Webblansering 6 februari 2020

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Ejdern, 18 januari 2020.

1. Ejdern

Ejdern Medlem

2. Gradin

Gradin Medlem

Raveneau och Petrus i samma släpp blir nog lugnt och harmoniskt!

JonasBo, Pontus och Fussen gillar detta.
  3. Fussen

Fussen Fussen

Jag e sämst på klickbingo. Ångest...

IsKr gillar detta.
  4. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Petrus, börjar ändå bli löjligt.... Vem fan tycker det är värt att klicka 33.5k för lite rödtjut.
    Raveneau kommer vi få slåss om dock.. )

MagnusH70, Fussen och Skrutt gillar detta.
  5. Skrutt

Skrutt Medlem

Dassig årgång, undvik. Läser på SB ”Chablis klarade sig däremot sämre på grund av problem med frost.”

6. vintomas

vintomas Bloggare

Inte är det någon direkt rusning efter Pétrus eller andra toppbordeauxer där prissättningen (snarare än allokering per importör) används för att balansera efterfrågan? Åtminstone vet jag att jag inte kommer att bidra till den, eftersom jag hoppar över den här årgången också. ;)

Fussen, Gradin och Kostjan gillar detta.
  7. Johan Blom

Jag håller med dig. Tänkte faktiskt gå på 579 kr Chablis. Raveneau brukar inte göra dåliga årgångar vare sig frost eller inte. Så en flaska ska in i källaren.

8. Adamanko

Adamanko Medlem

Terre Neres viner gick på en sekund förra året. Men det är klart Don Peppinos pris har gått upp med 140 spänn. Får tänka på den.

MagnusH70 och Johan Blom gillar detta.
  9. Nyllet

Nyllet Medlem

Jag var av uppfattningen att 2017 generellt anses vara av väldigt god kvalitet men att kvantiteten blev lidande på grund av stora problem med frost?

Wine Enthusiast har ger årgången 96 poäng och Nick Stock har skrivit "buy 2017s with confidence".
    https://www.jamessuckling.com/wine-...chablis-worth-buying-deep-2016-less-reliable/

Fussen gillar detta.
  10. Wintermute

Wintermute Medlem

Det verkar än en gång vara så att SB till viss del skriver om hur vinbönderna har det. Såtillvida kommer år med liten skörd att få lägre betyg.

11. Skrutt

Skrutt Medlem

:rolleyes: Sb syftade på producentens kvantitet. För oss konsumenter är det vår egen kvantitet som räknas. Ursäkta, tyckte det var lite skoj att se vad som kan hända när ett citat rycks ur sitt sammanhang. Jag lovar att inte göra så i seriösa sammanhang.

MagnusH70, Daniel A och Wintermute gillar detta.
  12. Tom.K.

Tom.K. Medlem

Det var ju inga gigantiska kvantiteter inköpta heller.

Raveneau Petit Chablis 24st
    Raveneau Chablis 48st
    Raveneau PC Montée de Ton 36st
    Raveneau GC Blanchots 12st

o_O

13. Daniel A

Daniel A Medlem

Mer än det brukar vara, skulle jag säga (undantaget Blanchot, som oftast är 12 flaskor).

vintomas gillar detta.
  14. FredrikC

FredrikC Medlem

Man kan få äldre årgångar för halva priset på Bukowski så vad är det som gör 2015 så speciell? Är det en pangårgång?

15. Johan Blom

Tänker du på Petrus? Anar att den väl fått en 100poäng typ och att importören vill tjäna deg och satt marknadspris.

16. FredrikC

FredrikC Medlem

Aa exakt, den verkade citera fel inlägg :p
    Okej, helt sjukt vilket pris!

17. vintomas

vintomas Bloggare

En dålig årgång av ett ikonvin är väl något av de sämsta köpen man kan göra?
    (Syftar då på några av de årgångar som brukar vara mindre dyra på auktion.)

Last edited: 20 januari 2020
    FredrikC gillar detta.
  18. Johan Blom

Nästan "marknadspris".. MEN mest troligt får man väl 80k om ett par år för den..

FredrikC gillar detta.
  19. vintomas

vintomas Bloggare

Att köpa Pétrus från toppårgångar för ca 10-15 år sedan var säkert en utmärkt affär, men jag har svårt att tro att toppbordeauxer går upp i den takten kommande år, eftersom de inte gjort det under de senaste åren. (Det enda tillgångsslag på jordklotet som i evig tid kan stiga mer i pris långt över inflationen är som bekant bostadsrätter i centrala Stockholm. ;))
    Tittar vi på Wine-Searcher-data för Pétrus 2010 (den förra årgången med RP 100) har den haft följande utveckling av genomsnittspris de senaste fem åren:
    Jan 2015: € 2959
    Jan 2016: € 2955
    Jan 2017: € 3076
    Jan 2018: € 3172
    Jan 2019: € 3585
    aktuell siffra (jan 2020): € 3557

Och som vanligt måste jag påpeka att toppbordeauxer varierar mycket mer i pris mellan årgångar redan som unga än andra finviner. Efter att Pétrus 2009 kostade 25 000 kr på SB (lanserad 2012), "reades" 2013 ut för 10 865 kr (lanserad 2017). För mig är röd Bdx 2013 en årgång som snarast bör beskrivas som "grön Bordeaux man lätt klarar sig utan...

Last edited: 20 januari 2020
    magnum, M.Grape, filler_118 och 2 andra gillar detta.
  20. Johan Blom

Alltid kloka och välformulerade svar Tomas :)
    Här finns en person som håller sig borta från flaskan iaf, så det finns fler till resten av de som vill chippa in 33k ;)

filler_118 gillar detta.

Dela sidan