (den förra årgången med RP 100) har den haft följande utveckling av genomsnittspris de senaste fem åren:
Jan 2015: € 2959
Jan 2016: € 2955
Jan 2017: € 3076
Jan 2018: € 3172
Jan 2019: € 3585
aktuell siffra (jan 2020): € 3557

Och som vanligt måste jag påpeka att toppbordeauxer varierar mycket mer i pris mellan årgångar redan som unga än andra finviner. Efter att Pétrus 2009 kostade 25 000 kr på SB (lanserad 2012), "reades" 2013 ut för 10 865 kr (lanserad 2017). För mig är röd Bdx 2013 en årgång som snarast bör beskrivas som "grön Bordeaux man lätt klarar sig utan...
Alltid kloka och välformulerade svar Tomas :)
Här finns en person som håller sig borta från flaskan iaf, så det finns fler till resten av de som vill chippa in 33k ;)
 
Toppen